Cum explică CFR Marfă pierderile de 6 milioane de euro. Strategia de privatizare ar putea fi „adaptată”

Publicat: 24 06. 2015, 21:39
Actualizat: 21 03. 2019, 11:05

CFR Marfă a avut în 2014 un „rezultat operațional”, respectiv un profit operațional, de 79,9 milioane de lei se arată în precizările transmise de compania de stat după articolul publicat marți de gândul conform căruia operatorul feroviar a avut anul trecut pierderi de 27,1 milioane de lei, echivalentul a circa 6,1 milioane de euro.

Compania a subliniat faptul că „metodologia” Ministerului Finanțelor Publice (MFP) a determinat rezultatul negativ, CFR Marfă fiind nevoită să ajusteze rezultatele operaționale pozitive.

„Pierderea netă în anul 2014 nu este cauzată de lipsa de performanță operațională a societății, care a fost în valoare de +79,980 milioane de lei, ci de categoriile de cheltuieli suportate din profitul operațional ca urmare a metodologiei de închidere a exercițiului financiar 2014”, au precizat reprezentanții companiei.

Prin urmare, nu lipsa de performanță a transportatorului feroviar de marfă în activitatea de bază ar fi dus la rezultatul negativ, ci provizioanele, penalitățile și drepturile salariale câștigate în instanță de salariați, cheltuieli care au transformat profitul în pierdere, susține compania de stat.

Rezultatul operațional, conform metodologiei de închidere a exercțiului financiar pentru anul 2014 aprobate de Ministerul Finanțelor Publice, a fost ajustat altfel: s-au constituit provizioane pentru depreciere active circulante și imobilizate în valoare de 63,424 mil. lei și suportate din profitul operațional, penalități în valoare de 25,315 milioane lei dar și drepturi salariale câștigate în instanță în valoare de 28,993 milioane lei”, au explicat reprezentanții companiei.

Privatizare, „adaptată” și ea evoluția performanței operaționale

Întrebați de gândul dacă rezultatul negativ din 2014 va influența procesul de privatizare al CFR Marfă, reprezentanții companiei au precizat că Ministerul Transporturilor va realiza o „analiză finală” la jumătatea anului, după ce societatea va raporta rezultatul financiar pentru primul semestru al anului în curs.

Această analiză ar putea rezulta într-o adaptare a strategiei de privatizare la „evoluția performanței operaționale a companiei”. Nu este clar din răspunsul CFR Marfă dacă acest lucru ar urma să presupună o nouă amânare a procesului de privatizare sau evaluarea pachetului de acțiuni listate pe bursa de la București la un preț mai mic.

În precizările oficiale tramsmise gândul în data de 24 iunie a.c., reprezentanții CFR Marfă nu par a fi siguri de rezultatul financiar pe primele șase luni, respectiv pentru perioada care se încheie peste șase zile.

În situația în care compania va înregistra o deteriorare a performanței operaționale și va acumula arierate la sfârșitul primul semestru, Ministerul Transporturilor își rezervă dreptul, pentru a nu compromite procesul de listare la bursă, să adapteze strategia de privatizare la evoluția performanței operaționale a companiei. Aplicarea acestei strategii pentru CFR Marfă este necesară pentru a valorifica potențialul de dezvoltare a companiei dar și a patrimoniului de care dispune aceasta”, au precizat reprezentanții CFR Marfă.

Eșecul privatizării CFR Marfă

După eșecul privatizării CFR Marfă din 2013, premierul Victor Ponta a anunțat în februarie 2015, în urma discuțiilor cu creditorii internaționali ai României, că procesul de privatizare a transportatorului feroviar de stat va fi reluat și ar urma să fie încheiat în 2016. Vinderea pachetului majoritar de acțiuni a companiei este unul dintre angajamentele pe care Guvernul și le-a asumat prin acordurile cu Fondul Monetar Internațional (FMI), Comisia Europeană (CE) și Banca Mondială (BM).

Săptămâna trecută, secretarul de stat Iulian Matache, din cadrul Ministerului Transporturilor, anunța că instituția vrea să schimbe strategia de privatizare a CFR Marfă, astfel încât să vândă pe bursă 51% din acțiuni.

Prima încercare de privatizare a CFR Marfă a avut loc în 2013. În iunie 2013, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, fusese declarată câștigătoare, oferind un preț de 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni. Tranzacția nu a fost finalizată însă până la termenul limită, 14 octombrie 2013. Autoritățile au motivat eșecul prin refuzul unora dintre creditorii CFR Marfă de a schimba acționariatul, precum și lipsa avizului din partea Consiliului Concurenței. Asta în condițiile în care notificarea din partea GFR a fost depusă cu șase săptămâni înainte de termenul limită pentru plata efectivă, deși, conform legii, Consiliul Concurenței are ca termen limită pentru un răspuns oficial cinic luni.

După eșecul privatizării, Guvernul s-a angajat față de FMI la o restructurare agresivă a companiei CFR Marfă, fiind decisă și pusă în aplicare disponibilizarea a 2.500 de angajați, reprezentând circa 30% din numărul total de angajați.

Compania CFR Marfă este controlată de stat prin Ministerul Transporturilor. CFR Marfă este cel mai mare transportator feroviar de marfă din România, cu o cotă de piață de peste 50%. Principalul concurent este Grup Feroviar Român. La începutul lunii martie, Gruia Stoica a fost condamnat de magistrații Curții de Apel Ploiești la patru ani de închisoare cu executare. Sentința nu este definitivă. Stoica a fost trimis în judecată pentru săvârșirea infracțiunii de cumpărare de influență, alături de avocatul Doru Boștină, acuzat de trafic de influență.