FMI vrea liberalizarea prețurilor la gaze. Ce se va întâmpla cu tarifele plătite de populație

FMI vrea liberalizarea prețurilor la gaze. Ce se va întâmpla cu tarifele plătite de populație
Publicat: 23/04/2012, 19:27
Actualizat: 24/04/2012, 09:56

iberalizarea pieței gazelor naturale, respectiv renunțarea lapolitica de stat de plafonare, prin lege, a tarifelor aplicategazelor naturale distribuite. „Ne solicită reverificareaprețurilor. Prețurile să fie liberalizate și în cursul acestui ansă prezentăm o nouă formă de calcul, că sunt probleme”, a declaratministrul Economiei, Ion Ariton, la finalul întâlnirii de două orepe care a avut-o luni cu reprezentanții FMI. El a ținut săsublinieze că o eventuală liberalizare a prețurilor nu înseamnăneapărat costuri mai mari pentru clienții finali.

Ulterior, ministerul a revenit cu un comunicat, în care susținecă impactul liberalizării pieței gazelor naturale și a energieielectrice asupra prețurilor de consum nu este încă estimat, urmândsă fie făcut un studiu în acest sens. „În următoarele luni, ANRE vaface o analiză a propunerii FMI și o va prezenta Guvernului pentrua vedea în ce măsură liberalizarea prețurilor la gaze naturale esteviabilă sau nu”, se precizează în comunicatul oficial.

Experții susțin că liberalizarea ar putea duce, cel puțin pânăla „conturarea” noii piețe, la tarife mai mari, fiind de preferatca această decizie să nu includă clienții captivi.

Tănăsescu, FMI: Pentru populație, a trecutgreul

FMI susține că, în ceea ce privește suferința populației, greul atrecut și că anul acesta nu vor mai avea loc tăieri. Mai mult decâtatât, este posibil ca peste doi ani, cel mai devreme, să fie redusnivelul TVA, însă numai dacă va crește gradul de colectare,respectiv dacă se va reduce evaziunea fiscală, după cum susțineMihai Tănăsescu, reprezentantul României la FMI. „Din punctul devedere al suferințelor populației, greul a trecut. Anul 2011 nu vamai înregistra niciun fel de tăiere, niciun fel de măsuricorective. Acestea au fost făcute. Ele trebuie doar să își urmezecursul în 2011 și în anii următori”, a declarat Tănăsescu.

El a precizat că, în funcție de rezultatele luptei Guvernului cuevaziunea, se poate vorbi și despre o ușoară relaxare fiscală, cumar fi reducerea TVA de la nivelul actual de 24%.

„Există această posibilitate, dar cu niște condiții cumulativestricte. În primul rând, o îmbunătățire a colectării, oîmbunătățire a capacității administrative de a colecta TVA la unnivel cel puțin egal cu ce există în jurul nostru”, a explicatoficialul FMI. El a precizat că un nivel optim de colectare a TVAca pondere în PIB ar fi de 9 -10%, în condițiile în care anulacesta ar putea ajunge la 8,5%, în creștere față de nivelul de 7,7%de anul trecut.

Transporturile, ajutate de FMI să-și restructurezecompaniile

Nici Ministerul Transporturilor nu a scăpat de sugestiile FMI. Lafinalul discuțiilor dintre reprezentanții Fondului și aiTransporturilor, ministrul de resort, Anca Boagiu, a declarat căvor mai fi ajutate de către stat doar companiile care își reducpierderile. Mai mult decât atât, Boagiu a anunțat că Transporturileau format un parteneriat cu FMI, Banca Mondială și CE în vederearestructurării companiilor cu probleme din subordinea ministerului,par­teneriat care se va derula, cel mai pro­babil, pe o perioadă dedoi-trei ani.

Pe „lista neagră” a FMI se află cinci companii aflate însu­bordinea Transporturilor, respectiv cele trei com­panii de caleferată, CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă, precum și Metrorex șiCompania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale dinRomânia.