NOUTĂȚI. Ce se va întâmpla când veți merge să cumpărați o pâine de la magazinul din colț? Cîțu: Acest proiect a fost amânat 17 ani

Publicat: 12 06. 2020, 12:42
Actualizat: 12 06. 2020, 12:45
Foto: Pixabay

Când un român va merge la magazinul din colț și va cumpăra o pâine, datele bonului fiscal vor ajunge live la ANAF, dar informația va putea fi verificată de pe un telefon mobil. Proiectul se va pune în aplicare după 17 ani de când a fost demarat.  

„De la 1 iulie mergem live cu toate casele de marcat. Este un proiect care a fost demarat în 2003 și a fost amânat 17 ani”, a punctat Florin Cîțu.

„Acest proiect e parte din proiectul mare de informatizare, e primul pas. Urmează fişierul electronic prin care companiile vor trimite informaţiile electronice către ANAF şi tot în acest an e-facturare. Tot acest pachet înseamnă minimum două puncte procentuale venituri la buget. Dacă ne uităm la PIB-ul de astăzi, 20 miliarde de lei care vin doar din această informatizare. Este cel mai bun randament pentru o investiţie a statului făcută vreodată. Dacă ne uităm la cât investim în sistem versus ce aducem nu există un randament echivalent”, a declarat Florin Cîțu la Digi24. 

„Tot acest pachet de informatizare, care a început cu conectarea caselor de marcat la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, înseamnă minimum două puncte procentuale venituri în plus la buget şi este cel mai bun randament pentru o investiţie a statului făcută vreodată”, a explicat ministerul de Finanțe.

Ministerul Finanțelor: Casele electronice de marcat vor fi conectate începând cu 1 iulie

Marii contribuabili vor conecta casele de marcat cu jurnal electronic la serverele ANAF în termen de trei luni începând cu 1 iulie, până la 30 septembrie, în timp ce operatorii economici din categoria contribuabililor mijlocii și mici vor finaliza procesul de conectare până la 31 ianuarie 2021.

Datele colectate din AMEF-uri vor fi folosite pentru analiză și control de la distanță, astfel încât să conducă la reducerea substanțială a numărului controalelor fizice inopinate și la concentrarea verificărilor pe zonele de risc identificate.

Până la 31 septembrie vor fi conectate la serverele ANAF circa 50.000 de terminale instalate de marile companii, iar la finalul lunii ianuarie se vor colecta datele în timp real de la un total de circa 550.000 de case de marcat.

Acest sistem va permite recunoșterea unor tipare și le va semnala pe cele disfuncționale sau atipice

În platformă vor fi integrate și bazele de date cu fișierele colectate până în prezent (formularul A4200 – care va fi eliminat ulterior) pentru a fi folosite în cadrul procesului de analiză. Noutatea sistemului implementat acum constă în faptul că tot volumul de date primite și stocate din 2018 până în prezent, cât și datele noi raportate zilnic vor fi folosite pentru analize predictive.

Acest sistem va permite recunoșterea unor tipare și le va semnala pe cele disfuncționale sau atipice. Interfața folosită de inspectorii ANAF va permite filtrarea datelor pe mai multe tipuri de date: cod CAEN tip produs/ serviciu, CUI, sediu, adresă și altele.

Pe lângă îmbunătățirea relației dintre ANAF și operatorii economici prin simplificarea interacțiunii, proiectul vizează și folosirea datelor colectate în vederea identificării cu o acuratețe foarte mare a operatorilor economici care se conformează benevol și cei care încearcă eludarea prevederilor legale.

Platforma software a fost donată Ministerului Finanțelor Publice de către Asociația pentru Tehnologii Avansate.