• Publicat:
  • Actualizat:
Deschideri

EXCLUSIV: Ultimul DECONT de DEPLASARE al președintelui. Cât costă zborul lui Băsescu cu avionul de linie, în timp ce aeronava VIP a TAROM stă în hangar

EXCLUSIV: Ultimul DECONT de DEPLASARE al președintelui. Cât costă zborul lui Băsescu cu avionul de linie, în timp ce aeronava VIP a TAROM stă în hangar
O aberație

Președintele Traian Băsescu s-a decis: nu va mai merge cu avionul TAROM cu care a circulat în regim charter în ultimii doi ani și jumătate în străinătate după conflictul cu ministrul Relu Fenechiu care i-a reproșat că avionul aduce pierderi companiei de 7 milioane de euro pe an. La ultimele două deplasări externe președintele a ales zborurile de linie, deși are la dispoziție o aeronavă a companiei TAROM adaptată pentru nevoile de securitate și de comunicații ale demnitarilor.

Astfel, Administrația Prezidențială plătește în jur de 4000-5000 de euro pentru un drum în Europa, cu diferența că banii de la buget nu mai intră automat în contul companiei de stat, ci, în funcție de cursă, pot ajunge și la concurență.

Dacă drumul la ultima reuniune a Consiliului European de la Bruxelles a costat Administrația Prezidențială 4900 de euro, pentru deplasarea președintelui la întronarea Papei Francisc s-au plătit 7441 de euro, arată datele oficiale comunicate gândul. Având în vedere că zborul Alitalia de dimineață ajungea prea târziu la Roma, Președinția a ales cursa care a plecat cu o seară înainte, dublând costurile de transport cu cele de cazare la Roma pentru peste 10 delegați.

Alegerea curselor de linie de către Băsescu a determinat TAROM să ceară Președinției printr-o scrisoare, să clarifice „ca un gest de curtoazie” dacă dorește sau nu rezilierea contractului de închiriere pentru aeronava AIRBUS 310, întrucât compania ar fi  dispusă să o scoată la vânzare. „Categoric nu voi mai folosi o aeronavă a TAROM. Probabil voi închiria din altă parte”, a replicat Traian Băsescu, fără a preciza însă dacă Președinția va și rezilia contractul de închiriere.

Surse oficiale au explicat pentru gândul că, în lipsa unui avion pentru demnitari a cărui achiziționare este oricum exclusă anul acesta, soluțiile analizate la Palatul Cotroceni pentru deplasările externe ale lui Traian Băsescu sunt cursele de linie sau, pentru situații de urgență interne, cele două avioane ale armatei. Nu există însă o soluție, în acest moment, pentru vizitele oficiale, în care protocolul impune întâmpinarea președintelui la scara avionului, iar aeronavele de linie, ca și cele militare nu pot fi folosite din considerente de imagine.

Cât plătea Băsescu la TAROM

După ce premierul Victor Ponta și ministrul Relu Fenechiu i-au sugerat să ia curse obișnuite când merge la Bruxelles, președintele și-a luat consilierii și a urcat în avioanele de linie. Aceeași tactică fusese folosită de Băsescu și în decembrie 2004, la primul Consiliu European, când nu a dorit să se afișeze în același avion cu președintele încă în funcție Ion Iliescu și premierul Adrian Năstase în fața căriua câștigase alegerile. Tot din rațiuni de imagine, actualul președinte a făcut drumuri la Bruxelles printre pasagerii de rând și în 2010, când Guvernul Boc îndemna la austeritate generală, iar aeronava prezidențială, vândută între timp unei companii americane, era în stare tehnică proastă.

Astfel, pentru drumul dus-întors la Bruxelles, la Consiliul European din 13-14 martie, Președinția a plătit companiei TAROM aproximativ 4900 de euro. „Transportul domnului președinte Traian Băsescu și al delegației care l-a însoțit la lucrările reuniunii Consiliului European desfășurată în perioada 13 – 14 martie 2013 a costat 21.764 lei (adică aproximativ 4.900 de euro)„, a explicat pentru gândul Bogdan Oprea, purtătorul de cuvânt al președintelui.

O săptămână mai târziu, costurile de transport la Roma – 4000 de euro – au fost dublate de cele de cazare 3441 pentru că aeronava Alitalia din dimineața de 19 martie nu ar fi ajuns la timp pentru ceremonia de înscăunare a Papei Francisc. Și avionul de seară a întârziat, oricum, la decolare, peste 40 de minute. În total 7440 de euro.

Ceremonia de inaugurare a pontificatului Papei Francisc, 19 martie 2013. Foto: precidency.ro

Potrivit unor surse oficiale, din delegația care l-a însoțit pe președinte au făcut parte purtătorul de cuvânt, Bogdan Oprea, șeful Cancelariei Prezidențiale, Cristian Diaconescu, directorul SPP, Lucian Pahonțu, ofițerii din dispozitivul său de securitate, șefa protocolului, Delia Dinu, fotograful și cameramanul oficial și un angajat de la departamentul administrativ, care s-a ocupat de bagaje. O delegație din care, contrar uzanțelor, a lipsit medicul Astrid Sburlan, desemnat să îi asigure asistența medicală președintelui inclusiv în deplasările externe.

„Transportul domnului președinte Traian Băsescu și al delegației care l-a însoțit la Vatican (Sfântul Scaun) în perioada 18 – 19 martie a.c. cu ocazia participării la ceremonia de inaugurare a pontificatului Sanctității Sale Papa Francisc ca Episcop al Romei, Succesor al Apostolului Petru și Suveran Pontif al Bisericii Catolice, a costat 17.993 de lei (adică aproximativ 4.000 de euro). Administrația Prezidențială a decontat cheltuieli pentru cazare la Vatican în valoare de 3.441 de euro„, se arată în răspunsul Președinției la solicitarea gândul, semnat de Bogdan Oprea.

Președinția a refuzat să dea însă detalii despre sumele pe care le-a plătit TAROM anul trecut în regim charter. „Costurile totale privind aceste deplasări pot fi comunicate doar cu acordul companiei Tarom deoarece contractul dintre Administrația Prezidențială și compania aeriană prevede o clauză de confidențialitate în ceea ce privește divulgarea prevederilor sale”, se justifică Administrația Prezidențială.

„Nu există un contract cu TAROM. Nu am ce rezilia. S-a propagat o minciună”, a spus inițial președintele, întrebat în această seară dacă va mai reveni la aeronava specială. După câteva momente de la plecarea din sala de conferințe de la Cotroceni, a revenit însă: „Acum am aflat în lift că există o minută, un contract. Dar nu este un avion special pentru președinte, eu îl luam ca charter, la fel ca o firmă de turism. Caregoric nu mai merg cu TAROM”, a rectificat Băsescu.

Execuția bugetară de anul trecut, făcută publică de Ministerul Finanțelor în ianuarie, arată că Președinția a cheltuit, în 2012, 5.162.000 de lei pentru cele 11 deplasări externe ale președintelui: 7 la Bruxelles, una în Turkmenistan, una în Turcia, una în Statele Unite și una în Coreea de Sud. Un calcul simplu arată că, în medie, o deplasare prezidențială a costat 104.000 de euro, bani în care sunt incluse și costurile de cazare, dar și diurnele delegațiilor. Cea mai mare parte a sumei este însă destinată transportului, ceea ce ar însemnaă că TAROM a încasat aproximativ 1 milion de euro de la Cotroceni.

Cum arată avionul VIP

Pierderile pe care ministrul Fenechiu le clamează sunt, în schimb, de 7 milioane de euro pe an. Suma a reieșit, susțin surse din interiorul TAROM, dintr-o scrisoare trimisă de compania de stat la minister în care „se cerea sprijin” din partea Guvernului pentru a acoperi aceste costuri, așa cum s-a procedat în anii anteriori.

Aeronava VIP, așa cum o numește TAROM,  – pusă inclusiv la dispoziția premierilor, miniștrilor sau președinților celor două Camere, dar pe care aceștia nu au folosit-o din cauza costurilor – este una din cele două AIRBUS-uri 310 pe care TAROM le-a cumpărat în 1992 cu peste 200 de milioane de dolari fiecare. După 2000, au mers însă mai mult în pierdere, costurile pentru reparații și pentru navigație fiind mult mai mari decât banii încasați din bilete. Cele trei încercări de a le vinde, în 2003-2004, au eșuat, inclusiv din cauza prețului stabilit: 20 de milioane de euro.

Aeronava AIRBUS 310 în timpul zborului spre Santago de Chile, ianuarie 2013

Ulterior, soluția Guvernului a fost de a închiria una dintre ele Președinției pentru a recupera parțial din costuri. I s-au făcut modificări tehnice și i-a fost instalat un sistem de teleecomunicații special prin care pasagerul oficial poate primi telefoane și faxuri pe linia securizată a STS. Interiorul a rămas însă unul similar curselor de linie. Cu toate acestea, avionul nu este folosit și în alte scopuri, întrucât statul român nu dispune de o alternativă în caz de urgență.

A doua aeronavă AIRBUS 310 este folosită în curse cu destinații europene sau spre Tel Aviv, dar din ce în ce mai rar, întrucât nu reșește să-și recupereze banii, explică sursele citate. Intenția TAROM este de a le scoate la vânzare. Nu însă cât timp contractul de închiriere cu Președinția nu este reziliat, cu acordul ambelor părți și cât timp nu există o alternativă pentru transportul demnitarilor.  „A fost redactată o scrisoare adresată Administrației Prezidențiale, în care a fost expusă situația și prin care s-a solicitat instituției să precizeze dacă dorește continuarea actualului contract sau rezilierea”, a spus Dan Pascariu, președintele Consiliului de Administrație al TAROM.

Și în varianta vânzării, TAROM nu speră la un preț prea mare. „Nu dorim să creăm așteptări nerealiste prin avansarea unei valori care ar putea fi obținută din vânzarea celor două aeronave. Dacă ne gândim la vechimea și costurile uriașe de operare, credem că sumele vehiculate până acum sunt mult prea mari. Aeronava tot de tip A310 a Cancelariei germane, într-o stare mult mai bună și cu o configurație mult mai complexă, a putut fi vândută în urmă cu doi ani cu numai 3,1 milioane euro”, a explicat Pascariu.

Alternativa: avioanele de linie sau ale armatei

De la conflictul cu Guvernul, scenariile luate în calcul la Cotroceni exclud folosirea aeronavei VIP a TAROM. „Nu voi mai folosi avioane TAROM, așa cum am decis să nu mai folosesc nici avioane ROMAVIA la vremea respectivă”, spune președintele.

Surse oficiale au explicat pentru gândul că Băsescu este decis ca la reuniunile multilaterale, cum sunt Consiliul European sau summiturile externe, să ia curse de linie, alegând de la un caz la altul, în funcție de preț sau de ora de zbor, o companie națională sau străină.

Pentru situațiile de urgență pe de altă parte, există două aeronave ale armatei cu care președintele a mers în anii trecuți la inundații sau în teatrele de operațiuni. Acestea au însă dezavantajul că nu pot ateriza decât în condiții speciale și nu pot fi folosite în vizite externe din rațiuni de imagine.

Până la rezilierea contractului cu TAROM, Președinția are însă în continuare la dispoziție și aeronava AIRBUS 310, care poate fi luată în situații neprevăzute.

Administrația Prezidențială nu are încă deocamdată o soluție pentru vizitele oficiale sau de stat, în care protocolul presupune primirea șefului statului cu onoruri militare la aeroport.

Varianta închirierii permanente a unei aeronave de la o companie privată nu ar fi printre scenariile favorite din cauza costurilor și a imposibilității de a controla pregătirea echipajului și chiar istoricul aeronavei, dar și din considerente de imagine.

Potrivit lui Victor Ponta, Guvernul are intenția de a cumpăra sau închiria „un avion de 10-12 persoane, cu echipament de comunicații”, fără a avansa însă un termen. „În momentul în care vom avea posibilitatea financiară, vom achiziționa, vom închiria un avion din acesta pentru președinte, pentru premier”, a spus Ponta.

Ce se pierde, ce se câștigă din cursele de linie

Opțiunea lui Băsescu pentru cursele de linie are avantaje financiare și de imagine, dar și dezavantajepe care președintele le-a reclamat în urmă cu câteva zile și la Bruxelles. „În timp ce sunt la un Consiliu European, în România, Doamne-ferește, apare un dezastru. Eu ce fac, aștept cursa de la nu știu ce oră? Sunt în imposibilitatea de a veni imediat în țară. Un președinte trebuie să aibă comunicațiile pe avion, orice se poate întâmpla, președintele trebuie să fie în măsură să plece imediat spre țară, dacă apare un dezsatru. Nu le pot spune românilor, „știți n-am putut să vin să institui starea de urgență, să dau armatei dispoziții, pentru că n-am avut avion decât peste opt ore”, a comentat Băsescu în timp ce aștepta un avion de linie.

Printre neajunsurile zborurilor de linie se numără lipsa comunicațiilor, lipsa informațiilor despre pregătirea și experiența echipajului, despre istoricul avionului (ore de zbor, reparații în ultimii ani), dar și imposibilitatea piloților de a executa un zbor de probă cu 24 de ore înainte, așa cum procedează înaintea curselor oficiale.

De asemenea, pentru cursele de linie culoarele de zbor nu sunt secretizate, nu există prioritate la decolare sau la aterizare, iar președintele nu este însoțit de un medic, cum prevăd normele de securitate.

Inchide