Proiectul de OUG privind ajutorul pentru FACTURILE la curent după ridicarea plafonării, publicat în transparență de Ministerul Muncii. Suma propusă

Publicat: 11 06. 2025, 20:42
Actualizat: 11 06. 2025, 21:39
facturi-romani

Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, autoritatea responsabilă conform legii, a publicat în transparență decizională, cu două zile lucrătoare  înainte de termenul-limită, așteptatul proiect de Ordonanță de urgență privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică, menit să creeze cadrul de susținere a celor care au nevoie de ajutor pentru plata facturilor la energie electrică după expirarea schemei, la 20 iunie.

Ministerul Muncii propune în proiectul de OUG o definire a categoriilor de beneficiari ai ajutorului din partea statului după 1 iulie și perioada de aplicare a acestuia.

Schema de compensare-plafonare a fost prelungită de Guvern cu trei luni la energie electrică, până la 30 iunie, și cu 12 luni la gaze naturale, până la finalul lunii martie anul viitor, iar între timp, responsabilii trebuie să decidă cine intră în categoria consumatorilor vulnerabili și ce măsuri de ajutor iau în calcul. La Ministerul Muncii, instituția responsabilă, se discută despre o variantă care „să îi ajute în continuare pe români să-și mențină posibilitatea de a-și plăti facturile la energie”, după cum a spus miercuri Simona Bucura Oprescu.

La sfârșitul lunii aprilie, ministerul a transmise, la solicitarea Gândul, în ce stadiu este demersul normativ pentru stabilirea categoriilor de consumatori care vor beneficia de ajutor și după expirarea schemei de plafonare și compensare a prețurilor la energie electrică, în data de 1 iulie.Ministerul Muncii.

Cine este eligibil

Categorii de beneficiari ai sprijinului, potrivit notei de fundamentare a proiectului:

  • persoană singură cu un venit net lunar de maxim 2.574 lei;
  • familii cu un venit net lunar/membru de maxim 1.784 lei;
  • persoană încadrată în grad grav, accentuat sau mediu de handicap, al cărui venit net lunar maxim luat în considerare este de 3.641 lei în cazul persoanelor care locuiesc singure și de 2.460 lei/membru în cazul familiilor;
  • persoană care, fie necesită echipamente medicale alimentate de la reţeaua electrică pentru menţinerea în viaţă sau pentru menţinerea stării de sănătate, fie prezintă probleme de sănătate care împiedică sau restricţionează mobilitatea şi/sau deplasarea acestora ori necesită modalităţi de informare şi comunicare adaptate nevoilor specifice, al cărui venit net lunar maxim luat în considerare este de 3.641 lei în cazul persoanelor care locuiesc singure și de 2460 lei/membru în cazul familiilor. (Introdus pentru eventualitatea in care menținem aceasta categorie);
  • familii care au în întreţinere cel puţin 3 copii cu vârsta de până în 18 ani, în baza unei declaraţii pe propria răspundere, al căror venit net lunar maxim luat în considerare este de 2.460 lei/membru; limita de vârstă se prelungeşte până la 26 de ani în cazul în care copilul major urmează o formă de învăţământ;
  • familii monoparentale, care au în întreţinere cel puţin un copil cu vârsta de până la 18 ani, în baza unei declaraţii pe propria răspundere, al căror venit net lunar maxim luat în considerare este de 2.460 lei/membru; limita de vârstă se prelungeşte până la 26 de ani în cazul în care copilul major urmează o formă de învăţământ.

Nu vor beneficia de sprijin persoanele care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii, precum şi persoanele care execută pedepse privative de libertate ori beneficiază de servicii sociale în regim rezidenţial organizate ca structuri publice sau private;

Sprijinul se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru major al familiei, care poate fi depusă exclusiv on-line într-o aplicație dezvoltată de Serviciul de Telecomunicații Speciale, dedicată implementării mecanismului de sprijin. Pentru solicitanții care nu au posibilitatea să utilizeze această aplicație, se propune ca aceștia să fie ajutați de către autoritățile administrației publice locale, oficiile poștale sau furnizorii de energie electrică;

Sprijinul se acordă sub forma unui tichet fără valoare nominală, care va fi încărcat lunar cu suma reprezentând sprijinul acordat, atât timp cât se mențin condițiile de eligibilitate;

Determinarea eligibilității persoanei singure sau familiei se realizează în mod automat în aplicație, atât pe baza celor declarate de către solicitant, cât și pe baza informațiilor din bazele de date disponibile cu privire la evidența populației și veniturile persoanelor;

Emiterea, tipărirea, distribuirea tichetului și plata către furnizor a facturii de energie electrică prin serviciul de mandat poștal se va realiza prin intermediul Companiei Naționale Poșta Română SA (CNPR) ;

În vederea asigurării plății, prin serviciul de mandat poştal, a cheltuielilor cu energia electrică CNPR deschide pentru fiecare titular în parte cont de sume în mandat poştal prin intermediul cărora se vor desfăşura operaţiunile de plăţi.

Cât timp se aplică și cât costă

Potrivit proiectului, perioada de aplicare propusă este 1 iulie 2025 – 31 martie 2026, dată la care expiră și actuala schemă în cazul gazelor naturale.

Bazat pe datele existente la nivelul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, un număr de aproximativ 4,2 milioane de locuri de consum înregistrează un consum de energie electrică de până la 1.000 kwh/an.

„Pentru aceștia, se estimează un sprijin de aproximativ 71 lei, reprezentând diferența dintre valoarea facturii plătită sub incidența Ordonanței de urgență a Guvernului nr.6/2025 cu un preț de 0,68 lei/kwh și prețul estimat după liberalizare”, se arăta ăn nota de fundamentare publicată inițial de Ministerul Muncii, astfel că se estima un impact bugetar de 298,2 milioane de lei lunar, respectiv 1,78 de miliarde de lei în anul 2025 și 894,6 milioane de lei în anul 2026.

Numai că, la scurt timp de la publicare, nota a fost retrasă și înlocuită cu un proiecte care nu are menționată nicio sumă, cu doar estimarea numărului de potențiali beneficiari, „Bazat pe datele existente la nivelul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, un număr de aproximativ 4,2 milioane de locuri de consum înregistrează un consum de energie electrică de până la 1000 kwh/an.”

Conform surselor avizate cu care a discutat Gândul, suma de 71 nu fusese convenită la nivelul grupului de lucru în care principalul partener este Ministerul Energiei.

Variantele încă discutate sunt de 36, respectiv 72 de lei, sume calculate în funcție de prețul mediu al unei facturi de 100 de Kw. Astfel, dacă se decide acoperirea diferenței de la plafon la factura cu prețul mediu, se alege varianta de 36 lei, daca se decide plata facturii integrale, se va alege suma de 72 de lei, au explicat sursele Gândul.

Propunerile, sugestiile şi opiniile cu privire la acest proiect pot fi transmise la adresa de e-mail dezbateri@mmuncii.gov.ro în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site, deci din 11 iunie până la data de 20 iunie. De amintit că un guvern interimar nu poate aproba ordonanțe de urgență, ci doar un guvern plin.

Citiți și:

Cât câștigă statul de la cele mai mari companii din ENERGIE la care are acțiuni. Acestea se află în TOP 10 la BVB în funcție de capitalizarea bursieră

Au mai rămas 60 de zile până la expirarea PLAFONĂRII la energie. Când se stabilește cine mai primește ajutor