Privatizarea CFR Marfă, INCERTĂ. Șeful Concurenței, pentru Gândul: GFR poate plăti banii, dar noi, cel mai probabil, vom da avizul în cinci luni

Redactor:
Alexandra Pele
Privatizarea CFR Marfă, INCERTĂ. Șeful Concurenței, pentru Gândul: GFR poate plăti banii, dar noi, cel mai probabil, vom da avizul în cinci luni
Privatizarea cu succes a CFR Marfă rămâne incertă chiar și după ce omul de afaceri Gruia Stoica, patronul Grupului Feroviar Româna (GFR), a plătit "avansul" de 20,2 milioane de euro.

Privatizarea CFR Marfă rămâne incertă chiar și după ce omul de afaceri Gruia Stoica, patronul Grupului Feroviar Româna (GFR), a plătit „avansul” de 20,2 milioane de euro în termenul legal. Și asta pentru că Guvernul mai are la dispoziție doar zece zile pentru finalizarea tranzacției de vânzare a unui pachet de 51% din acțiunile companiei. Ministerul Transporturilor ia deja în calcul devansarea acestui termen, potrivit reprezentanților instituției care au confirmat această informație pentru gândul.

Consiliul Concurenței (CC) a transmis Guvernului o opinie oficială în legătură cu analizarea necesității modificării termenelor din hotărârea de guvern privind privatizarea CFR Marfă, arătând că nu există o obligație legală ca graficul de plăți să fie condiționat de avizul privind concentrarea economică.

„Le-am răspuns în liniile în care le-am răspuns și în trecut (…) Nu există legal obligația de a lega graficul de plăți de decizia pe care o emite Consiliul”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele CC pentru gândul.

Pentru o analiză obișnuită, Consiliul are un termen legal de 45 de zile din momentul în care primește toată documentația necesară. Pentru o analiză aprofundată, termenul este de cinci luni.

„În medie ne ia 30 de zile pentru o analiză obișnuită. Și noi ne străduim să o facem cât mai repede”, a precizat Chirițoiu.

Chirițoiu: GFR poate plăti banii și fără avizul Concurenței

Președintele CC a adăugat că speră ca, după ce primește documentele suplimentare solicitate joi, să aibă toate informațiile de care este nevoie.

Totodată, Chirițoiu a explicat că diferența de bani, respectiv cele 170 de milioane de euro, poate fi plătită, însă GFR nu va putea administra efectiv compania decât după avizul favorabil din partea Concurenței.

„Pot să stabilească prin contract și să plătească însă nu să preia administrarea, adică operațiunile specifice, schimbarea directorilor, preluarea contractelor”, a arătat el.

Consiliul va afla de-abia peste două săptămâni dacă se va ocupa de analizarea concentrării economice sau dacă acest aviz ar urma să fie dat de Comisia Europeană.

Contactați de gândul, reprezentanții GFR nu au răspuns până la ora publicării acestui material.

GFR: Am îndeplinit cu diligență toate cerințele

GFR, pe de altă parte, susține că și-a îndeplinit „cu diligență toate cerințele din procedura de privatizare, parcurgând etapele obligatorii până la această dată”, mai exact depunerea garanției de 10 milioane de euro, semnarea contractului de privatizare, notificarea achiziției către Consiliul Concurenței, semnarea contractului de escrow și finanțarea acestuia.

„GFR a depus joi, 3 octombrie 2013, suma de 90.498.000 lei (20,2 milioane euro), în contul escrow, onorând obligația de garantare ce îi revine în calitate de cumpărător al SNTFM CFR Marfă SA, conform contractului de privatizare semnat în data de 2 septembrie 2013 . Finanțarea contului escrow a fost asigurată din surse proprii ale Grup Feroviar Roman precum și de către un consorțiu de bănci format din Raiffeisen Bank, Banca Transilvania și OTP Bank”, se arată într-un comunicat transmis vineri de reprezentanții GFR.

Premierul Victor Ponta a precizat că investitorul este unul serios, „nu e ca Dan Diaconescu cu banii în pungă”.

„Avem garanția că 30 de milioane de euro s-au depus conform legii. Consiliul Concurenței trebuie să ne spună când ne dă răspunsul”, a declarat Ponta. Diferența de 10 milioane de euro reprezintă garanția depusă de GFR în momentul în care s-a înscris la licitație.

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a cerut Consiliului Concurenței și consultanților un punct de vedere privind termenul de finalizare a privatizării CFR Marfă, stabilit acum pentru 15 octombrie, precizând că o eventuală prelungire va fi discută în Guvern.

Etapele privatizării CFR Marfă

Următoarea etapă în preluarea CFR Marfă este semnarea contractului de transfer al dreptului de proprietate, semnare ce are drept termen limită, stabilit prin Hotărâre de Guvern, data de 15 octombrie.

Semnarea contractului final depinde însă de o serie de condiții care trebuie îndeplinite cumulativ. Majoritatea îi revin GFR și se referă la obținerea surselor de finanțare și plata diferenței de 170 de milioane de euro.

O altă condiție de care depinde însă finalizarea tranzacției este avizul Consiliului Concurenței.

Săptămâna trecută, Consiliul Concurenței a cerut GFR date suplimentare pentru întocmirea analizei de concentrare economică, în contextul în care termenul legal pentru acordarea avizului este calculat începând cu data la care Consiliul consideră că are toate documentele necesare.

Băsescu: Gruia Stoica nu are banii

Președintele Traian Băsescu este de părere că preluarea CFR Marfă se va face prin „tot soiul de tertipuri”, dar și că GFR nu are banii necesari pentru preluarea companiei.

„Pe 4 octombrie, GFR, cel care a fot declarat câștigător al licitației, trebuie să aibă un depozit de 20,2 milioane euro ca garanție, după care, în 30 de zile trebuie să vină cu diferența de 180 milioane”, a spus Băsescu duminică la emisiunea „După 20 de ani”, difuzată de ProTV.

„Nu vreau să descurajez investitorul, dar din câte știu nu-i va avea și atunci se caută tot soiul de tertipuri, cum a fost și acela cu întârzierea semnării contractului, că s-a plimbat hotărârea de guvern..”, a mai spus Băsescu.

Gruia Stoica a declarat în repretate rânduri că a tratat cu maximă seriozitate procesul de privatizare.

Într-un interviu acordat gândul, omul de afaceri a precizat că are o parte din cele 202 milioane de euro. În ceea ce privește diferența, GFR se comportă ca „orice societate serioasă din lume, care nu stă pe teancuri de bancnote cash și care implică instituțiile financiare atunci când face o achiziție de anvergură”, adăugând că negociază cu partenerii de pe marile piețe de capital din lume modul de finanțare pentru CFR Marfă.

GFR a fost declarat câștigător al licitației de privatizare a CFR Marfă pe 20 iulie. După șapte ore de negocieri, fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, a anunțat că „a ieșit fum alb”. La jumătatea lunii august, Guvernul a publicat în Monitorul Oficial hotărârea privind etapele preluării CFR Marfă de către GFR. Contractul de privatizare a fost semnat pe 2 septembrie.

Inchide