Ce face din România o destinație puțin atractivă pentru turiști

Publicat: 07 03. 2013, 23:46
Actualizat: 21 03. 2019, 13:17

 România a coborât în perioada 2011-2013 într-un top al competitivității în turism, din cauza unor factori precum atitudinea românilor față de turiști, calitatea mediului natural, marketingul ineficient și calitatea deficitară a transporturilor și serviciilor de poliție, informează Mediafax.

România a coborât în perioada 2011-2013 cinci locuri într-un top al competitivității sectorului de turism și călătorii la nivel global, de pe 63 pe 68, în urma celor mai multe țări din Europa Centrală și de Est, printre care Ungaria, Polonia și Bulgaria, potrivit unui raport realizat de Forumul Economic Mondial.

Majoritatea țărilor din Europa se situează în prima jumătate a topului, care include 140 de țări, iar o parte a datelor folosite în studiu au fost obținute în urma unor sondaje efectuate în fiecare țară.

În privința atitudinii față de turiștii străini, românii sunt mai puțin primitori decât locuitorii din Lesotho (120) și Malawi (121), dar îi depășesc pe cei din Mauritania (123) și Ciad (124). România se plasează pe poziția 122 la acest capitol. La mică distanță înaintea României se situează în această privință alte două țări din regiune, Ungaria (116) și Polonia (118), potrivit datelor organizației. Ucraina (127), Bulgaria (132), Slovacia (133), Letonia (136) și Rusia (138) sunt statele europene aflate în urma României.

După calitatea mediului natural, România (107), se siutează în clasament imediat după Paraguay și Pakistan și înaintea Hong Kongului și Mexicului. Înaintea României se află țări precum Zimbabwe (47), Zambia (51), Tadjikistan (53), Uganda (62), Honduras, Nicaragua și Bangladesh. Din Europa, doar Malta (112), Rusia (120), Bulgaria (121) și Serbia (125) au o clasare mai slabă.

România înregistrează, însă, cea mai slabă clasare în privința calității drumurilor, pe 138 din 140 de țări, depășind doar Haiti și Republica Moldova. Chiar înaintea României se situează Rusia (134), Ucraina (135), Guinea (136) și Mongolia (137).

În privința eficienței marketingului și brandingului pentru atragerea turiștilor, România se află pe poziția 123, după Benin (121) și Bolivia (122), fiind urmată de Mauritania (124) și Kazahstan (125). Emiratele Arabe Unite au cel mai performant marketing din lume, potrivit percepției propriei populații. De o promovare mai eficientă ca România beneficiază și țări precum Kenya (12), Mali (31), Namibia (36) și Botswana (52). Dintre statele europene, în urma României se află Rusia (126), Slovacia (136) și Republica Moldova (137).

După încrederea populației în Poliție pentru alicarea legii și menținerea ordinii, România (107) se află imediat după Mali (100), Sierra Leone (101), Cambodgia (102), Egipt (103), Liban (104), Nepal (105) și Lesotho (106). România este urmată de Bulgaria (108), Mozambic (109), Kenya (110), Nigeria (111), Ecuador (112), Trinidad Tobago (113), El Salvador (114) și Republica Moldova (115). Dintre țările europene, pe lângă Bulgaria și Republica Moldova, doar în Rusia (129) poliția are o imagine mai proastă.

În clasamentul general al competitivității, Estonia (locul 30) este prima din Europa Centrală și de Est, urmată de Cehia (31), Grecia (32), Croația (35), Slovenia (36), Ungaria (39), Muntenegru (40), Polonia (42), Turcia (46), Letonia (48), Lituania (49), Bulgaria (50), Slovacia (54), Rusia (63), România (68), Macedonia (75), Ucraina (76), Albania (77), Serbia (89) și Republica Moldova (102).

România este precedată în clasamentul Forumului Economic Mondial de India (65), Georgia (66) și Jamaica(67), în timp ce pe pozițiile imediat următoare se află Liban (69) și Indonezia (70) și Maroc (71).

Turismul din România are o poziție inferioară mediei generale (locul 68) la 8 din cei 14 indicatori principalii, respectiv politici și reglementări (87), prioritizare de către autorități (103), infrastructură de transport aerian (93), infrastructură de transport terestru (109), competitivitatea prețurilor (84), resurse umane (83), afinitate pentru sectorul de turism și călătorii (122) și resurse naturale (88).

La 6 din cele 14 criterii, România are o poziție mai bună decât locul înregistrat în clasamentul general. Acestea sunt sustenabilitate în raport cu mediul (58), siguranță și securitate (63), sănătate și igienă (54), infrastructura de turism (34), infrastructura IT&C (59) și resurse culturale.

Dintre criteriile secundare, România se situează foarte jos în raport cu celelalte țări la prezența investitorilor străini (104 din 140) și transparența luării deciziilor de către autorități (132), în timp ce costurile (40) și timpul (48) necesare pentru pornirea unei afaceri sunt puncte forte.

În privința siguranței și încrederii, analiștii Forumului Economic Mondial au punctat costurile mai reduse ale companiilor cu criminalitatea și terorismul, dar și lipsa de încredere în serviciile poliției. Astfel, România se situează pe locul 107 din 140 de țări în privința încrederii populației în serviciile poliției.

La sănătate și igienă, România este trasă în jos de accesul la apă și canalizare al populației (pozițiile 92 și 93).

Locul foarte slab ocupat de România în privința prioritizării sectorului de turism și călătorii este explicat prin importanța redusă acordată de autorități (locul 129), fonduri alocate ca procentaj din buget (112), dar și eficacitatea marketingului pentru atragerea turiștilor străini (123).

De asemenea, calitatea (119) și rețeaua (114) de transport aerian lasă de dorit, în timp ce calitatea drumurilor (138), a porturilor (134) și a infrastructurii de transport terestru (130) este extrem de redusă în raport cu celelalte țări.

Românii au o afinitate mai redusă pentru sectorul de turism și călătorii în rândul țărilor incluse în raport, din cauza atitudinii populației față de vizitatorii străini (locul 122 din 140 de țări) și a gradului de orientare către client (114).

România se plasează spre coada clasamentului (107) la calitatea mediului, chiar dacă după numărul de situri naturale incluse în patrimoniul mondial al UNESCO se află în prima jumătate a topului (45).

Prima poziție a clasamentului general privind competitivitatea în turism este ocupată de Elveția, urmată de Germania, Austria, Spania, Marea Britanie, SUA, Franța, Canada, Suedia și Singapore, în timp ce pe ultimele poziții se află Burundi (138), Ciad (139) și Haiti (140).