Tendințe: Timid dar sigur, oamenii au început să cumpere și alimente on-line. Cu cât au crescut vânzările?

Publicat: 20 12. 2020, 15:49
Actualizat: 20 12. 2020, 15:58
Foto: Shutterstock

Înainte de mutațiile în propria structură, noul virus a determinat mutații atât de puternice în comportamentul consumatorilor încât vor exploda vânzările on-line.

Forțați mai întâi de restricțiile de mobilitate, parțiale sau totale, mai apoi de teamă, pur și simplu, oamenii, peste tot în lume, au început să cumpere din ce în ce mai mult din magazinele on-line. Această modificare de comportament a dus la dublarea vânzărilor pe internet iar trendul de creștere pare a fi, în viitorul apropiat, de o nouă dublare a cifrelor.

Creștere dublă cu perspective de redublare

Raportul Consumer Trends 2021 publicat de New Consumer, care analizează economia din spațiul virtual, demonstrează, printre altele, cum s-au modificat obiceiurile de cumpărare a produselor alimentare în doar câteva luni.

Conform raportului, aproximativ 10% din vânzările de produse alimentare din SUA au fost comenzi online în 2020, mai mult decât dublul cotei de piață deținute în 2019. Tendințele actuale sugerează că vânzările online, ca procent din cheltuielile totale cu produse alimentare, vor crește la 20% până în 2025.

Dacă luăm în calcul faptul că piața alimentară din SUA reprezintă în prezent aproximativ un trilion de dolari în fiecare an, înseamnă că fiecare procent valorează 10 miliarde dolari, iar zona online ar putea atinge 200 de miliarde dolari, anual, doar în SUA.

Aplicația câștigătoare în noul context

Marele câștigător este Instacart, companie americană care oferă servicii de livrare produse alimentare în Statele Unite și Canada. Compania își oferă serviciile prin intermediul unui magazin online și o aplicație mobilă.

Instacart a fost descărcată de peste trei milioane de ori în doar câteva săptămâni, de la jumătatea lunii martie până în aprilie, iar download-urile săptămânale au rămas și după aceea cu mult peste nivelurile din perioada pre-pandemică, arată datele

Instacart lucrează acum cu 500 de comercianți cu amănuntul, este disponibil pentru mai mult de 85% din populația SUA, iar numărul de utilizatori a crescut de șapte ori, de la 70.000 la peste 500.000, în ultimele 18 luni.

Conform New Consumer, creșterea Instacart în acest an a depășit cu mult nivelul concurenților săi în livrarea de alimente online, divizând practic piața americană în două bucăți clare: Instacart și ceilalți.

Tendința de înlocuire a coșului zilnic din piața reală cu cel prin intermediul unui cont virtual se menține și în previziunile pentru anii următori.

România, în fruntea țărilor UE la evoluția comerțului electronic

Conform unui raport prezentat în octombrie de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO), România rămâne țara din Uniunea Europeană cu una dintre cele mai bune evoluții în privința comerțului online.

Ca și în situația din Statele Unite, tot mai mulți antreprenori ale căror vânzări se bazau exclusiv pe prezență fizică au decis să treacă și în mediul virtual.

La conferința organizată de ARMO în octombrie, cu ocazia primei ediții a Zilei naționale a comerțului electronic, Luca Cassetti, secretarul general al Ecommerce Europe, spunea că România va reuși să își mențină prima poziție în topul țărilor cu cele mai bune creșteri ale comerțului electronic din toată Uniunea Europeană.

Cea mai importantă evoluție de pe continent, de 27%, se înregistrează în Europa de Est. România se situează deasupra acestui indice, cu o estimare de creștere cu cel puțin 30% până la sfârșitul anului.