CFR Călători a pierdut peste 48 milioane de euro în ultimii 4 ani. Care este explicația

CFR Călători a pierdut peste 48 milioane de euro în ultimii 4 ani. Care este explicația
Publicat: 11/03/2014, 17:18
Actualizat: 23/03/2019, 14:12

Anul trecut, CFR Călători a vândut peste 48,5 milioane de bilete și abonamente, în scădere cu 0,3% față de 2012 și cu15,8% mai puțin decât în 2010, când transportatorul a raportat eliberarea a 57,6 milioane de legitimații de călătorie. Astfel, numărul de călătorii a scăzut cu peste 9,1 milioane. Practic, numărul de bilete vândute a scăzut cu peste patru pe minut, respectiv 6.264 pe zi.

Dacă luăm în calcul o valoare medie de 22,2 lei pe călătorie (cifră care reprezintă media aritmetică a valorilor medii a unei legitimație de călătorie pentru fiecare rang de tren, în perioada analizată), rezultă că veniturile CFR Călători s-ar fi „rotunjit” cu 203,7 milioane de lei (48,5 milioane de euro, la un curs mediu de 4,2 lei/euro) dacă numărul de bilete ar fi rămas constant în ultimii patru ani.

Suma reprezintă mai mult de 15% din valoarea subvențiilor pe care statul le va acorda anul acesta companiei, potrivit proiectului de buget, publicat de Ministerul Transporturilor.

„Numărul de călători a scăzut în principal pe fondul condițiilor economico-sociale din anii precizați. Scăderea s-a înregistrat la nivelul segmentului de călători navetiști care au optat pentru abonamentele cu număr redus de călătorii (5, 10 , 15 călătorii față de abonamente lunare cu 42 călătorii)”, au explicat reprezentanții CFR Călători.

În perioada analizată, compania a înregistrat atât o scădere a numărului de călători, cât și o scădere a distanței medie parcurse de aceștia.

Astfel, distanța medie a călătoriei pe calea ferată a scăzut de la 91 de kilometri în 2010, la 82,1 kilometri anul trecut.

În ceea ce privește valoarea medie a unui bilet, aceasta a fost influențată în principal de scumpirea legitimațiilor și s-a menținut în jurul valorii de 22 de lei.

CFR Călători a majorat tarifele de două ori în ultimii cinci ani. Prima a fost operată în vara anului 2011, când compania a anunțat scumpirea biletelor cu 18% de pe o zi pe alta.

Motivele invocate au fost necesitatea de „echilibrare a situației financiare a companiei” și „creșterea prețurilor la diferite materiale cu pondere mare în activitatea de transport feroviar: combustibil, energie, piese, etc.”, după cum se arăta în comunicatul de la acea vreme.

Cea de-a doua scumpire a avut loc în septembrie 2013, când prețul mediu al unei călătorii cu trenul a crescut cu circa șase procente.

Distanța medie a călătoriei pe calea ferată

20072010

2011

2012

2013

91.01 km

90.07 km

85.21km

82.19 km

până la 01 sept 2013

de la 01 sept* 2013

Valoarea medie a unei legitimații de călătorie pentru distanța medie de călătorie

Personal

9,20 lei

10,50 lei

Regio

11,80 lei

11,80 lei

12,50 lei

Accelerat

17,80 lei

20,30 lei

Rapid

25,00 lei

28,40 lei

InterRegio

22,90 lei

22,90 lei

24,50 lei

InterCity

29,30 lei

33,40 lei

30,00 lei

30,00 lei

32,00 lei

* În anul 2013, de la 01 septembrie tarifele au fost modificate cu un procent mediu de 6% ca urmare a majorării prețului biletelor.

„Ca urmare a modificării de la data de 11 decembrie 2011 a rangurilor de tren, tariful de tren InterRegio a fost stabilit cu valori între tariful de tren accelerat și tariful de tren rapid”, au mai explicat reprezentanții CFR Călătări.

Controale suplimentare pe calea ferată

La începutul anului trecut, la nivelul CFR Călători s-a implementat o strategie de verificare a „legalității călătoriei în trenurile de pasageri”.

În urma acțiunilor de control au fost depistați cu aproximativ 10% mai mulți călători decât în 2012, „ceea ce denotă faptul că s-a acționat pentru punerea în legalitate a tuturor pasagerilor care folosesc trenul ca mijloc de transport”, se arată în răspunsul CFR Călători.

Acțiunile de control au dus la creșterea numărului de abonamente cu 20% față de 2012 și majorarea încasărilor CFR Călători cu 17%, au mai precizat reprezentanții companiei.

„Pierderile înregistrate de companie urmare călătoriei fără bilet nu pot fi cuantificate”, au adăugat ei.

În ceea ce privește măsurile dispuse împotriva propriilor angajați, compania a decis anul trecut desfacerea disciplinară a 12 contracte individuale de muncă.

Marian Iancu a ajuns într-o stare deplorabilă: ”E terminat, de-abia mai merge”. Ultimele informaţii despre...
Veste-şoc pentru fanii Survivor! Emisiunea care a fost scoasă din grilă, după doar 3 zile
FOTO. Nume grele din fotbal în istoricul amoros al Laurei Giurcanu. Cu cine s-a iubit...
Semnale de alarmă într-o relație: lipsa certurilor între parteneri e un semn rău
FOTO. Simona Gherghe, în costum de baie! Apariție rară a vedetei TV: cum arată
A fost lansat primul studiu arheologic al oamenilor în spaţiu. Cercetătorii vor analiza cum trăieşte...
Metoda de furt care face ravagii. Cu o simplă monedă, HOȚII iau tot din MAȘINĂ
BANCUL ZILEI – Doi francezi fac dragoste în cabinetul medical. Doctorul privește acțiunea și dintr-o...
Bill Gates avertizează că următoarea pandemie „va fi mai mortală decât COVID”
Veste-şoc pentru fanii Survivor! Emisiunea care a fost scoasă din grilă, după doar 3 zile
Vârsta la care FEMEILE sunt cele mai ATRACTIVE în pat pentru bărbaţi
Teodor Niță și Octavian Berceanu, în prima linie a bătăliei cu mafia deșeurilor! VIDEO
Cei mai buni actori, aflați în viață, care nu au primit încă un Oscar
Răsturnare șocantă de situație: Cine i-a omorât, de fapt, pe cei doi studenți de la...
Anunț fulger despre pensii. Toți trebuie să verifice! Opt milioane de români sunt vizați
Nicolae Ciucă e distrus. Lovitură imensă de unde nu se aștepta. A făcut sesizare
Este oficial: Toţi românii pot primi o zi liberă suplimentară de la angajator. Ce trebuie...
Care este şcoala pe care dacă o faci în România ai cele mai mari şanse...