Vânzările de autovehicule noi au scăzut cu 22% în primele 11 luni

Publicat: 17 12. 2012, 15:43
Actualizat: 31 01. 2019, 21:12
Vânzările de autoturisme, vehicule comerciale și autobuze noi au scăzut cu 22,2% în primele 11 luni din acest an, la 80.439 de unități, în noiembrie livrările fiind cu 8% mai mici comparativ cu luna anterioară, potrivit Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

Vânzările de autoturisme, vehicule comerciale și autobuze noi au scăzut cu 22,2% în primele 11 luni din acest an, la 80.439 de unități, în noiembrie livrările fiind cu 8% mai mici comparativ cu luna anterioară, potrivit Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

„În continuare, în noiembrie vânzările sunt susținute de achizițiile realizate de către persoanele juridice (79% din total), cu opt puncte procentuale mai mult decât în luna precedentă. Astfel, pe total an, cu doar 31% din vânzări, persoanele fizice înregistrează comparativ cu anul trecut o scădere de 55%. De asemenea, continuă să se manifeste asupra pieței impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate, care, la un volum de aproximativ 156.000 unități la autoturisme și 39.000 la vehicule comerciale, au o creștere de 82%, respectiv 43% față de 2011. Trebuie remarcat că la fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte două rulate și, ceea ce este mai grav, că peste 68.000 (44%) dintre acestea din urmă sunt mai vechi de zece ani, adică mai multe decât s-au vândut noi prin rețelele naționale ale producătorilor autohtoni și externi”, se arată într-un comunicat al asociației.

Livrările de autoturisme noi s-au diminuat cu 25% în perioada ianuarie-noiembrie, la 66.834 unități, iar numărul vehiculelor comerciale comercializare a scăzut cu aproape 5%, la 12.919 unități.

La autoturisme, în cele 11 luni din 2012 topul pe marci este format de Dacia, cu 18.346 unități vândute (27,5% din total), urmată de Volkswagen (7.550 unități / 11,3%), Skoda (5.932 unități / 8,4%), Ford (4.431 unități / 6,6%), Renault (4.428 unități / 6,6%) și Hyundai (3.059 unități / 4,6%).

După proveniență, asociația notează că vânzările de autoturisme din producția internă au scăzut cu 32,6%, iar cele din import cu 21,6%.

Pe modele, situația din lunile precedente s-a păstrat neschimbată, pe primul loc fiind Dacia Logan, cu vânzări în luna noiembrie de 821 unități și un total în 2012 de 8.975 unități, urmat de Dacia Duster, Skoda Octavia, Renault Clio și Logan MCV.

În luna noiembrie au fost fabricate 29.958 autovehicule, cu 23% mai puțin față de octombrie, iar în intervalul ianuarie – noiembrie s-a înregistrat o scădere totală de 3,2%, la 308.089 unități.

„În interiorul acestei cifre remarcăm o creștere destul de redusă înregistrată la autoturisme (+0,9%), dar și o scădere importantă (-53,7%) a producției de vehicule comerciale”, potrivit APIA.

La exporturi s-a înregistrat o creștere generală de 7,7% comparativ cu primele 11 luni din 2011, la un volum total de 309.104 unități. Creșterea se datorează în exclusivitate autoturismelor care înregistrează un avans de 12,8%.

Cel mai vândut model la export a fost în noiembrie noul Sandero (11.971 unități), urmat de Dacia Duster, cu 11.825 unități, care conduce însă detașat la 11 luni, cu un volum total de 126.643 unități, corespunzător unui procent 42% din numărul total de autoturisme exportate. Acesta este urmat de Ford B-Max (8.061 în noiembrie și 28.092 unități la 11 luni), Dacia Logan MCV și Dacia
Logan.

„Reiterăm semnalul nostru pentru autorități privind necesitatea ca pentru 2013 și anii care vin să fie luate măsuri care să stimuleze în mod eficient achiziția și deținerea de autovehicule noi cu tehnologie performantă și care corespund cerințelor de mediu (emisii poluante și de dioxid de carbon cât mai reduse) și de siguranță în trafic ale UE, dar și retragerea din parc a celor poluante și nesigure în trafic”, mai spun reprezentanții asociației.