Cum au fost afectați „regii asfaltului” de scăderea investițiilor publice

Publicat: 21 04. 2015, 20:16
Actualizat: 21 03. 2019, 07:23

Sectorul lucrărilor de construcții a drumurilor și autostrăzilor a înregistrat o scădere de 22% a veniturilor în 2013. Nivelul investițiilor în activele fixe a scăzut cu până la 33%, confirmând lipsa de predictibilitate pe termen lung și scăderea cheltuielilor publice. Termenele de încasare au rămas la un nivel foarte ridicat, ceea ce s-a reflectat în creșterea semnificativă a duratei medie de plată a furnizorilor. Totodată, sectorul lucrărilor de construcții a drumurilor și autostrăzilor a înregistrat cel mai ridicat nivel din economie al insolvențelor.

Afaceri de 11,7 miliarde de lei în 2013

Companiile care activează în domeniul construcției de autostrăzi și drumuri au avut în 2013 o cifră totală de afaceri de 11,7 miliarde de lei, respectiv 2,6 miliarde de euro, la cursul mediu de 4,419 lei/euro afișat de Banca Națională a României (BNR) pentru 2013, în scădere cu 22% față de anul anterior.

Doar 15% dintre firmele care execută lucrări de infrastructură rutieră (în total, 1.829), mai exact 282 de companii, au avut cifre de afaceri de peste un milion de euro în perioada analizată, acestea generând 94% dintre veniturile întregului sector.

Jumătate dintre companiile care fac drumuri au raportat în 2013 venituri mai mici decât cele din 2012, iar 34% dintre acestea au avut pierderi, potrivit datelor Ministerului Finanțelor Publice (MFP), centralizate de Coface.

„În ciuda acestui fapt, rezultatul net consolidat la nivel sectorial a înregistrat o dinamică crescătoare, ceea ce indică faptul că profiturile mari s-au înregistrat, cu precădere, în rândul companiilor lideri de sector”, se arată în analiză.

Patronii din acest sector au ales să reducă semnificativ investițiile. Acestea au scăzut în 2013 cu 34% ca urmare a scăderii cheltuielilor publice. „Mai mult decât atât, scăderea ponderii activelor fixe în totalul activelor confirmă lipsa de predictibilitate pe termen lung”, notează analiștii companiei.

Cum s-au finanțat

Modalitatea de finanțare a acestor investiții realizate de către companiile autohtone nu este una sustenabilă, reiese din studiul Coface.

„Situația companiilor din acest sector confirmă dependența foarte ridicată de încasările creanțelor de la stat și nivelul cheltuielilor publice alocate pentru reluarea proiectelor de investiții. Cheltuielile publice în acest sector reprezintă principalul element catalizator în reluarea investițiilor, însă creșterea acestora în perioada imediat următoare este puțin probabilă, având în vedere prevederile proiectului de modificare a Codului Fiscal”, a explicat Constantin Coman, Country Manager, Coface Romania.