Fost ministru de Finanțe: România riscă să piardă fondurile UE

Publicat: 17 02. 2017, 10:33

În prezent, România nu are acreditată nici o Autoritate de Management și nici Autoritatea de Certificare și Plată de la Ministerul Finanțelor, care verifică și trimite la Bruxelles toate facturile proiectelor finanțate din fonduri europene, a declarat, pentru MEDIAFAX, senatorul PSD, Eugen Teodorovici, membru în Comisia buget-finanțe a Senatului și fost ministru al Finanțelor și al Fondurilor Europene.

„Ca să putem să beneficiem de banii europeni care estimăm că vor intra în țară în acest an, trebuie să avem sistemul național acreditat. Adică toate structurile statului să fie acreditate de către Curtea de Conturi, respectiv Autoritatea de Audit, astfel încât să putem trimite facturile să fie decontate la Bruxelles. Statul trebuie să facă obligatoriu plăți în țară fiindcă economia nu poate sta în loc. Asta înseamnă că banii se vor plăti de la bugetul de stat și nu din fondurile europene alocate României, adică se intră pe deficit. Se dă peste cap toată prognoza legată de deficit și de creștere economică fiindcă nu mai sunt veniturile pe care am mizat”, a precizat Teodorovici.

Acesta spune că, în bugetul de stat se estimează că vor intra anul acesta în țară fonduri europene în valoare de circa cinci miliarde de euro.
„Banii pentru agricultură vor fi absorbiți ușor fiindcă sunt plăți directe. Dacă estimăm că sunt două miliarde de euro pentru fondurile struturale și de coeziune, din cele cinci în total, și acestea nu vor fi decontate de Bruxelles, plățile fiind făcut de la bugetul național, atunci deficitul sare de 4%”, arată fostul ministru.

„Astfel, noul Minister al Dezvoltării, care are și fondurile europene, trebuie să trimită mai întâi la Autoritatea de Audit pachetul cu toate procedurile: stat de funcții, fișe de post, toate procedurile, fluxul de date din interiorul Autorităților de Management, între Autoritățile de Management și Ministerul de Finanțe, inclusiv sistemul informatic, care este principala problemă a României în absorbția fondurilor europene. Fără toate acestea, Comisia Europeană nu poate să acrediteze și îți rămâne sistemul în aer”, afirmă Eugen Teodorovici.

Senatorul spune că statul român nu trebuie să pună pe umerii beneficiarilor de fonduri europene, privați sau publici, această problemă a neacreditării sistemului. Plățile trebuiesc asumate de Guvern, adică ministerele trebuie să lanseze fondurile europene, Guvernul să pună bani din Trezorerie pentru plăți, „după care e treaba statului dacă are sau nu acreditat sistemul. Dacă nu, rămâne cu deficit”.

Deși statele membre au intrat pe noul buget comunitar din 2014, niciunul nu a avut acreditat sistemul în 2014 și 2015 fiindcă au apărut probleme, inclusiv la nivelul Comisiei Europene, care a întârziat să emită regulamentul necesar. De asemenea, negocierile pe bugetul UE au durat foarte mult.