CNADNR ar putea relua lucrările la Autostrada Transilvania

Publicat: 10 03. 2014, 19:34
Actualizat: 29 07. 2014, 18:57

Președintele Consiliului Județean Cluj, Horea Uioreanu, a anunțat duminică semnarea certificatului de urbanism pentru Autostrada Transilvania, mai exact secțiunea 2A Ogra – Câmpia Turzii. Sectorul de drum trece pe lângă municipiul Târgu Mureș și are o lungime aproximativă de 40 de kilometri.

Certificatul a fost solicitat de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR).

„Am semnat cu plăcere și bucurie acest document, este un prim pas spre continuarea lucrărilor la acest important obiectiv de investiții. Sper ca beneficiarul Certificatului de Urbanism, în speță CNADNR, să obțină cât mai repede avizele necesare și să depună la Consiliul Județean Cluj cererea de autorizare a lucrărilor”, a declarat Horea Uioreanu, într-un comunicat transmis Agerpres.

Președintele CJ Cluj a adăugat că faptul că acest document de urbanism a fost solicitat de CNADNR înseamnă că Executivul are banii necesari continuării lucrărilor la autostradă.

Președintele Consiliului Județean Cluj și-a exprimat speranța că se vor găsi fonduri și pentru tronsonul de autostradă Gilău — Suplacu de Barcău — Borș, pentru a se asigura legătura cu rețeaua de autostrăzi din Ungaria.

Actualul ministru al Transporturilor,  Dan Șova, estima în decembrie anul trecut că autostrada Transilvania va fi gata până în anul 2018.

‘În 2018, dacă se urmează programul și ceea ce punem noi bazele acum, România va fi legată de autostrăzi, deci provinciile istorice vor fi legate pentru că Autostrada Transilvania pe la Sebeș-Turda va fi gata, se va lega Brașovul de Bacău și de Sibiu pe Fondul de Dezvoltare Regională. Deci, Sibiul va fi legat de Brașov până în 2018. Până la 1 decembrie 2018, când vom avea sărbătorirea a 100 de ani de la statul național unitar, Autostrada Transilvania va fi fost gata”, declara în decembrie anul trecut, la televiziune de știri, Dan Șova, care la acea dată era ministru delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Național și Investiții Străine.

Șova a susținut că ceea ce s-a întâmplat cu Autostrada Transilvania după anul 2005 a fost „inadmisibil”.

„Ceea ce s-a întâmplat cu Autostrada Transilvania a fost și rămâne inadmisibil. Corpul de Control al premierului sper să finalizeze controlul pe Bechtel și să vedem exact ce s-a întâmplat acolo pentru că, după 2005, a fost bătaie de joc, jaf și furt la drumul mare, făcute de toți care au trecut pe acolo. Noi am reușit să repornim Autostrada Transilvania. Am băgat Sebeș-Turda pe fonduri europene, 70 de kilometri care se vor termina în martie-aprilie 2016. Am băgat pe bugetul de stat începând de anul acesta (2013 n.n.) cei 64 de kilometri de la Suplacu de Barcău până la Borș, care se vor termina în alocarea multianuală 2014-2015-2016. Ne mai rămân doar cei 101 km între Suplacu de Barcău și Gilău. Acești 101 km vor face obiectul unui parteneriat public-privat sau unei concesiuni pe care începem să o discutăm la anul. Pe actuala alocare financiară 2007-2013, începem să facem Câmpia Turzii — Ocna — Târgu Mureș, care se va termina până la finalul anului 2015′, a explicat Dan Șova în decembrie.

Construcția tronsonului Brașov — Borș al Autostrăzii Transilvania a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 milioane de euro, încheiat cu compania Bechtel.

Lucrările au fost întrerupte la jumătatea lui 2005, atunci când s-a declanșat o acțiune de reanalizare a contractelor încheiate de guvernarea anterioară. Ulterior, lucrările au fost reluate. Compania a finalizat până în prezent 52 de kilometri de autostradă între Turda și Câmpia Turzii din totalul de 415 cât prevedea contractul.

Termenul inițial de finalizare a fost stabilit pentru anul 2011 și prelungit cu un an din cauza întreruperilor lucrărilor în 2005. Între timp, Bechtel a renunțat la partea de autostradă între Târgu Mureș și Brașov.
După 11 ani de la semnarea contractului, statul român avea 52 de kilometri de autostradă în funcțiune și 1,4 miliarde de euro deja plătite.

În data de 30 mai anul trecut, DPIIS a anunțat că a fost semnat acordul de tranzacționare și încetare cu privire la contractul de construire a Autostrăzii Brașov — Cluj — Borș (Autostrada Transilvania — n.r.) între Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România și compania americană Bechtel International. Prin semnarea Acordului au fost stinse complet pretențiile Bechtel International Inc pentru suma de 37,2 milioane euro, TVA inclus.