SCANDAL la Tarom. Șeful board-ului despre managerul privat: „Când CA și-a pierdut încrederea în directorul general, atunci respectivul își face bagajele și pleacă”

Publicat: 03 07. 2013, 18:54
Actualizat: 31 07. 2014, 14:10

Scandalul izbucnit între Consiliul de Administrație al Tarom, condus de Dan Pascariu, pe de o parte, și managerul privat al operatorului aerian, belgianul Christian Heinzmann și Lucian Isar, fost membru al board-ului Tarom, ia amploare.

Pascariu a organizat miercuri o conferință pentru a-i acuza pe Heinzmann și Isar de declarații „iresponsabile” și pentru a infirma scenariul vehiculat de aceștia potrivit căruia „un CEO străin este îndepărtat de o mână de puciști cu interese oculte”.

„Atunci când Consiliul de Administrație și-a pierdut încrederea în capacitatea directorului general de a duce la îndeplinire obiectivele, atunci respectivul CEO își face bagajele și pleacă. Este prima dată când am întâlnit această situație în care un CEO care a pierdut încrederea CA încearcă prin toate mijloacele să se agațe de funcție”, a afirmat Pascariu.

Șeful CA Tarom l-a acuzat pe managerul privat de faptul că nu a respectat „liniile directoare” adoptate de board-ul companiei, adică înghețarea angajărilor, renegocierea contractelor cu furnizorii și pregătirea restructurării companiei.

„Domnul Heinzmann a permis derularea unei serii de achiziții și continuarea angajărilor fără respectarea procedurilor și fără aprobarea CA. În ceea ce privește renegocierea contractelor, până în prezent a fost renegociat și semnat un singur contract”, a citit Dan Pascariu de pe o foaie.

Pascariu nu a precizat despre ce achiziții este vorba, dar a menționat că directorul general a decis angajarea a 40 de persoane, deși Consiliul a hotărât înghețarea angajărilor în cadrul operatorului de transport aerian național.

Afirmații triumfaliste și inexacte

Mai mult, șeful CA consideră că afirmațiile lui Heizmann cu privire la performanțele financiare ale companiei pe primele 5 luni ale anului sunt „triumfaliste și inexacte”.

Trecerea pe profit a companiei pe luna mai, anunțată de directorul general al Tarom, a fost „desființată” de Pascariu, care a precizat că aceasta este una conjuncturală. „Referitor la așa numita trecere pe profit în luna mai, precizăm că, în fiecare an, în perioada de vară, Tarom înregistrează venituri mai mari decât cheltuielile datorită biletelor achiziționate în avans”, a mai citit Pascariu de pe niște hârtii, menționând că după încheierea sezonului turistic, pierderile vor reveni în lipsa unor măsuri de restructurare majoră.

Cât privește afirmațiile lui Lucian Isar cu privire la existența unui plan secret de spargere a companiei, Pascariu le-a caracterizat ca fiind false, tendențioase și iresponsabile. „Există un singur Plan de Management, aprobat și de domnul Isar, care, după derularea unor studii extrem de serioase de fezabilitate, prevede posibilitatea separării unor activități după modelul unor companii aeriene de prestigiu, de exemplu Lufthansa”, a spus Dan Pascariu.

Nu există un plan secret de privatizare a companiei

CA-ul Tarom a dezmințit și speculațiile potrivit cărora ar exista la nivelul consiliului un plan secret de privatizare a companiei: „Guvernul României prin Ministerul Transporturilor este singurul abilitat să se pronunțe în acest sens”.

Deși a admis că „dacă ne uităm strict la cifre” situația arată bine, Pascariu a precizat importanți sunt „factorii fizici”, adică numărul de pasageri sau gradul de încărcare a aeronavelor, despre care a spus că nu arată bine.

O companie aeriană care vrea să fie profitabilă are un grad de ocupare de circa 75%, în timp ce avioanele Tarom sunt pline doar în proporție de 61%, a mai declarat Dan Pascariu, președintele Consiliului de Administrație al Tarom.

„Avioanele noastre sunt în aer undeva între șase și zece ore. O companie care se respectă și vrea să fie profitabilă trebuie să aibă de la 14-15-18 ore în sus”, a afirmat Pascariu.

Pascariu a arătat că Heinzmann nu este nici primul și nici ultimul director general care nu își respectă mandatul sau trebuie să plece, iar în România, în diverse companii private, acest lucru se întâmplă frecvent.

„Există un cod de conduită corporatist care spune că atunci când Consiliul de Administrație și-a pierdut încrederea în capacitatea directorului general de a duce la îndeplinire obiectivele, atunci respectivul CEO își face bagajele și pleacă. Este prima dată când am întâlnit această situație în care un CEO care a pierdut încrederea CA încearcă prin toate mijloacele să se agațe de funcție”, a afirmat Pascariu.

Managerul privat al Tarom respinge acuzațiile

Contactat de ZF, managerul privat al Tarom, Christian Heinzmann, a respins acuzațiile șefului CA, precizând că     , în opinia lui, și-a îndeplinit obiectivele stabilite în planul de management și adăugând că va reveni ulterior cu detalii.

Fenechiu a trimis Corpul de Control la Tarom pentru un audit al rezultatelor

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a respins miercuri acuzațiile cu privire la politizarea numirilor în Consiliile de Adminsitrație din companiile din transporturi. „Nu există numiri politice în Consiliile de Administrație. (…)  Întrebați pe domnul (Christian n.n.) Heinzmann – managerul privat al Tarom – dacă eu sau cineva din Ministerul Transporturilor am făcut presiuni asupra lui”, a solicitat Fenechiu.

Fenechiu a relatat că a participat o singură dată la ședința de CA de la Tarom, adăugând că modul în care decurge colaborarea sa cu board-ul Tarom și cu managerul privat al operatorului aerian este unul corespunzător.

Șeful de la Transporturi spune că divergențele apărute între board-ul Tarom și managerul privat al companiei nu pot fi gestionate de Ministerul Transporturilor. Totuși, „pentru a vedea cine are dreptate”, Fenechiu a precizat că a trimis Corpul de Control pentru a realiza un audit al rezultatelor Tarom din prima parte a anului.

„Nu vă pot spune cine are dreptate, Consiliul de Administrație sau domnul Heinzmann”, a declarat Fenechiu. El a menționat că s-a întâlnit cu actualul manager privat al Tarom doar de patru ori, una dintre întâlniri având loc la Ministerul Finanțelor, ocazie cu care managerul privat ar fi declarat oficialilor FMI că nu este sprijinit de Ministerul Finanțelor. Fenechiu spune că ulterior Christian Heinzmann ar fi precizat că a fost vorba despre „o neînțelegere”.

Heinzmann a declarat în urmă cu două săptămâni agenției MEDIAFAX că a semnat un document la solicitarea lui Pascariu, care prevede printre altele că durata mandatului său a fost redusă de la patru ani la un an, menționând că va discuta situația sa cu ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.
„Dacă nu aș fi semnat, aș fi fost concediat”, a afirmat atunci CEO-ul Tarom, care a preluat această poziție în luna noiembrie a anului trecut.

„Cum l-aș fi putut eu forța? El a semnat un addendum la contract de bună voie”, a replicat la acea dată Pascariu, contactat de MEDIAFAX.

Lucian Isar, fost membru în board-ul Tarom, i-a acuzat, la sfârșitul lunii iunie, pe membrii CA Tarom că, în cadrul companiei, este vorba despre un „puci”, iar introducerea managamentul privat este „doar o lozincă pentru aceleași interese politice în companiile de stat”.