Cât a costat extinderea Mega Image doar în ultimele 3 luni din 2014

Publicat: 05 03. 2015, 12:49

„Pe parcursul anului 2014, Delhaize a încheiat mai multe acorduri în Europa de Sud Est și SUA care au rezultat în achiziții. Suma totală în numerar transferată pentru aceste tranzacții a fost de 20 milioane euro (14 milioane euro în trimestrul patru în primul rând pentru achiziția celor 20 de magazine de la Angst Retail SRL în România), aceste operațiuni ducând la o creștere a fondului comercial (goodwill – n.r.) cu 13 milioane euro (9 milioane euro în trimestrul patru)”, se arată într-un raport al Delhaize.

În august anul trecut, grupul belgian Mega Image a anunțat că a ajuns la un acord pentru a prelua 20 din cele 22 de magazine operate de Angst, după ce această companie s-a retras dintr-o colaborare cu Carrefour. Tranzacția a presupus preluarea spațiilor comerciale (incluzând echipamente, stocuri, salariați, clientelă, vadul comercial).

Ulterior, în noiembrie, Consiliul Concurenței a aprobat preluarea a doar 19 magazine Angst de către Mega Image. Consiliul Concurenței a constatat că preluarea celor 20 de magazine poate conduce la consolidarea poziției puternice a Mega Image din zonele centrale ale Bucureștiului. Astfel, zonele pentru care instituția și-a exprimat îngrijorările de ordin concurențial, respectiv reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor, sunt Amzei, Academiei și Perla.

Până în decembrie, Mega Image a redeschis, sub propriile branduri, 18 magazine Angst, al 19-lea fiind integrat ca o extensie în supermarketul Mega Image Lacul Tei. Mega Image estima venituri anuale de 21 milioane de euro pentru cele 20 de magazine, care au fiecare suprafețe totale între 90 și 750 metri pătrați.

Tot în raport, Delhaize arată că a constituit un provizion de 5 milioane euro pentru amenda primită de Mega Image de la Consiliul Concurenței, într-o investigație în urma căreia autoritatea a mai sancționat 24 de companii. Consiliul Concurenței a sancționat cu amenzi în valoare totală de 154 milioane lei (circa 35 milioane euro) retailerii Metro, Real, Selgros și Mega Image și 21 de furnizori ai acestora, în cadrul investigației având ca obiect înțelegeri pentru fixarea prețurilor în perioada 2005-2009.

„Chiar dacă motivația deciziei nu a fost încă prezentată Mega Image până în prezent, Consiliul Concurenței a arătat că amenda impusă Mega Image se ridică la 1,05% din cifra de afaceri realizată în 2013. Grupul a recunoscut un provizion de 5 milioane euro în această privință. Mega Image are la dispoziție o lună de la notificarea motivării deciziei pentru a o contesta și a cere suspendarea amenzii”, se mai arată în raport.

Vânzările Mega Image au crescut anul trecut, comparativ cu 2013, și au susținut rezultatul grupului belgian Delhaize în Europa de Sud-Est, de 3,1 miliarde euro, reprezentând un avans de 3,2%.

La același număr de magazine ca în 2013, vânzările în Europa de Sud-Est au scăzut anul trecut cu 1%. România face parte la nivelul grupului din regiunea Europa de Sud-Est, alături de Grecia și Serbia.

În 2013, Mega Image a raportat un profit net de 55,1 milioane lei (12,5 milioane euro), în creștere cu 18%, la afaceri de 2,34 miliarde lei (530 milioane euro), cu 33% mai mari, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor Publice.

Mega Image a fost și în 2014 cea mai dinamică rețea din România, dar și la nivelul din grupului Delhaize, în ceea ce privește deschiderile de magazine. Astfel, peste 60% din cele 180 de magazine noi anunțate de grupul belgian Delhaize pentru țările în care activează au fost deschise în România. Extinderea a fost preponderent în București, unde de altfel sunt situate peste 80% din magazinele rețelei, oraș în care retailerul susține că are o cotă de piață de peste 21%.

Fondat în 1995, Mega Image este cel mai mare lanț de supermarketuri din România cu o rețea care cuprinde în prezent 411 magazine (dintre care circa 300 în București), sub mărcile Mega Image (200), Shop&Go (209), AB COOL FOOD (1), Mega Drive (1).

Grupul Angst a fost înființat în 1990, fiind o investiție româno-elvețiană. Firma este controlată de Sorin Minea, care deține 60% din acțiuni, restul de 40% fiind împărțit în mod egal între Liudmila Minea și Bernadette Martha Maria Wyrsch-Angst. Angst deține trei fabrici, la Buftea (carne proaspătă și preparate fierte, afumate), Salsi Sinaia (produse crud uscate) și Videle (procesare a laptelui).