Companiile europene caută „Sfântul Graal” pentru a se proteja de haosul de pe piața financiară. Analiză Reuters

Publicat: 06 04. 2015, 20:20

După luni întregi de furtuni financiare, antreprenorii se pregătesc să își regândească strategia, în speranța că de această dată vor reuși să opereze în cele mai diverse piețe ale lumii, precizează Business Insider, care citează o analiză Reuters.

Una dintre companiile care mizează pe regionalizare este producătorul auto suedez Volvo Cars. Luna trecută, a anunțat planurile de construcție pentru o fabrică de 500 milioane dolari în SUA, dorind să profite de pe urma aprecierii dolarului, care i-ar putea asigura o protecție pe termen lung. „Eliminăm riscul fluctuațiilor monetare pe termen scurt, care nu sunt niciodată benefice pentru angajamentul pe termen lung față de clienții noștri din diferite regiuni și generăm o fortăreață”, a explicat directorul executiv al Volvo, Hakan Samuelsson.

„Ecosistemele naturale de afaceri” survin când structura unei afaceri reușește să asigure o protecție în fața volatilității de pe piață și protejează inclusiv furnizorii, fabricile și clienții care folosesc aceeași monedă. Acest model este folosit de regulă de producătorii de alimente, dar asta nu înseamnă că nu poate fi aplicat în alte industrii.

În lunile recente, modelul Volvo a fost pus la încercare de fluctuațiile monedei euro și dolarului, pe măsură ce estimările privind economia SUA și a UE au devenit tot mai „picante”. În octombrie 2014, Rezerva Federală americană a anunțat că va suspenda programul masiv de cumpărare de obligațiuni, lansat în urmă cu cinci ani, pentru a revigora sistemul financiar precar. În ianuarie 2015, Banca Centrală Europeană a lansat propriul program, unul de relaxare monetară, pentru a revitaliza economia zonei euro.

„Sfântul Graal”

Retailerul britanic de haine Asos, afectat de aprecierea lire sterline, a precizat că va folosi moneda euro în zona euro și dolarul american în SUA, în cadrul tranzacțiilor sale. „Scopul nostru final este să profităm din plin de „fortăreață”, a declarat directorul de operațiuni al companiei Asos, Nick Beighton.

Producția la nivel local are numeroase beneficii, mai ales în piețele emergente, precum Africa, unde folosirea furnizorilor locali determină dezvoltarea economică. Producătorii de alimente și băuturi Nestle, SABMiller și Unilever au dezvoltat rețele locale, pentru a avea costuri mai mici. Maurizio Patarnello, directorul executiv al Nestle Russia, a spus că producția la nivel local a fost unul din motivele pentru care afacerea a scăpat aproape neafectată de restricția asupra importurilor de bunuri occidentale, impusă de unele state, din cauza crizei din Ucraina.

„Este clar că nu vom putea produce aici materia primă, precum cafeaua sau cacaoa”, a declarat Patarnello. „Pentru restul, încercăm din răsputeri să găsim noi distribuitori locali”. Producția la nivel local este benefică și în viziunea directorului de analiza a riscului din cadrul SABMiller, Philip Learoyd. SABMiller, al doilea cel mai mare producător de bere din lume, își menține datoriile în monedele locale. Pe de altă parte, în cazul producătorului de electronice Philips, piețele emergente însumează circa 35% din venituri, dar foarte puțin din producție. Drept urmare, rezultatele financiare ale companiei au fost afectate în 2014 de fluctuațiile monedelor din piețele emergente, cum ar fi rubla rusească și pesosul argentinian. „Această fortăreață naturală reprezintă, de fapt, Sfântul Graal, deoarece ne păzește de cutremurele din piața financiară”, a declarat directorul executiv al Philips, Frans van Houten.