Locuitorii din Mamaia, revoltați după ce Primăria Constanţa a reintrodus taxa de parcare în staţiune: „Gonim turiștii”

Publicat: 02 05. 2022, 20:44
Actualizat: 02 05. 2022, 21:42
FOTO - Facebook.com/PrimariaConstanta

Primăria Constanţa a reintrodus taxa de parcare în staţiunea Mamaia, din 1 mai, dar fără să ofere și varianta unui abonament pe o zi. Astfel, fiind catalogată Zona 0, parcarea pentru 24 de ore costă 94 de lei/24 de ore, prima jumătate de oră fiind gratuită. Localnicii și afaceriștii din zonă acuză că, în acest fel, administraţia locală „goneşte turiştii”.

Potrivit Primăriei din Constanța, staţiunea Mamaia beneficiază de aproximativ 7.000 de locuri de parcare publice, cu taxă, încadrate toate în Zona 0, scrie Adevărul.

Pe perioada estivală (1 mai – 15 septembrie), parcarea costă 4 lei/oră, non-stop. La fel costă şi în zonele centrale ale Constanţei. Și cum hotelurile din staţiune au locuri foarte puţine pentru maşinile clienţilor, de aceea turiştii sunt nevoiţi să apeleze la parcările publice. Astfel, un turist care stă cinci zile la mare este nevoit să dețină un buget de 470 de lei doar pentru parcare.

Tariful a fost stabilit, încă de anul trecut, printr-o Hotărâre a Consiliului Local. Iniţial, s-a dorit un preț de 7 lei/oră, dar nemulţumirea locuitorilor a determinat autoritățile să rămână la 4 lei/oră .

„Scopul mult discutatului Regulament al parcărilor nu este de a-i taxa pe oameni, ci de a descuraja traficul şi mai ales staţionarea maşinilor în zona centrală a oraşului. Constănţenii au alternativa unui transport public îmbunătăţit, a bicicletelor puse la dispoziţie gratuit, a soluţiilor de mobilitate urbană oferite de operatorii privaţi (taximetre, ride-sharing, rent-to-ride)”, explica, atunci, primarul orașului Constanța, Vergil Chiţac.

Însă, administraţia locală nu a stabilit şi alternative precum abonamentul de o zi, aşa cum se practică în alte municipii turistice, scrie sursa citată, care oferă și un exemplu: În Braşov, ora de parcare costă 3 lei, dar pentru 24 de ore plăteşti doar 24 de lei, abonament pe o zi.

Preţul mare al tarifelor de parcare îi determină pe localnici și pe oamenii de afaceri să acuze administraţia locală că vrea să alunge turiştii către alte staţiuni de pe litoralul românesc sau chiar din Bulgaria, Grecia sau Turcia.

„Cu taxele acestea, primăria nu face altceva decât să împingă tot mai mult turistul spre Neptun, Olimp sau Venus, care au oricum o creştere formidabilă”, spune Cristian, patronul unei autoserviri din Mamaia.

El mai spune că nu toţi turiştii care vin în staţiunea Mamaia sunt „plini de bani”. Dimpotrivă! Sunt mulţi care se uită la fiecare ban pe care îl scot din buzunar și o parcare scumpă nu încurajează atragerea unor astfel de turişti, este concluzia sa.

Antreprenorii din Mamaia spun că turiştii vor migra către alte staţiuni, lucru care s-a văzut deja vara trecută, când în zona litoralului administrată de Primăria Năvodari (unde nu se plăteşte taxă de parcare) era plin, în timp ce în Mamaia mai erau destule locuri libere.

„Consider că vinovaţi sunt consilierii locali care votează astfel de hotărâri ce aduc deservicii localităţilor pe termen lung. Ne mai mirăm că turistul român preferă să meargă în Bulgaria, Grecia, Turcia”, adaugă un constănţean.

Taxa de parcare din Mamaia, dar și alte neajunsuri ale oraşului Constanţa, fac ca zona să nu fie atractivă pentru turişti, susțin locuitorii oraşului de la malul mării.

Blocajele în trafic, cauzate de multe lucrări începute şi nefinalizate, drumurile pline de gropi sau de reparaţii care distrug maşinile turiștilor, preţul ridicat la cazare sau plajele extinse sunt câteva aspecte pe care oamenii le semnalează.

„Venim din Bulgaria unde parcarea este gratuită, totul este curat. Noi gonim turiştii. Păcat de ţara noastră. În Constanţa avem două luni pline de sezon pe an şi ar trebui să creăm facilităţi pentru turism”, adaugă o altă persoană.

Mai mult, aplicarea acestui tarif de parcare în staţiunea Mamaia îi afectează şi pe cei care locuiesc în zonă. În acest context, reprezentanţii primăriei au anunţat că se vor aduce anumite modificări la aplicarea Regulamentului de parcare ce vor veni în sprijinul riveranilor, dar fără să facă o referire la posibilitatea de a se plăti un abonament de o zi, la un tarif mai mic.