Enel: Prețul energiei va crește în următorii ani pentru populație și va scădea pentru firmele mici

Publicat: 20 03. 2013, 17:13
Actualizat: 02 02. 2019, 00:08
Prețul electricității va crește pentru clienții casnici în anii următori și va scădea pentru companiile mici, a declarat miercuri într-o conferință de presă directorul general al Enel România, Luca D'Agnese.

Prețul electricității va crește pentru clienții casnici în anii următori și va scădea pentru companiile mici, a declarat miercuri într-o conferință de presă directorul general al Enel România, Luca D’Agnese.

„În România mai avem subvenții încrucișate, prețurile pentru companiile mici vor fi reduse ca urmare a concurenței și a liberalizării și vor fi creșteri probabil pentru clienții rezidențiali, care însă vor fi diluate pe o perioadă semnificativă de timp, având în vedere calendarul de liberalizare”, a afirmat D’Agnese.

Liberalizarea prețurilor energiei înseamnă renunțarea treptată la tarifele stabilite de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei, astfel încât consumatorii vor cumpăra tot mai multă energie de pe piața liberă, și va fi aplicată separat pentru consumatorii industriali și pentru cei casnici.

Potrivit angajamentelor asumate de Guvern în negocierile cu Fondul Monetar Internațional și Comisia Europeană, pentru consumatorii industriali prețurile reglementate vor fi eliminate complet până la 31 decembrie 2013.

În privința consumatorilor casnici, procentul de achiziție din piața concurențială trebuie să crească la 10% în iulie 2013, de la 0% în prezent, la 20% în ianuarie 2014, la 30% în iulie 2014 și la 40% în ianuarie 2015.

Alte trepte de creștere de 10% au fost stabilite pentru iulie 2015, ianuarie și iulie 2016, ianuarie și iulie 2017, pentru a se ajunge la 100% în decembrie 2017.

D’Agnese a adăugat că în 2013 și 2014, pe măsură ce se va liberaliza piața, va avea loc o „migrare masivă” a companiilor mici spre piața liberă, în timp ce segmentul rezidențial va crește în 2017.

„În 2017 liberalizarea pieței ne așteptăm să ajungă și la segmentul rezidențial, ne așteptăm la o creștere cam la jumătate de milion de clienți, iar după acest an la câteva milioane”, potrivit lui D’Agnese.

Pentru finalul acestui an el estimează că factura la electricitate va fi cu 7% mai mică pentru companiile mici, comparativ cu nivelul de preț de la sfârșitul anului trecut.

Compania face parte din grupul italian de utilități Enel și este prezentă pe piața energetică românească din 2005.

Enel România a înregistrat anul trecut venituri de 1,032 miliarde euro, cu 6,5% mai mari, și un profit EBITDA de 231 milioane de euro, în creștere cu 12,6%. Creșterea veniturilor a fost „asociată” cu majorarea prețurilor, a spus D’Agnese.