Cum a evoluat piața bunurilor de folosință îndelungată în al doilea trimestru

Publicat: 16 08. 2012, 11:42
Actualizat: 22 03. 2019, 12:48

 Piața bunurilor de folosință îndelungată și-a continuat trendul descendent pentru al doilea trimestru consecutiv, înregistrând o scădere cu 2,5% față de primul trimestru, la 293 milioane de euro, reiese din datele studiului GfK Temax, citate de Mediafax.

Față de al doilea trimestru din 2011, când vânzările de bunuri de folosință îndelungată s-au ridicat la 306 milioane de euro, scăderea din trimestrul doi din acest an este de 4,2%.

Astfel, în primul semestru piața bunurilor de folosință îndelungată a totalizat 592 milioane de euro, față de 613 milioane de euro în primele șase luni din 2011.

Cel de-al doilea trimestru a avut evoluții diferite, cu creșteri, dar și cu scădere. Singurul sector care a înregistrat o creștere de două cifre (19,2%) față de trimestrul al doilea din 2011 a fost sectorul foto. Sectorul electronicelor și cel de telecom au crescut ușor, în timp ce piața de IT și cea de imprimante și multifuncționale au fost în scădere. Cele mai mari pierderi s-au înregistrat pe piața electrocasnicelor mici și pe cea a electrocasnicelor mari, cea din urmă înregistrând o rată de scădere de două cifre, se arată într-un comunicat al GfK.

Vânzările de camere foto digitale și rame foto digitale au ajuns 12 milioane euro în trimestrul al doilea. Cu o rată de creștere de două cifre, camerele cu lentile interschimbabile sunt cel mai de succes segment în acest moment. Valoarea generată de aceste dispozitive în ultimele trei luni a fost de aproximativ 5 milioane de euro.

Pe segmentul electronicelor, vânzările de electronice au crescut cu 3%, la 58 milioane de euro. Creșteri semnificative ale vânzărilor s-au înregistrat pentru principalul declanșator al creșterii pe piața de electronice-televizoarele cu ecran plat. Ratele de creștere de două cifre întregistrate pe aceasta piață au fost susținute de promoții, corelate în special cu evenimente specifice, precum Campionatul European de Fotbal.

Piața de televizoare a reușit să genereze valoare adăugată și prin trecerea de la LCD la LED. Astfel, mai mult de jumătate din totalul vânzărilor din acest an au fost făcute cu modele LED.

Este de menționat faptul că restul produsele electronice monitorizate în cadrul studiului au avut în evoluții stabile sau negative în perioada analizată.

Valoarea totală a pieței de telefoane mobile și smartphone-uri a înregistrat în al doilea trimestru al anului 2012 o ușoară creștere de 0,7% comparativ cu aceeași perioadă a anului 2011, însumând 43 milioane de euro. Telefoanele inteligente continuă creșterea în vânzări și reușesc să aducă pe un trend ascendent valoarea sectorului Telecom.

În cadrul acestui segement de telefoane, preferințele se înregistrează printre cele care au încorporat sistemul de operare Android, cameră foto mai mare de 5.5 MP și ecran tactil. Telefoanele mobilephones, deși pierd cotă în fața celor smarthphones, sunt încă un segment ce domină în volum piața totală de telecom.

Pe sectoarele IT și Telecom, al doilea trimestru al anului 2012 a fost unul relativ stabil, înregistrând o scădere de 2% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, cu o valoare de 84 milioane de euro.

Și piața de imprimante și multifuncționale rămâne stabilă în jurul valorii de șapte milioane de euro în al doilea trimestru al anului 2012, înregistrând o ușoară scădere de 2,9% comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior. Această performanță a fost asigurată de creșterea pieței de multifuncționale laser cu precădere în segmentul de consumatori casnici.

Mediul politic instabil, dar și recesiunea în multe țări din zona euro au contribuit la încetinirea ritmului de creștere a economiei românești, situație resimțită în mod considerabil și pe piața electrocasnicelor mici. Cu o scădere în valoare de 9% în euro, piața electrocasnicelor mici a ajuns în al doilea trimestru al anului curent la 22 milioane de euro, fața de 24 milioane de euro în trimestrul doi din 2011.

Principalele categorii care au contribuit la acest declin cu o creștere negativă de două cifre au fost unele dintre cele mai mari piețe de electrocasnice mici cum ar fi aparatele pentru prepararea alimentelor, aspiratoarele și aparatele pentru îndepărtarea părului corporal și facial (masculin și feminin).

Doar o categorie a reușit să strălucească din nou în acest trimestru, respectiv aparatele pentru prepararea băuturilor.

În ciuda tendințelor descendente din categoria electrocasnicelor mici, au fost și segmente de piață cu o evoluție bună, precum aspiratoarele fără sac care au înregistrat o creștere ușoară de 3%, sistemele de călcat au avut o ascensiune de două cifre și storcătoarele de fructe și legume au reușit să înregistreze o mică creștere de 2%.

Majoritatea piețelor din categoria electrocasnicelor mici s-au confruntat cu vremuri dificile în al doilea trimestru al anului. Având în vedere diferențele mari ale ratelor de schimb valutar și ca urmare a deprecierii monedei naționale, evoluția acestei piețe este privită diferit din perspectiva celor două monezi: scădere de 9% în euro și pierdere de 2% în lei.

În plus, în al doilea trimestru al anului, 84% din cifra de afaceri de pe piața electrocasnicelor mici a fost generată de produse care costă mai puțin de 100 de euro.

Cu 10 milioane de euro peste valoarea din trimestrul unu din 2012, dar cu 10% mai puțin decât perioada corespunzătoare din 2011, sectorul electrocasnicelor mari ocupă în continuare a doua poziție în categoria bunurilor de folosință îndelungată. Este important de menționat impactul ratei de schimb pe această piață – în timp ce în euro sectorul scade cu 10%, în lei scăderea pe sector a fost de doar 3%.

Raportat la moneda națională unele categorii precum cuptoare, mașini de spălat vase, congelatoare și plite au arătat creșteri.

GfK Temax este un indicator utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piețele bunurilor de folosință îndelungată. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfășurate regulat pe panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail cuprinde date de la peste 370.000 de puncte de vânzare la nivel mondial.