Care sunt produsele pe care românii le cumpără cel mai des pe internet: 4 din 10 și-au luat asta anul trecut

Publicat: 16 03. 2016, 01:57

ZOOT, answear.com și Uterque (parte din grupul Inditex, proprietarul Zara) sunt doar câteva dintre brandurile care au atacat piața online de modă din România în ultimul an. Toate vorbesc despre potențialul pieței și despre câtă importanță acordă românii felului cum arată.

Gigantul spaniol Inditex, liderul mondial al pieței de modă, care deține în portofoliu nume precum Zara, Bershka sau Pull & Bear, a ales să aducă cel de-al optulea său brand (singurul care lipsea din România) întâi online și apoi să deschidă primele magazine. Aceasta este o primă mutare de acest gen: un brand care intră pe o piață întâi online, când de obicei mișcarea este fix invers.

Spaniolii au fost însă încurajați de evoluția vânzărilor online pentru celelalte branduri. Operațiunile online au ajuns să contribuie cu 7-8% la vânzările de aproape 300 milioane de euro în România ale grupului Inditex, liderul pieței locale de modă, potrivit surselor Business Magazin. Online, spaniolii sunt prezenți cu toate cele șapte branduri care au și 108 magazine fizice în România, iar, mai nou, Uterque s-a alăturat acestora. Vânzările online nu sunt însă înregistrate de entitățile juridice din România, care administre-ză doar magazinele fizice. Vânzările realizate pe internet de brandurile Inditex sunt contorizate de grup, în Spania, la sediul central al companiei. Acolo sunt de altfel și procesate comenzile care pornesc din toate colțurile lumii și care sunt apoi expediate din inima imperiului Inditex către destinatari.

Inditex este un imperiu de 21 miliarde de euro și peste 7.000 de magazine sub opt branduri prezente în toate colțurile globului. Grupul spaniol este fondat și controlat de antreprenorul spaniol Amancio Ortega, al doilea cel mai bogat om de afaceri din lume după Bill Gates, cu o avere estimată la 70 miliarde de dolari, potrivit Bloomberg Billionaires. Spaniolii au intrat pe piața locală în 2004 în sistem de franciză cu brandurile Pull & Bear și Zara, pentru ca trei ani mai târziu să intre direct. Astăzi ei au 108 magazine fizice sub șapte branduri, respectiv Zara, Zara Home, Bershka, Stradivarius, Pull & Bear, Massimo Dutti și Oysho. Pe online, spaniolii au intrat în România prima dată în 2013 cu brandul Pull&Bear, iar apoi s-au extins și cu celelalte.

Ultimul nume din portofoliul local este Uterque, un brand lansat în 2008, care pune accentul pe pantofi, genți și accesorii, însă are și o colecție de haine, doar că mai redusă decât a brandurilor Zara sau Massimo Dutti. În ceea ce privește poziționarea, Uterque se adresează clienților cu veni-turi peste medie, în contextul în care o ja-chetă costă între 1.000 și 2.500 de lei (220 și 550 de euro), iar o geantă are un preț cuprins între 500 și 1.500 de lei (110 – 330 de euro). Apetitul românilor pentru cumpărături pe internet i-a convins pe spanioli să continue expansiunea pe acest segment de piață.

Online-ul s-a dezvoltat puternic în ul-timii ani, cucerind inițial piața de electro-IT, apoi cele de carte, de cosmetice și de haine. Circa 2,7 milioane de români și-au făcut anul trecut cel puțin o dată cumpărăturile pe internet, iar cei mai mulți cumpărători (aproape 40%) s-au orientat către haine și pantofi, urmă-toa-rele cele mai căutate produse fiind elec-tro-nicele, electrocasnicele și apoi cos-me-ti-cele și produsele de parfumerie, potrivit datelor din piață. Cumpărătorii se pot dubla, astfel că cei care cumpără haine pot achiziționa și parfumuri și sunt înregistrați în ambele categorii. În total însă, patru din zece români care fac shopping online au achiziționat cel puțin o dată articole de îmbrăcăminte și încălțăminte de pe internet.

Liviu Taloi, senior consultant în e-commerce și online marketing în cadrul companiei ECOMpedia, spunea recent că distribuția populației pe sexe se respectă și atunci când vine vorba de cei care cumpără online. Astfel, statisticile arată că sunt mai multe femei care cumpără online decât bărbați, ba mai mult, ele și cheltuie mai mult. „În fashion vorbim de cumpărături de impuls, realizate de femei, pe când la electro-IT nu se întâmplă asta. La electronice sau electrocasnice și valoarea medie a produsului este mai mare decât în modă, unde o bluză poate costa și doar câteva zeci de lei”, explica el.

Spre deosebire de electro-IT însă, unde un singur jucător are o cotă de piață importantă, în modă lupta se dă echitabil între jucătorii care sunt activi doar online, între mallurile de pe internet precum eMAG și între retailerii tradiționali care testează și acest segment. România are circa 10 milioane de utilizatori de internet, respectiv jumătate din populația țării. Dintre aceștia însă doar 27% fac și cumpărături pe internet, arată datele ZF de la jucătorii din piață. Restul intră doar să citească știri, să petreacă timp pe rețele sociale sau să se documenteze despre anumite produse pe care să le cumpere apoi offline. În ceea ce privește profilul românilor care cumpără online, circa 84% provin din mediul urban și au între 25 și 35 de ani. În ultimul an se observă însă o creștere a achizițiilor făcute și de consumatorii din mediul rural. La fel, se observă că vârsta medie a consumatorilor este în creștere. Astăzi 15% dintre cei care fac shopping online au între 45 și 55 de ani, numărul lor fiind în urcare cu 5% față de acum doi ani. Românii se află pe ultimul loc în UE după numărul de persoane care comandă bunuri sau servicii online, după cum arată un studiu al companiei de cercetare de piață Eurostat.

Citește mai multe pe businessmagazin.ro