Studiu SHL România: Top managerii români sunt buni pe organizare și proceduri. La ce capitole au mari lipsuri

Publicat: 13 04. 2021, 10:46

Pentru a pune în valoare talentele și a recruta cele mai potrivite profiluri de angajați, companiile ar trebui să-și cupleze strategia de business cu cea de resurse umane până la nivelul procesului de selecție, al programelor de training și instruire, reiese din cel mai recent studiu SHL România.

Managerii români manifestă o orientare accentuată către planificare și organizare (44%), leadership (41%), luarea deciziilor(39,5%) și respectarea instrucțiunilor și a procedurilor (38,86%). În schimb, în rândul angajaților cu rol de manageri găsim mai puține persoane cu competențe ridicate în comunicarea informațiilor (24,4%), aplicarea expertizei și a tehnologiei (25,8%), învățare (26%) sau creativitate și inovație (aproape 28%), conform primului Audit al Potențialului Managerilor și Profesioniștilor din România realizat de SHL România.

Analiza combinată a trăsăturilor și abilităților evaluate în cadrul acestui studiu ne arată că, în realitate, potențialul din zona de leadership și inovație (12%), leadership și strategie (15%), leadership și managementul eșecurilor (11%) este destul de limitat.

Ca experți în managementul talentului credem că este valoros să privim obiectiv situația actuală și să înțelegem că nu vom putea îmbunătăți performanțele liderilor și ale angajaților cu rol managerial din companii până când nu vom crea strategii de creștere și dezvoltare a acestora.

Companiile trebuie să caute și să cultive talente care se potrivesc acelor organizații, să folosească noi criterii și soluții de selecție care sondează și văd mai departe de cunoștințele angajaților și să analizeze mai degrabă abilitățile cognitive și intelectuale care îl ajută pe candidat să rezolve probleme, modul în care învață și caracteristicile de personalitate  Andrei Ion, Country Cluster Lead SHL România, Bulgaria, Cehia, Serbia și Slovacia.

Auditul Potențialului Managerilor și Profesioniștilor din România a fost realizat de experții SHL România în perioada 2017- 2019, pe un eșantion de profesioniști și manageri români de 2.971 de respondenți. Chestionarul administrat acestora estimează potențialul pe care respondenții îl au în raport cu cele 20 de competențe-cheie identificate și reprezintă o diagnoză a potențialului uman în acele zone.

SHL România este expertul în managementul talentului care oferă soluții de evaluare a resursei umane și a talentului din companii și instituții (talent assessment). Înființată în 2012, compania este unicul reprezentant în România al grupului internațional SHL ce oferă soluții de gestionare a personalului bazate pe știință și tehnologie. În prezent, experții SHL au dezvoltat singurele centre de evaluare a potențialului uman aliniate la Standardele Grupului de Lucru Internațional pentru Evaluarea Talentului (2012).

Auditul a fost realizat de compania cu expertiză internațională în evaluarea și managementul talentului și al forței de muncă pe o perioadă de doi ani, pe un eșantion de 2.971 de profesioniști, dintre care 921 cu roluri manageriale și scoate în evidență trăsăturile distinctive ale profesioniștilor și managerilor români.

Auditul «Potențialul Managerilor și Profesioniștilor» este o formă de diagnoză a talentului uman angajat în acest moment în mediul privat, o analiză care ne oferă o perspectivă a potențialului talentului din marile companii.

”Este primul studiu de acest tip care ne indică predispoziția naturală a angajaților «white-collars» din România și domeniile unde profesioniștii în resurse umane din companii trebuie să facă eforturi pentru a completa abilitățile native al angajaților”, adaugă Andrei Ion.

Ca profil al profesioniștilor din România, experții SHL România subliniază că aceștia sunt mai degrabă orientați către respectarea instrucțiunilor și procedurilor (41,6%) planificare și organizare (40%), luarea deciziilor (35,7%). În schimb, conform acestora, în rândul angajaților români găsim mai puține persoane cu capacitate ridicată de comunicare (aproape 24%), folosirea expertizei și a tehnologiei (24,34%) sau învățare (sub 25%).