România cumpără două nave multirol pentru salvare în zona maritimă. Unde vor fi construite și cât costă

Publicat: 11 10. 2022, 12:17

This browser does not support the video element.

Oficialii Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU) au semnat, marți, contractul privind achiziția a două nave multirol de stingere a incendiilor, respectiv de căutare – salvare, finanțat în cadrul proiectului Viziune 2020, Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).

„Astăzi ajungem la încă un prag pe care îl trecem și pe care am încercat demult să îl rezolvăm, și anume intervenția pompierilor pe zona maritimă. În 2017, la solicitarea DSU, a fost realizat un audit al Marinei militare franceze – cei care asigură partea de intervenții în Marsilia pe partea de urgențe, urgențe medicale, inclusiv în oraș -pe situația intervenției în zona maritimă, concluzia fiind că lipsesc anumite capabilități, care trebuie neapărat completate, mai ales pe partea stingerii incendiilor în zona maritimă și în larg și partea de căutare – salvare și intervenții medicale”, a explicat secretarul de stat în MAI Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), precizând că, astfel, în proiectul Viziune 2020 a fost inclusă o componentă importantă pe acest palier.

Două nave mai mici în locul uneia mari

Conform documentelor guvernamentale însă, planul inițial, din 2020, nu s-a concretizat, astfel că procedura de achiziția a fost anulată, iar apoi modificată și aprobată în Executiv în iunie 2022.

Este vorba de Hotărârea Guvernului nr. 722 din 2 iunie 2022 pentru reaprobarea Notei de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „VIZIUNE 2020“, publicată în Monitorul Oficial al României nr 552 din 6 iunie 2022.

„Prin intermediul Notei menționate anterior a fost aprobat, ca indicator tehnicoeconomic, o navă multirol al cărei scop era de a asigura intervenția pentru stingerea incendiilor și salvarea persoanelor la navele aflate în porturi și în apele teritoriale române.

Pentru atingerea rezultatelor proiectului VIZIUNE 2020 și achiziționarea navei multirol, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a demarat 2 proceduri de achiziții publice succesive, ambele fiind anulate.

Prima procedură de achiziții, publicată prin anunțul de participare nr. CN 1028003/29.01.2021, a fost anulată, întrucât niciuna dintre propunerile tehnice preliminare depuse în cadrul procedurii nu a fost aptă să răspundă necesităţilor, obiectivelor şi constrângerilor autorităţii contractante, astfel cum au fost acestea evidenţiate în documentaţia descriptivă.

Cea de-a doua procedură de achiziții, publicată prin anunțul de participare nr. CN 1038146/31.12.2021, a fost anulată, deoarece nici un operator economic nu a solicitat documentația de atribuire.

În acest context, pentru îndeplinirea obiectivului proiectului în termenul de implementare al proiectului (31.12.2023), este imperios necesară modificarea indicatorilor suplimentari ai proiectului, prin înlocuirea navei multirol cu două nave multirol de capacitate mai mică (o navă multirol de stingere a incendiilor respectiv o navă multirol S.A.R. – Search and Rescue).

Bugetul pentru aceste 2 nave multirol va rămâne identic cu cel pentru nava multirol, respectiv 223.349.999,54 lei cu TVA inclus, iar navele multirol propuse vor însuma capabilitățile navei multirol propusă inițial.

Modificarea indicatorilor suplimentari ai proiectului, prin achiziția celor 2 nave multirol (o navă multirol de stingere a incendiilor, respectiv o navă multirol Search and Rescue – S.A.R.), cu încadrarea în bugetul unei singure nave multirol – respectiv 223.349.999,54 lei cu TVA conduce la eficientizarea operațiunilor de intervenție coroborat cu eficientizarea utilizării fondurilor”, conform documentului citat.

Bugetul celor 2 nave multirol este defalcat astfel:

  • valoarea de 122.842.999,53 lei cu TVA inclus pentru nava multirol de stingere a incendiilor;
  • valoarea de 100.507.000,01 lei cu TVA inclus pentru nava multirol Search and Rescue (S.A.R.)

Lucian Bode: „Achiziționarea celor două nave are o importanță deosebită și pentru economia românească”

Cele două ambarcațiuni vor fi proiectate și construite la șantierul naval din Galați și vor intra în dotarea IGSU în decembrie 2023.

„Dotările de ultimă generație ale celor două nave, care vor deservi structurile IGSU, vor permite intervenția salvatorilor pe mare, în condiții extreme. Achiziția acestor nave este o premieră pentru structurile noastre și sunt convins că vor contribui la creșterea eficienței în misiunile la care vom fi chemați să răspundem. De asemenea, investiția în achiziționarea celor două nave are o importanță deosebită și pentru economia românească, având în vedere că proiectarea și execuția vor fi realizate la șantierul naval din Galați”, a declarat ministrul Afacerilor Interne în cadrul ceremoniei.

Potrivit MAI, noile ambarcațiuni, care vor intra în dotarea Departamentului pentru Situații de Urgență, prin Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, pot asigura condițiile necesare coordonării operațiunilor comune cu alte structuri.

Ambarcațiunile vor avea funcția de centru de control, care permite interconectarea cu alte ambarcațiuni în vederea acordării de sprijin pentru salvarea persoanelor aflate în pericol, localizarea, preluarea ambarcațiunilor și a navelor aflate în derivă precum și a persoanelor aflate în apă, localizarea și lichidarea incendiilor izbucnite la bordul navelor sau platformelor maritime, stingerea incendiilor și limitarea poluării.

Obiectivele și costurile proiectului Viziune 2020

Achiziția este finanțată din fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2021- Viziune 2020 și are valoarea totală de aproximativ 44 milioane de euro.

Conform notei de fundamentare a proiectului Viziune 2020, cu un buget total de lei, dintre care 3.256.765.464,84 lei eligibil, în prezent, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă se află în imposibilitatea atingerii celor două rezultate – realizarea capacităţii operaţionale şi de răspuns necesare managementului situaţiilor de urgenţă , din cauza dotării insuficiente şi inadecvate cu mijloace tehnice şi echipamente necesare asigurării unui răspuns eficient în situaţii de urgenţă/dezastre şi evenimente HILP (High Impact Low Probability), cele mai importante dintre acestea fiind:

  • numărul insuficient de mijloace tehnice moderne, care să asigure intervenţia rapidă şi eficientă. Cele existente sunt relativ vechi şi uzate şi nu pot asigura eficienţa operaţională, viteza de reacţie, fiabilitate în funcţionare şi securitatea personalului care încadrează aceste mijloace tehnice;
  • numărul insuficient al materialelor, utilajelor, accesoriilor de primă necesitate la intervenţii care să asigure eficienţa şi rapiditate, precum şi securitatea personalului operativ.

„Deficienţele menţionate anterior conduc la cheltuieli ridicate de întreţinere şi reparaţii curente impuse de starea tehnică şi de vechimea mijloacelor tehnice şi a echipamentelor pentru menţinerea acestora în stare de operativitate şi dificultăţi majore în obţinerea avizelor de inspecţie tehnică periodică, în special din cauza gradului mare de poluare şi a caracteristicilor reduse de frânare”, se arată în nota de fundamentare a HG.

Proiectul prevede și achiziționarea a șase elicoptere ușoare multifuncționale echipate pentru operare în zona montană și a 6 elicoptere medii-grele multifuncționale echipate corespunzător pentru intervenții în situații de urgență atât în zona Mării Negre, cât și pe teritoriul național.