Studiu: Care sunt cele mai cumpărate trei produse de la furnizorii online în anul pandemiei?

Publicat: 14 12. 2020, 18:41
Actualizat: 14 12. 2020, 18:44
Produsele alimentare au avut cea mai mare creștere a volumului vânzărilor în timpul pandemiei / Sursa foto: Shutterstock - caracter ilustrativ

Produsele alimentare, de sport și bunurile de uz casnic sunt cele trei mari categorii de cumpărături online pe care le-au făcut românii de la declanșarea pandemiei COVID — 19, conform celui mai recent studiu al companiei VTEX, furnizor de soluții software pentru piața de comerț electronic.

Vânzările online de produse alimentare au crescut cu 400% din martie acest an până în prezent, potrivit cercetării care a analizat obieciurile de consum în 40 de ţări, inclusiv în România.

Produsele alimentare sunt categoria care a înregistrat cea mai mare creștere în comerțul online în acest interval, iar avansul față de alte produse a rămas constant în ultimele luni, la peste 300%, arată studiul citat de Agerpres.

Și categoria sport & fitness a înregistrat o tendință ascendentă. Aceasta a avut în luna iunie a acestui an o creştere de 250% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Rezultatele studiului arată că trendul de creştere s-a menţinut pe tot parcursul anului, ultimele luni consemnând o majorare de peste 150%.

Produsele şi decoraţiunile pentru casă, jucăriile, cărţile, bijuteriile şi electronicele au înregistrat, de asemenea, vânzări de peste 150%. În ultimele luni, ritmul s-a păstrat în jurul unei creşteri de 100%. Trendul a fost observat în România din cercetarea asupra sectorului e-commerce realizată de iSense Solutions pentru GpeC, în perioada martie-octombrie 2020. Astfel, cea mai mare creștere în materie de vânzări online a fost înregistrată de serviciile de catering/livrare de mâncare gătită, cu o creștere de 124% față de aceeași perioadă a anului 2019. Ca urmare a schimbărilor de comportament pe fondul pandemiei, și alte categorii de produse au înregistrat creșteri în vânzări cu mult peste media din 2019: Cărți/Reviste, 113%, Pet Shop, 113%, Bunuri de larg consum (FMCG), 110%.

Potrivit cercetării iSense Solutions, pandemia de COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra pieței și a obiceiurilor de cumpărare din România și a însemnat o oportunitate pentru creșterea cumpărăturilor online. Dacă în 2019 piața de e-commerce a înregistrat tranzacții în valoare de 4,25 miliarde de euro, până la finalul acestui an se estimează o creștere a vânzărilor la o valoare totală de până la 6 miliarde de euro.

Analiștii iSense Solutions estimează că numărul persoanelor care fac cumpărături online a crescut cu 13% față de 2019, iar valoarea medie cheltuită pentru cumpărăturile online a înregistrat o creștere semnificativă de 41% față de 2019.

Cine sunt noii clienți ai magazinelor online

Potrivit reprezentanților companie VTEX, creşterea vânzărilor online de anul acesta a fost susţinută şi apariția unor noi categorii de clienţi în e-commerce, respectiv a clienților de peste 50 de ani, dar și de gradul mare de deschidere al comercianţilor către a face parteneriate, asocieri, nevoiți fiind să găsească noi surse de venit.

„Anul 2020 a generat o schimbare radicală a comportamentului de consum în toată lumea”, spune Cristi Movilă, Growth Leader pentru Europa Centrală şi de Est la VTEX.

Dacă, iniţial, lockdown-ul a fost motorul principal pentru creşterea vânzărilor, mai ales pe categorii de produse neajunse încă la o maturitate în eCommerce. Ulterior, acţiunile retailerilor, care și-au dorit păstrarea acestei evoluţii și fidelizarea clienţilor, i-au determinat pe clienţi să facă achiziţii online în continuare.

Printre motivele care i-au ținut în continuare în online se numără posibilitatea de a face abonamente la anumite servicii, comoditate, acces mai rapid la o gamă mai mare de produse, economii de timp şi bani, siguranţă mai mare.

Retailerii sunt nevoiți să-și adapteze strategia

Schimbarea modului în care clienţii fac achiziţii punepresiune pe companii să îşi regândească modelul de business şi strategia. „Pe lângă schimbarea de strategie, retailerii ar trebui sa ia în calcul, pentru anul viitor, alocarea unui buget mai mare pentru a îmbunătăţi experienţa de cumpărare a clienţilor, pentru a oferi servicii cu valoare adăugată, de consultanţă aplicată pe nevoile clienţilor”, explică Cristi Movilă.

Astfel, retailerii trebuie să trateze situaţia actuală ca fiind „noua normalitate”, priorităţile fiind acum optimizarea business-ului şi a operaţiunilor, adaptarea la noul context şi orientarea rapidă spre vânzarea de bunuri şi produse care sunt necesare în această perioadă.