Aliment românesc fabricat exclusiv din carne din import. Cum este produs Salamul de Sibiu

Publicat: 01 11. 2019, 14:10

„În momentul de față, noi toți făcând schimburi intracomunitare, suntem agreați cu ștampilele ovale. Ștampila Ovală înseamnă doar carne din afară, carne, slănină din afară. Din România, în acest moment, pe ștampile hexagonale, știți că e ștampila de tranzit, nu achiziționăm carne”, a explicat vineri, Carmen Gavrilescu, președintele Asociației Producătorilor de Salam de Sibiu la evenimentul „Zilele Salamului de Sibiu”, care a avut loc la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Regionale.

Aceasta a mai spus că străinilor le place foarte mult Salamul de Sibiu, în special chinezilor, însă asociația exportă în China. „Adresabilitatea cea mai mare este legată de publicul românesc, noi acolo ducem cele mai mari cantități. Dar să știți că recunoașterea prin Indicație Geografică Protejată a acestui produs, câștigul nostru cel mai mare e că l-am dus pe masa europenilor. Oricine va veni străin în România, orice european, american și orice nație, chinezilor le place la nebunie, sunt uluiți de acest salam, îl iubesc, platoul, starterul să fie cu Salam de Sibiu. Nu avem schimburi cu China, nu avem din punct de vedere sanitar veterinar, nu sunt schimburile cu China agreate pe crude uscate, pentru că nu au tratament termic profund. Așa trebuie să fie, tratament termic peste 65 de grade, și noi suntem cu tratament la rece”, a declarat Carmen Gavrilescu.

Președintele Asociației a adăugat că materia primă provine în special din Spania, Italia și Germania, unde competiția pentru achiziție e foarte mare din cauza pestei porcine. „Cărnurile sunt toate din perimetrul european, din Spania, Italia, Germani. Valul puternic este din China, ce se întâmplă în China și Vietnam. Importurile Chinei s-au dublat. E o competiție uluitoare în momentul de față, se vinde în avans. Producția foarte multora era vândută până în luna martie anul viitor”, a explicat aceasta.

Prețurile Salamului de Sibiu au crescut cu 10% la raft, față de anul trecut, iar de când a fost recunoscut pe plan european, consumul de Salam de Sibiu a crescut la 4 felii pe an pe locuitor.

„Prețurile au crescut cu 15%. Sunt prețurile de achiziție pe materie primă, dar să știți că prețurile la raft au crescut cu până în 10%. Pentru că noi temporizăm, încercăm ca acest lucru să nu ajungă la consumator. Este un salam care o țintă mediu-plus, trebuie să poți să ți-l permiți. De aceea noi am promovat zona de feliere, produsul feliat, tocmai ca mai mulți consumatori să aibă acces. Suntem într-o zonă de creștere pentru un produs Premium”, a mai spus Carmen Gavrilescu.

Salamul de Sibiu a fost înregistrat ca produs de Indicație Geografică Protejată (IGP), după ce în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a fost publicat regulamentul de punere în aplicare al Comisiei Europene din data de 9 februarie 2016. Salamul de Sibiu este un salam crud-uscat, realizat din carne provenită de la porci ajunși la maturitate și din slănină tare. Amestecul este umplut în membrane naturale și/sau colagenice și supus afumării cu lemn de esență tare, maturării și uscării la rece, având o perioadă de maturare-uscare îndelungată, de minimum 70 de zile.