Lucrările la singurul tronson contractat al Autostrăzii Transilvania, amânate din lipsa banilor

Publicat: 10 10. 2013, 16:03
Actualizat: 01 08. 2014, 06:49

Construcția unui tronson de 8,7 kilometri al autostrăzii Transilvania, 3A1 Gilău – Nădășelu (județul Cluj), singurul pentru care mai sunt contractate lucrări, va începe în 2014, deși contractul de proiectare și execuție a fost semnat în aprilie, motivul amânării lucrărilor fiind lipsa banilor.

CNADNR a semnat în luna aprilie un contract de 258,2 milioane lei (circa 58 milioane euro) fără TVA cu asocierea Spedition UMB-Tehnostrade, firme deținute de Dorinel Umbrărescu, pentru construirea acestui tronson.

„În contextul actualei crize economice, fondurile alocate de la bugetul de stat pentru obiectivul de investiții Autostrada Brașov-Cluj-Borș nu au putut asigura începerea lucrărilor pentru secțiunea 3A1 Gilău – Nădășelu km 0+000 – km 8+700, astfel a fost amânată începerea lucrărilor de execuție până la identificarea și asigurarea fondurilor necesare”, a comunicat CNADNR la solicitarea MEDIAFAX.

La licitația pentru construirea acestui tronson au participat patru companii și nouă consorții. Proiectul a fost adjudecat în noiembrie 2012 de asocierea Spedition UMB-Tehnostrade, procedura fiind ulterior contestată la CNSC.

Reprezentanții Companiei de Drumuri precizează că în cadrul acestui contract perioada de proiectare este de șase luni, iar execuția lucrărilor va începe în 2014.

În prezent, la autostrada Transilvania, stadiul lucrărilor pe secțiunile 2B Câmpia Turzii – Gilău (52 km) și 3C Suplacu de Barcău – Borș (64,5 km) este de 97,1%, respectiv de 50,1%.

„Lucrările aferente celorlalte secțiuni ale autostrăzii, inclusiv finalizarea secțiunii 2B Câmpia Turzii – Gilău (pusă în circulație pe o lungime de 52 de kilometri din luna noiembrie 2010) și 3C Suplacu de Barcău – Borș, vor putea începe după identificarea surselor de finanțate”, mai arată reprezentanții CNADNR.

În prezent nu există alți constructori selectați sau contractați pentru lucrări la această autostradă, iar CNADNR nu are în derulare alte proceduri în acest sens.

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine, Dan Șova, declara la finele lunii iunie că Autostrada Transilvania poate fi realizată doar prin concesiune, fiind exclusă o finanțare din fonduri europene.

Proiectul autostrăzii Brașov-Borș, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 și început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012.

Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro și datorii de 50 milioane de euro.

Pe fondul disputelor politice inițiate de partidele care s-au succedat la guvernare și fără bani alocați de la buget, proiectul autostrăzii de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent.