Vânzările de autovehicule noi în România au scăzut drastic anul trecut

Publicat: 01 02. 2013, 13:45
Actualizat: 12 09. 2014, 15:12

Livrările de autoturisme au consemnat în 2012 o scădere de 23,7%, până la 72.179 de unități, iar vânzările de vehicule comerciale s-au diminuat cu 7,4%, la 14.076 de unități.

Persoanele fizice au generat 30% din vânzări, diferența fiind reprezentată de achizițiile făcute de companii.

„Continuă să se manifeste asupra pieței impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate, care la un volum de aproximativ 175.000 de unități la autoturisme și 43.000 la vehicule comerciale, au o creștere de 85%, respectiv 40% față de 2011. La aceste cifre rezultă că la fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte două rulate. (…) Peste 76.000 (44%) dintre acestea din urmă sunt mai vechi de zece ani”, se arată într-un comunicat al asociației.

Topul pe mărci al vânzărilor de vehicule noi este condus de Dacia (19.948 de unități, respectiv 27,6% din total), urmată de Volkswagen (11,1%), Skoda (8,7%), Renault (6,6%), Ford (6,5%) și Hyundai (4,6%).

Pe modele, clasamentul este format din Dacia Logan (9.780 de unități), Dacia Duster (5.346 unități) și Skoda Octavia (3.350 unități).

În funcție de tipul de combustibil, piața este împărțită aproape egal între mașinile echipate cu motoare diesel (51,3%) și cele cu benzină (48,7%).

Producția de autovehicule a crescut anul trecut cu 0,8%, la 337.765 de unități, cu o creștere de 5,3% la autoturisme și o scădere de 55% la vehicule comerciale.

Exporturile au înregistrat în 2012 o creștere de 8,5%, la 330.942 de unități, susținută de autoturisme, care au avut un avans de 13,7%. În schimb, la vehiculele comerciale s-a înregistrat o scădere de 55,% comparativ cu 2011.

Cel mai bine model vândut la export a fost Dacia Duster (135.189 de unități), urmat de Sandero (71.925 unități), Logan (48.250 unități), Logan MCV (34.929 unități) și Ford B-Max (30.540 unități).

APIA consideră că situația dificilă a pieței este cauzată de derularea defectuoasă a Programului Rabla (demaraj întârziat, fonduri insuficiente, întârzieri la plată), impactul redus al taxei pe emisiile poluante pentru stimularea achizițiilor noi, restrângerea creditării și deductibilității parțiale a TVA, la care se adaugă din acest an și limitarea amortizării autoturismelor.

Președintele asociației, Ernest Virgil Popovici, a afirmat, în cadrul unei conferințe de presă că APIA are ca obiectiv un avans de 5% al pieței în 2013, printre măsurile de stimulare necesare numărându-se realizarea unui mix de instrumente financiare pentru stimularea achiziției și deținerii de autovehicule cât mai puțin poluante, fiscalizarea activității de comercializare a autovehiculelor derulate de persoane fizice, corectarea disfuncționalității Programului Rabla sau creșterea deductibilității TVA și amortizării pentru autovehiculele conduse în scopuri economice.