Cât plătesc despăgubiri, de fapt, firmele de asigurări din România

Publicat: 07 09. 2016, 19:28

Valoarea daunelor plătite pe segmentul marilor transportatori înregistrează creșteri semnificative în ultimii ani, în special în ceea ce privește despăgubirile acordate în baza polițelor RCA, pe segmentul daunelor morale și vătămărilor corporale, în cazul accidentelor cu victime. Omniasig gestionează zilnic, în medie, peste 23 de dosare de daună RCA pe segmentul transportatorilor, cu mult peste celelalte categorii de autovehicule asigurate, achitând despăgubiri, în fiecare zi, de aproximativ 58.000 euro. Aceste plăți reprezintă o treime (35%, în primul semestru din 2016) din cuantumul despăgubirilor totale acordate de companie, în baza polițelor de răspundere civilă auto, precizează asigurătorul.

„Companiile de asigurări sunt acuzate, din ce în ce mai des, în ultima perioadă, de ajustarea politicii lor tarifare pe RCA, fără să fie luată în considerare creșterea semnificativă a daunalității pe segmentul transportatorilor și a despăgubirilor acordate în baza polițelor RCA. Linia asigurărilor RCA nu poate fi sustenabilă fără o calibrare permanentă, în baza acestor evoluții, iar lucrurile ar putea fi îmbunătățite printr-un efort comun, al tuturor celor implicați, de la autorități și companii, până la asociațiile profesionale și organizații guvernamentale, pentru creșterea nivelului de educație și siguranță rutieră. În acest context, noi suntem permanent aproape de clienții noștri și le oferim asigurări personalizate, care țin cont de frecvența și severitatea daunelor, iar un istoric fără daune determină întotdeauna un tarif RCA redus. De asemenea, compania noastră este mereu deschisă dialogului și își dorește să găsească mereu soluțiile optime pentru asigurații noștri”, spune Mihai Tecău, Președinte Directorat Omniasig Vienna Insurance Group.

Despăgubirile totale plătite de Omniasig, în 2015, pe segmentul marilor transportatori, în baza polițelor RCA, se ridică la 73,22 milioane lei (aproximativ 16 milioane euro). Compania de asigurări susține că frecvența daunelor la camioane de peste 16 tone este de peste două ori mai mare decât la toate celelalte vehicule de acest tip și de peste trei ori mai mare raportat la întreg portofoliul RCA al companiei.

Frecvența daunelor la autobuze este de circa 1,5 ori mai mare raportat la întreg portofoliul RCA, iar dauna medie la autobuze este de peste 3 ori mai mare raportat la întreg portofoliul RCA. Cu toate acestea, numărul autobuzelor cu prime mai mari de 15.000 lei reprezintă doar 0,59% din totalul autobuzelor asigurate și 0,01% raportat la întreg portofoliul RCA.

„Primele de asigurare se stabilesc în funcție de o serie de factori, dintre care cei mai importanți sunt frecvența și severitatea daunelor. Problema primelor mai ridicate se manifestă doar la mijloacele de transport grele, unde atât frecvența, cât și severitatea daunelor justifică aceasta. Această problemă nu este una generală, ci apare doar în cazuri izolate, care au explicații clare, justificate de comportamentul pe șosele al acestor mijloace de transport. Rezolvarea reală constă în schimbarea comportamentului pe șosele, și nu în măsuri administrative ori legislative la nivelul pieței de asigurări”, spune Bogdan Tudor, Membru Directorat, Chief Underwriting Officer, Omniasig Vienna Insurance Group.

Compania a plătit 6,78 milioane lei pentru un accident petrecut în Franța, unde un șofer român care conducea un camion platformă care transporta autoturisme nu a putut frâna și a lovit vehiculele oprite la o stație de taxare. 14 autovehicule au fost avariate, o persoană a decedat, 3 persoane au fost vătămate grav și 3 persoane vătămate ușor.

În cazul unui alt accident din Germania depăgubirile au ajuns la 5,34 milioane lei și au fost acordate pentru că un șofer român a circulat cu viteză ridicată și, din cauza carosabilului umed, într-o curbă a derapat și a pierdut controlul vehiculului, părăsind partea carosabila și, într-un final, răsturnându-se. Două persoane au fost vătămate grav, cinci rănite ușor.

FOTO: www.soferdetir.ro