Autostrada-muzeu din România. Motivul pentru care acest drum rămâne închis, deși este finalizat de șase luni

Publicat: 22 04. 2018, 10:07

Este vorba de sectorul Gilău-Nădășelu, al autostrăzii Transilvania. Această bucată face parte din tronsonul 3A, Gilău- Mihăilești, care are o lungime totală de 25,5 kilometri. Lucrările la sectorul Gilău-Nădășelu au început în 7 aprilie 2014 și trebuiau finalizate în doi ani. 

Trecut la capitolul realizări, tronsonul de 8,7 kilometri este nefuncțional și acum pentru că nu sunt gata cei 320 de metri de pod peste Someșul Mic. Teoretic, lucrarea ar trebui finalizată în august acest an, dar se află în stadiul în care se poate vedea în imaginea de mai jos, făcută de Asociația Pro Infrastructură. 

Situația tronsolnului Gilău-Nădăselu nu este una singulară. Două loturi din autostrada Sebeș-Turda sunt finalizate, însă deocamdată autoritățile nu se grăbesc să le deschidă traficului rutier. Din alt motiv însă. Nu s-au recepționat lucrările. 

„Așa cum am zis de nenumărate ori, loturile 3 și 4 ale Autostrăzii A10 Sebeș-Turda sunt pregătite să preia traficul rutier. Vineri, 13.04.2018, am făcut o nouă vizită și am luat câteva cadre aeriene. Autostrada este pregătită, dar autoritățile nu. Autostrada este gata, dar autoritățile încă se mai gândesc, încă mai analizează, încă mai negociază cu antreprenorii generali. Conform informațiilor aflate pe surse, se pare că avem stabilite datele pentru recepție: 24 mai pentru lotul 3 (Tirrena Scavi, între Aiud și Decea) și 15-16 iunie pentru lotul 4 (Porr, între Decea și Turda). Nu vă grăbiți: sunt date aflate pe surse și nimic nu este sigur. Orice se poate întâmpla. Inclusiv să stăm cu autostrada închisă până la paștele cailor.  Cert este că ne chinuim din decembrie 2017 să explicăm unei țări întregi situația penibilă în care ne aflăm. Am filmat din dronă, de la bordul mașinii circulând cu 130 km/h între Aiud și Turda și am dat zeci de interviuri în mass media.”, se arată într-o postare pe Facebook, de la începutul lui aprilie, a Asociației Pro Infrastructură.

Ministerul Transporturilor a susținut că în România au fost construiți, anul trecut, 23,78 de kilometri de autostradă. În realitate însă este vorba nu de construcția, ci de finalizarea unor bucăți din două loturi de autostradă care aveau în total 54 de kilometri și la care lucrările începuseră în 2013 și 2014 și aveau termen de predare 2016.

Mai exact, este vorba de 15 kilometri din cei 28,6 ai autostrăzii Lugoj-Deva și 8,7 kilometri ai sectorului Gilău-Nădăselu, din Autostrada Transilvania, pe care oricum nu se poate circula pentru că nu este gata Podul peste Someș. 

Lucrările a lotul 2 din autostrada Lugoj-Deva, care are 28,6 kilometri, au început la 27 noiembrie 2016 și trebuiau finalizate până la 27 mai 2016, potrivit datelor oficiale de pe site-ul CNAIR. Cu aproape un an mai târziu decât termenul de finalizare, în februarie 2017, sunt recepționați 15,8 kilometri ai sectorului Dumbrava-Deva, deci mai puțin de jumătate din cât de promisese.