Telefoane și laptopuri, mai ușor de reparat. Parlamentul European a votat

Publicat: 26 11. 2020, 16:09

Parlamentul European a votat în favoarea stabilirii unor reguli mai puternice privind „dreptul de a repara”, un sprijin atât pentru consumator, cât  și pentru reducerea deșeurilor electronice.

Într-o sesiune plenară la Parlamentul European de ieri, a avut loc o conversație interesantă despre electronica de consum care ar putea duce la o legislație foarte pozitivă pentru cumpărătorii de smartphone-uri din Europa. Deputații europeni au discutat despre cum să se asigure că produsele și software-ul sunt mai ușor de reparat și actualizat.

„Pentru a fi durabile, produsele trebuie să poată fi reparate, astfel încât să poată rămâne pe piață cât mai mult posibil. Este timpul să eliminăm practicile care împiedică reparațiile produselor ”, se spune în rezoluție.

„În medie, 70% dintre europeni ar prefera să repare mai degrabă decât să înlocuiască un produs defect. Cu toate acestea, vânzătorii tind să fie încă mai dornici de înlocuirea produsului. ”

Producătorii pot fi penalizați dacă produsele lor nu sunt durabile

De asemenea, rezolutia propune să pună capăt a ceea ce numește „perimarea prematură a produselor”, penalizând companiile ale căror produse sunt nedurabile.

Aceasta subliniază importanta servicilor locale independente, asigurându-se că au acces la piese de schimb pentru fixarea dispozitivelor, precum și încurajeaza consumatorii să facă reparații la domiciliu.

Rezoluția a fost votată cu 395 pentru și 94 împotrivă; 207 alegători s-au abținut.

„Acesta este un câștig uriaș pentru consumatorii din toată Europa. Acest vot va pune în mișcare un val de noi politici favorabile reparării, de la scorurile de reparații la vânzarea cu amănuntul până la dezvăluirile de longevitate ale produselor „, a declarat Matthias Huisken, Director Advocacy pentru iFixit Europe, care oferă scoruri de reparabilitate pentru produse.

Parlamentul a subliniat o serie de recomandări pe care speră ca Comisia Europeană, statele membre ale UE și producătorii de electronice le vor acorda atenție. Acestea includ:

  • Un „criteriu minim de rezistență”, care ar fi decis pentru fiecare categorie de produse și să asigure produse robuste, reparabile
  • Statele membre ar trebui să stimuleze producătorii în speranța că reparațiile sporite și vânzările la mâna a doua vor crea locuri de muncă și vor reduce deșeurile
  • Bateriile și afișajele nu ar trebui să fie fixate permanent la locul lor, iar componentele de schimb ar trebui să fie mai accesibile
  • Măsurile pentru a preveni accesul clienților la atelierele de reparații independente ar trebui descurajate
  • Ar trebui introdus un sistem la nivelul UE pentru testarea perimării planificate a unui produs pentru a proteja consumatorii și ar trebui stabilite „măsuri de descurajare adecvate”.

Consumatorii ar putea economisi o mulțime de bani dacă sunt capabili să repare dispozitivele, mai degrabă decât să le achite pentru cele noi. S-ar putea crea locuri de muncă în sectorul reparațiilor, iar deșeurile ar fi reduse considerabil. Vânzările la mâna a doua vor avea, de asemenea, un impuls, ceea ce ar fi o veste excelentă pentru cumpărătorii de telefoane care caută o afacere.

„Trebuie să ne asigurăm că bateriile nu mai sunt lipite într-un produs, ci sunt înșurubate, astfel încât să nu fim nevoiți să aruncăm un telefon când bateria este nefuncțională” –  Pascal Durand (Greens / EFA, FR)

Sesiunea plenară la Strasbourg – 2015 – Situația în Israel și Palestina

O altă propunere a fost pentru o „etichetă europeană voluntară” care să poată fi adăugată produselor, ceea ce ar garanta un anumit nivel de durabilitate, compatibilitate ecologică și capacitate de modernizare. În prezent, toate acestea sunt doar recomandări și va reveni Comisiei Europene să elaboreze legi pentru a pune în aplicare aceste măsuri. Deși este clar că toți consumatorii ar beneficia de un sfârșit al perimării încorporate, pot apărea obiecții de la producătorii de dispozitive.