Chrysler a început procedura de listare la bursă. Fiat speră la o fuziune

Publicat: 24 09. 2013, 12:03
Actualizat: 01 02. 2019, 00:11

Grupul american Chrysler, controlat de concernul italian Fiat, a început procedura de listare la bursă, care ar putea rezolva disputa îndelungată dintre acționarii producătorului auto privind valoarea companiei, principalul obstacol în calea fuziunii.

Directorul general al Fiat și Chrysler, Sergio Marchionne, încearcă de patru ani să fuzioneze cele două companii prin preluarea participației deținute la Chrysler de influentul sindicat United Auto Workers (UAW).

UAW deține, printr-un trust de asigurări de sănătate pentru angjații pensionați, 41,5% din acțiunile Chrysler, participație obținută în 2009, când compania a obținut un bailout de la guvernul american și a fost preluată de urgență de Fiat, pentru a evita falimentul.

Restul acțiunilor sunt deținute de Fiat, care dorește o fuziune cu Chrysler pentru a căpăta anvergura necesară pentru a concura la nivel global cu grupuri de talia Toyota, Volkswagen și General Motors.

Fiat și UAW sunt prinse într-un litigiu privind prețul acțiunilor Chrysler.

Documentele depuse pentru listarea la bursă indică flotarea de acțiuni Chrysler în valoare de numai 100 milioane de dolari, deținute de UAW, pachet simbolic menit să sondeze interesul pieței și să faciliteze stabilirea unui preț indicativ pentru ofertă. Numărul de acțiuni scoase pe piață va fi stabilit mai târziu. Toate acțiunile flotate pe bursă provin din participația trustului de asigurări de sănătate.

Fiat și UAW apelează astfel la investitorii din piață pentru a stabili prețul corect al Chrysler, după mai mulți ani de negocieri fără succes. UAW cere 5 miliarde de dolari în schimbul acțiunilor Chrysler, cu aproape 1 miliard de dolari mai mult față de cât este dispus Marchionne să ofere.

Chrysler deținea la jumătatea anului rezerve de numerar de 12,2 miliarde de dolari. Dacă va câștiga accesul la aceste fonduri, Fiat ar putea refinanța restructurarea operațiunilor din Europa, unde vânzările auto s-au prăbușit la minimul ultimilor 20 de ani, provocând pierderi uriașe pentru producători.

Conform înțelegerii încheiate în 2009, intermediată de guvernul SUA, grupul Fiat este îndreptățit să preia toate acțiunile deținute de UAW la Chrysler pentru 4,25 miliarde de dolari plus o dobânză anuală de 9%, calculată începând din ianuarie 2010.

Marchionne a declarat recent că UAW „ar trebui să-și cumpere un bilet la loterie” dacă dorește să primească 5 miliarde de dolari în schimbul participației la Chrysler.

Chrysler și General Motors au fost restructurate în 2009 cu finanțare și garanții de la guvernul SUA. A urmat o perioadă de revitalizare a industriei auto americane, ajutată și de revenirea puternică a pieței SUA, cu vânzări la maximul ultimilor 6 ani.

General Motors s-a relistat la bursă în noiembrie 2010, reușind să atragă 18 miliarde de dolari.