Italienii renunță la mașinile de lux și preferă să le exporte

Publicat: 14 08. 2012, 10:55
Actualizat: 31 07. 2014, 15:23

Atenția sporită acordată de Roma averilor mari și bunurilor de lux și austeritatea care a accentuat recesiunea au redus puternic cererea pentru autoturisme sport și alte simboluri ale stilului de viață italian, exporturile de „supermașini” la mâna a doua urcând de trei ori față de anul trecut.

Numărul de mașini super-sport, precum cele produse de Ferrari, exportate din Italia în primele cinci luni s-a triplat față de perioada corespunzătoare a anului trecut, la 13.633 unități, potrivit datelor organizației patronale a industriei auto italiene, preluate de Bloomberg.

„Italia este una dintre fortărețele supercar-urilor, iar aceste mașini dispar acum de pe străzi. Situația are o valoare simbolică uriașă și arată cât de profundă este criza”, comentează pentru Bloomberg Giuliano Noci, decan asociat la școala de business a Politehnicii din Milano.

Exodul de mașini sport din Italia reflectă cererea mult mai redusă pentru astfel de automobile pe piața autohtonă a unor mărci precum Ferrari și Maserati, cele mai profitabile divizii ale gigantului Fiat.

Vânzările de mașini de super-lux in Italia vor coborî în acest an cu 47%, la 593 de unități, de la peste 1.100 pe an în 2008, potrivit estimărilor IHS Automotive, care anticipează că piața va reveni la nivelul anterior crizei abia în 2016.

Guvernul condus de premierul tehnocrat Mario Monti implementează măsuri de austeritate cu un impact de 20 miliarde euro asupra deficitului bugetar, în încercarea de a așeza datoria de stat, în valoare de peste 1.900 miliarde euro, mai mult de 120% din PIB, pe o pantă descendentă.

Economia, aflată în cea de-a patra rundă de recesiune din 2001, este în contracție de patru trimestre consecutive, iar șomajul a atins maximul ultimilor trei ani, antrenându-se reciproc cu declinul consumului și al producției industriale.

Fiat, cel mai mare constructor auto italian, a suspendat temporar toate investițiile în țară. Directorul general al grupului, Sergio Marchionne, ar putea decide să mai închidă o fabrică, după cea din Sicilia scoasă din uz anul trecut. Cererea tot mai slabă pentru mașini de lux va fi o nouă lovitură pentru Fiat pe piața locală și ar putea accelera tranziția grupului către piețe aflate în revenire sau chiar „boom”, precum Statele Unite și China.

Fiat se bazează pe mărcile de lux pentru a estompa pierderile înregistrate pe piața europeană, care s-au ridicat la 345 milioane euro în primul semestru. Profitul operațional total al Ferrari și Maserati a fost de 175 milioane euro înaceeași perioadă, cu o marjă de 12,2% din vânzări, mai ridicată decât cea a grupului german BMW, de 11,6%.

Printre reformele introduse de Monti a fost creșterea taxelor percepute posesorilor și cumpărătorilor de autoturisme super-sport. Spre exemplu, posesorul unui Lamborghini Aventador (316.000 euro) au de plătit anual taxe de 8.400 de euro, cu 6.600 de euro mai mult decât înaintea crizei.

Totodată, proprietarii de supercar-uri au intrat în atenția autorităților fiscale, ieșite la vânătoare de evazioniști. Din decembrie 2011, autoritățile italiene au efectuat zeci de razii în zone de reședință pentru bogați, precum în stațiunea de ski Cortina d’Ampezzo sau la Portfoino, pe Coasta de Azur.

Agenții de poliție opresc automobile de lux pe stradă pentru a verifica dacă proprietarul a declarat venituri suficiente și și-a plătit toate taxele.

În luna iulie, poliția financiară a arestat lângă Veneția un bărbat de 44 de ani pentru restanțe la buget de 8 milioane euro acumulate în ultimii șase ani.

În iulie, poliția a descoperit în urma unei razii la Bergamo că posesorul unui Ferrari F131 (200.000 euro) a „păcălit” Fiscul cu 3 milioane euro în ultimii cinci ani.

„Mulți posesori de Ferrari vor să scape de mașină după ce poliția financiară a venit la unul dintre evenimentele noastre, la Roma, și a verificat fiecare șofer”, a declarat Fabio Barone, președintele clubului de posesori Ferrari Passione Rossa. Unul dintre membrii clubului a scos la vânzare un rar Ferrari 458 pentru 143.000 de euro, după ce l-a cumpărat anul trecut cu 224.000 de euro, a adăugat el.

Barone susține că a fost contactat de dealeri auto din Franța, Germania și Europa de Est interesați să cumpere mașini.

Nu numai Ferrari are de suferit. Săptămânal, aproximativ 200 de automobile Porsche la mâna a doua părăsesc Italia, fiind exportate către alte țări europene, potrivit lui Loris Casadei, directorul general Porsche Italia, parte a Volkswagen AG.

Președintele Ferrari, Luca di Montezemolo, a afirmat în luna martie, la Salonul Auto de la Geneva, că vânzările din Italia sunt afectate de o „campanie politică anti-bogați”, însă cererea de pe alte piețe va ajuta compania să-și majoreze vânzările la peste 7.000 de automobile în acest an.

Montezemolo se declară un susținător al luptei împotriva evaziunii fiscale, însă nu este de acord cu „specularizarea demagogică” a acestei campanii, a precizat un reprezentant al Ferrari. Aproxiamtiv 95% din afacerile companiei sunt generate în afara Italiei.