Fiscul a dat 2 milioane de euro ca să-și facă reclamă, însă un calcul simplu dezvăluie o realitate evidentă. Ce efect a avut, în realitate, campania „taxele tale”

Publicat: 29 09. 2015, 19:01

Sloganul „România funcționează cu taxele tale” din campania TV a Fiscului care are scopul de a-i face pe români buni platnici nu a avut rezultatele așteptate.

Contribuabilii nu s-au arătat impresionați de ce se poate face cu banii din taxele lor. Cele mai recente date privind indicatorii de performanță ai Fiscului arată că gradul de conformare voluntară la plata obligațiilor fiscale – valoric – a fost pe primul semestru 83,1%, mai mic cu 5,6 puncte procentuale comparativ cu nivelul planificat și în scădere ușoară, cu 0,4 puncte procentuale, față de aceeași perioadă din 2014.

 

 

Un raport recent al ANAF confirmă că prima campanie publicitară a Fiscului, difuzată la șase televiziuni, precum și spoturile radio și cele 100.000 de flyere au avut ca scop creșterea numărului de contribuabili care își plătesc impozitele.

„A fost realizată prima campanie publicitară, ocazie cu care primul spot video al ANAF a fost difuzat la șase televiziuni. Cele patru spoturi radio au fost difuzate la 3 posturi diferite, s-au distribuit peste 100.000 de flye-re și s-au tipărit broșuri, afișe, roll-up. Toate aceste inițiative fac parte din programul de creștere a conformării voluntare, derulat de ANAF, atât pentru conștientizarea îndatoririlor contribuabililor cât și pentru sprijinirea acestora în îndeplinirea formalităților fiscale”, se arată într-un raport recent al ANAF.

Campania ANAF, care s-a desfășurat în perioada 20 aprilie- 20 iulie, este parte a unui proiect european. Programul a avut în urmă cu un an și jumătate partea de rebranding, iar în aprilie ANAF a lansat campania de „educare și conștientizare fiscală a contribuabililor”, care promovează sloganul „România „.

Proiectul este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional și are o valoare de 1,6 milioane de euro.

Digi24 a scris că una dintre firmele care se ocupă de implementarea campaniei și care a fost și singura care a participat la licitația organizată de Fisc pentru difuzarea spotului are acționari cu datorii la stat.

Revenind la indicatorii de performanță ai Fiscului, constatăm că, deși gradul de conformare voluntară la plată a scăzut față 2014, gradul de conformare voluntară la declarare a crescut pe primul semestru, fiind de 94,5%, față de 93,7% în aceeași perioadă din anul trecut, dar sub nivelul planificat, la care se angajase Fiscul, de 95%.

Arieratele persoanelor juridice și măsurile de executare silită au dat bătăi de cap ANAF-ului 

Arieratele persoanelor juridice și aplicarea măsurilor de executare silită au dat bătăi de cap inspectorilor fiscali, care nu și-au atins cifrele planificate la aceste capitole. Astfel, datele ANAF pe primul semestru arată că gradul de încasare /stingere a arieratelor din executarea silită a persoanelor juridice este de 30,5%, la jumătate comparativ cu nivelul planificat, de 63%, și chiar mai scăzut și față de anul trecut, în aceeași perioadă, cu aproape cinci puncte procentuale.

De asemenea, Fiscul nu și-a îndeplinit planul pe primele șase luni nici în ceea ce privește rata de colectare a arieratelor la persoane juridice. Și aici realizările sunt la jumătate comparativ cu ce era stabilit pe hârtie de șefii ANAF. Concret, pe primele șase luni rata de colectare a arieratelor la persoanele juridice este de 22,8%,  față de 43 %, cât era nivelul planificat și mai puțin chiar și anul trecut, când gradul de realizare a fost de 25,7%.

Un alt indicator de performanță al activității Fiscului este ponderea încasărilor realizate prin aplicarea măsurilor de executare silită în total venituri încasate.
Nici aici inspectorii fiscali nu au reușit să realizeze țintele stabilite. Aici gradul de realizare este pe primul semestru, de 7,9%, față de 11,5%, nivel planificat.

Unde stă bine Fiscul

Fiscul stă bine însă la gradul de realizare a programului de încasări ale veniturilor bugetare, unde inspectorii fiscali și-au depășit planul: 101,5% față de 100%, cât era planificat, după cum reiese dintr-un raport recent al Agenției Naționale de Administrare Fiscală. 

De asemenea, Fiscul a avut succes și în ce privește programul de încasări venituri bugetare încasate în vamă: grad de realizare de 100,6% față de 100%, nivel planificat.

(clic pe imagine pentru a mări)

Ponta a lăudat ANAF

Premierul Victor Ponta a lăudat în mai multe rânduri, în ultima vreme, activitatea ANAF, care a reușit să realizeze încasări mai mari la buget. Premierul a promis că dacă acest ritm se menține, unele dintre măsurile de relaxare fiscală ce ar urma să intre în vigoare din 2017 ar putea fi devansate.

La începutul lunii septembrie premierul Ponta spunea că „există realități pe care nimeni nu le poate contesta, care țin de partea de colectare”, anunțând că încasarile pe luna august 2015 au fost cu 1,2 miliarde de lei mai mari decât cele din luna august 2014.

De anul viitor TVA va scădea la 20%, și la 19% de la 1 ianuarie 2017. Una dintre măsurile amânate este taxa pe stâlp, care va fi eliminată de la 1 ianuarie 2017, cu o excepție, în cazul construcțiilor speciale din agricultură, pentru care taxa de stâlp va fi eliminată din 2016.

O altă măsură amânată pentru 2017 este supraacciza la carburanți, impozitele pe dividende urmând să fie reduse la 5% tot peste doi ani. În total, impactul măsurilor amânate cumulează 1,1% din PIB.