Piața farmaceutică încheie acest an cu o creștere de maxim 2% în valoare și stagnare în volum

Publicat: 30 12. 2013, 17:05
Actualizat: 29 07. 2014, 21:25

Piața farmaceutică românească va încheia acest an cu o creștere de maxim 2% în valoare și stagnare în volum, estimează președinte APMGR, Dragoș Damian, care precizează însă că, dacă sunt luate în considerare exporturile paralele, industria înregistrează de fapt o scădere cu până la 10%, scrie Mediafax.

„Estimez o creștere de 1,5% maxim 2% în valoare și stagnare în unități. De fapt este o scădere cu circa 8-10%, pentru că analizele de piață arată că o parte din exportul paralel, cel practicat prin farmacii, nu poate fi separat în calcul și apare ca vânzare pe piața locală, deși medicamentul pleacă în realitate la export”, a declarat Dragoș Damian, care deține și funcția de director general al producătorului Terapia Ranbaxy.

El a enumerat printre alte cauze care afectează piața termenele lungi de plată și riscul de neîncasare, lipsa de finanțare pe zona medicamente, clawback, apariția replicilor generice la o serie de blockbustere (medicamente cu vînzări de peste un miliard de dolari anual – n.r.), accesul precar la servicii medicale, scăderea disponibilului de co-plată al pacienților și scumpirea necontrolată a medicamentele fără prescripție.

„Punctele tari inițiate în sistem în 2013 sunt reducerea termenelor de plată și anularea riscului apariției arieratelor, implementarea e-rețetei, introducerea în dezbatere publică a pachetului de bază, demiterea managerilor de spital care administrează deficitar disponibilul de fonduri, măsurile de standarde de cost și de achiziții centralizate pentru materiale sanitare și alte servicii și repornirea Institutului Cantacuzino”, a arătat Damian.

Potrivit datelor firmei de cercetare Cegedim, în perioada octombrie 2012 – septembrie 2013, valoarea totală a pieței farmaceutice a fost de 11,82 miliarde lei (2,66 miliarde euro), în urcare cu 1,9% față de perioada corespunzătoare a anului precedent (octombrie 2011 – septembrie 2012).

De la începutul anului, piața a înregistrat o creștere cu 4,3% în lei în primul trimestru față de perioada similară din 2012 (+3,6% în euro), un avans de 2,7% (+3,4% în euro) în trimestrul al doilea și o scădere de 3,3% (-1,6% în euro) în trimestrul al treilea.

„Rezultatele recente confirmă dificultățile din piața farmaceutică, disponibilitatea multor produse fiind semnificativ afectată. Prognoza rămâne modestă, pentru anul 2013 menținem rata de creștere anuală de 0,7%, însă pentru anul 2014, în condițiile neconfirmării actualizării listei de medicamente compensate, creșterea prognozată anterior (+2,7% în lei) ar putea fi ajustată suplimentar la încheierea anului curent”, declara în ultimul raport directorul general al Cegedim România, Petru Crăciun.

Topul companiilor farmaceutice din România este condus de grupul francez Sanofi (inclusiv Zentiva), cu o cotă de piață de 7,4%, urmat de elvețienii de Hoffmann La Roche – 7,3% și Novartis – 6,1%. Clasamentul primilor zece jucători este completat, în ordine, de Servier – 5,7%, Pfizer – 5,2%, GlaxoSmithKline – 4,8%, Merck & Co – 4,1%, AstraZeneca – 3,9%, Ranbaxy – 3,8% și Krka – 2,6%.

În eșalonul 11-20, se regăsesc în ordine companiile Antibiotice, Johnson&Johnson, Teva, Abbvie, Menarini, Bristol Myers Squibb, Alvogen, Bayer, Abbott și Eli Lilly, cotele de piață ale acestora variind între 1,6% și 2,5%.

În 2012, piața farmaceutică românească s-a situat la 2,63 miliarde euro, în creștere cu 3,1% față de 2011.

Asociația Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR) reprezintă principalele companii producătoare de medicamente generice din România: Actavis, AC Helcor, B. Braun, Biofarm, Dr. Reddy’s, Egis, Gedeon Richter, Krka, Labormed, Medochemie, Sandoz, Sanofi-Aventis, Sintofarm, Terapia-Ranbaxy, Teva, Zentiva.