Bancherii rămân ferm pe poziții. Cum crede șeful Asociației Române a Băncilor că ar trebui rezolvată problema clauzelor abuzive din contractele de credit

Publicat: 27 05. 2013, 15:05
Actualizat: 08 02. 2016, 22:09

Bancherii își mențin poziția potrivit căreia deciziile de stabilire a clauzelor abuzive din contractele bancare trebuie să fie luate de instanțele superioare, iar o decizie într-o instanță inferioară să nu fie aplicată tuturor contractelor dintr-o bancă sau din întreg sistemul, potrivit Mediafax.

„Spun din nou că noi cei din comunitatea bancară nu dorim să menținem clauzele abuzive în contracte, nu vrem să avem un sistem bancar în care fiecare bancă să facă ce dorește. Însă ceea ce nu am acceptat si nu vrem să se aplice este ca odată depistată o clauză cu caracter abuziv și depistarea e validată de o instanță din România cu un nivel inferior de ierarhizare, nu dorim ca acea clauză declarată abuzivă să fie extinsă la toate contractele băncii sau la toate băncile”, a declarat luni, într-o conferință de presă, Radu Grațian Ghețea, președintele CEC Bank și al Asociației Române a Băncilor (ARB).

El a reiterat ideea că atunci când o clauză este considerată abuzivă, decizia să aparțină unei instanțe superioare din România, considerând că decizia ar trebui luată după ce au fost analizate foarte bine clauzele respective.

Întrebat dacă modificările Legii 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori vor intra în vigoare la 1 iulie, așa cum este prevăzut, Ghețea nu a putut da un răspuns cert în acest sens.

„Mi-e greu să dau un răspuns dacă se aplică de la 1 iulie. Noi am trimis punctele de vedere la Ministerul Justiției, la Parmalent și BNR, așteptăm să fim chemați să ne spunem punctul de vedere. Noi nu cerem să nu se aplice Legea 193, ci vrem să mergem și să ne judecăm până în pânzele albe, drept pe care-l cer și pentru bancă și pentru client”, a explicat Ghețea.

Comunitatea bancară a solicitat BNR să facă un studiu privind clauzele abuzive la nivelul sistemului bancar, cu date de la fiecare bancă, urmând ca banca centrală să înainteze concluziile studiului la Parlament.

Ghețea a menționat, răspunând unei întrebări, că CEC Bank nu a avut niciun proces colectiv sau individual prin care un client să ceară modificarea clauzelor contractuale, considerând că banca nu are clauze abuzive în contractele sale.