Comisia Europeană, pentru Gândul: Uniunea nu obligă statele membre să impună taxe pe autostrăzi. Ministerul Transporturilor susține că așa i s-a părut din corespondența cu UE

Comisia Europeană, pentru Gândul: Uniunea nu obligă statele membre să impună taxe pe autostrăzi. Ministerul Transporturilor susține că așa i s-a părut din corespondența cu UE
Taxa de autostradă nu este impusă de Comisia Europeană, ci este exclusiv o decizie luată de Guvernul român, respectiv de Ministerul Transporturilor, după cum reiese dintr-un răspuns oficial trimis de Comisie, la solicitarea Gândul.

UPDATE MinisterulTransporturilor a trimis un drept la replică în urma publicăriiacestui articol, în care precizează că MT obține bani europeni dela DG Regio și nu de la DG Move, directoratul care a răspunssolicitării gândul și căimpunerea taxei a reieșit din discuțiile avute cu oficialii DGRegio.

„Finanțarea proiectelor de infrastructură de transport, inclusivautostrăzi, prin Programul Operațional Sectorial de Transport estegestionată în cadrul Comisiei Europene de către DirectoratulGeneral Politică Regională (DG Regio), și nu de către DirectoratulGeneral pentru Mobilitate și Transporturi (DG Move)”, precizeazăoficialii de la Transporturi în dreptul la replică.

Gândul a trimissolicitarea la DG Move pentru că acest directorat se ocupă dereglementarea transporturilor, de oricare natură ar fi ele,inclusiv politicile europene privind taxele pe drumuri, deci estecel mai îndreptățit să emită opinii privind politica UE în ceea ceprivește introducerea de taxe.

În ceea ce privește faptul că gândul acontrazis, cu un răspuns oficial al Comisiei, declarațiaministrului Anca Boagiu că taxa este „una din condițiile impuse deUE și acceptată de Guvern”, Ministerul a explicat că necesitateaintroducerii taxei a reieșit din discuțiile avute cu oficialii DGRegio.

„Corespondența, precum și discuțiile avute cu reprezentanții DGRegio în vederea aprobării cererilor de finanțare pentru proiectelede autostradă au avut în vedere și subiectul asigurării resurselorfinanciare pentru mentenanța acestor tronsoane de autostradă dupăfinalizarea lor”, susțin oficialii MT, care nu explică însă, clar,cine a propus taxa de autostradă și de ce.

Astfel, MT nu a putut contrazice oficialii DG Move, care auexplicat că UE nu obligă niciun stat să pună taxe pe autostrăzileconstruite din bani comunitari.

Boagiu susține că CE a cerut taxa

Taxa de autostradă nu este impusă de Comisia Europeană, ci esteexclusiv o decizie luată de Guvernul român, respectiv de MinisterulTransporturilor, după cum reiese dintr-un răspuns oficial trimis deComisie, la solicitarea gândul.

„Introducerea taxelor de trecere nu este o condiție pentru abeneficia de plățile din fondurile comunitare”, au explicat pentrugânduloficialii Directoratului General pentru Mobilitate și Transport dincadrul Comisiei Europene (DG Move), organismul european care seocupă de reglementările UE privind transporturile.

Acum o săptămână, pe 7 iunie, ministrul Anca Boagiu a declaratcă ministerul va introduce o taxă pentru circularea pe autostrăzilecare fac parte din coridorul IV paneuropean, respectiv Arad -Constanța pe teritoriul României.

„Este una din condițiile impuse de UE și acceptată de Guvern.Consultanții noștri cu cei de la JASPERS (o inițiativă lansată deUE, BEI și BERD pentru susținerea proiectelor europene, n.r.)lucrează la calcularea taxei, iar valoarea acesteia o vom comunicaaproape de finalizarea contractului”, a declarat Boagiu, cu ocaziasemnării contractelor de construcție a unor loturi de pe autostradaOrăștie-Sibiu.

Pentru că legislația europeană prevede, totuși, că pentruautostrăzile construite din fonduri UE statul care beneficiază defonduri trebuie să asigure și operare și administrarea șireabilitarea acestora, reiese că introducerea taxei de autostradăeste inițiativa Guvernului. Simplu spus, UE vrea să fie sigură căautostrăzile construite cu fonduri comunitare vor fi întreținute.Pentru că, cel mai probabil, Guvernul, prin MinisterulTransporturilor, nu a putut dovedi că are sau că va avea suficiențibani pentru acest lucru, a propus introducerea taxei deautostradă.

Oficialii DG Move ne-au precizat că statele membre UE nu suntobligate să impună taxe de drumuri sau de autostrăzi. „Cu toateacestea, dacă statele membre decid să impună o astfel de taxă,trebuie să respecte o serie de reguli impuse prin directivaeuropeană (62/1999, n.r.), mai ales faptul că aplicarea taxelor nutrebuie să ducă la discriminarea mașinilor străine și că valoareataxei medii trebuie să fie legată de costul de operare, întreținereși dezvoltare a sistemului de infrastructură respectiv”, seprecizează în răspunsul oficial.

Taxa, care poate fi introdusă doar la inițiativastatului, nu trebuie să ducă la discriminări

Este vorba însă despre traficul greu. În ceea ce priveștetraficul ușor, care nu este reglementat prin Directiva europeană,oficialii DG Move susțin că taxa, a cărei introducere depinde doarde statul membru, „nu trebuie să ducă la discriminări, directe sauindirecte, între cei care folosesc drumurile, discriminări legatede naționalitatea lor sau de locul de reședință”.

În momentul de față, România are finalizat din coridorul IVpaneuropean, care leagă, în România, Nădlac de Constanța, doarBucurești-Pitești, de 111 km, și București – Cernavodă, 151 de km,care face parte din Autostrada Soarelui, A2 (București-Constanța).Ministrul nu a precizat însă dacă pentru utilizarea acestor douătronsoane, care sunt deja în exploatare, va fi obligatorie plataunei taxe.

În strategia fiscal-bugetară a Guvernului pentru perioada2012-2014 se precizează ca obiectiv mărirea încasărilor din taxelede folosire a infrastructurii rutiere, inclusiv printr-o taxă deautostradă. Astfel, este posibil ca taxa de autostradă să fiepercepută înainte de finalizarea coridorului IV paneuropean, carear putea fi gata abia în 2015-2016.

Gheorghe Hagi trece la nivelul următor. "Regele" dă marea lovitură şi face cea mai mare...
Gina Pistol, OUT de la emisiune! Șefii de la Antena 1 au luat această decizie...
FOTO. Ea e femeia pentru care Walter Zenga ar fi părăsit-o pe Raluca! Seamănă foarte...
Brigitte Pastramă, în lacrimi la tv! A explicat de ce a divorțat, de fapt, de...
Acuze ULUITOARE pentru Gabriela Firea! Cu cine încheia, de fapt, contractele la Primăria București
Situaţie îngrijorătoare pe şantierul Autostrăzii A3 Transilvania. Constructorul este, practic, inexistent
Insulele italiene, locuri de „pelerinaj sexual”. Care sunt cele mai vizitate
Gina Pistol, OUT de la emisiune! Șefii de la Antena 1 au luat această decizie...
EXCLUSIV! Adina Buzatu și-a câștigat primii bani din spălat parbrize. Cum a reacționat tatăl său...
ALARMANT! În plină pandemie Rusia a INSTALAT ceva în apropiere de ROMÂNIA. Cât de mare...
Nicolae Ceaușescu, gest RUȘINOS față de Arsenie Boca. De ce l-a amenințat și a făcut...
Toți cei care au WhatsApp trebuie să afle: schimbarea fără precedent se întâmplă acum
Bonus de coronavirus: 2000 DE LEI LUNAR! Cine sunt românii care vor încasa acești bani
10 motive pentru care o femeie căsătorită îşi înşală soţul
SITUAŢIA ALARMANTĂ pe judeţe. Bucureştiul rămâne pe PRIMUL la numărul de infectări. Lista completă cu...
Familia care controlează una dintre cele mai mari tări şi bogate din lume. Ei au...
Bianca Dragușanu, atac dur la adresa divelor din România. Blondina a făcut-o praf pe Carmen...
Inchide