Sorescu, Rădăcini: Importul de mașini second-hand, o junglă cu kilometri „dați peste cap”, fără TVA

Publicat: 04 06. 2013, 19:57
Actualizat: 21 03. 2019, 22:25

Importurile de mașini second-hand, aflate într-o creștere „mirobolantă”, sunt derulate într-o „adevărată junglă” și au generat pierderi de sute de milioane de euro statului în ultimii doi ani din neîncasarea TVA, a declarat Nicolae Sorescu, directorul general al Rădăcini Grup, potrivit Mediafax.

„Avem mari probleme cu importul nefiscalizat de mașini second-hand. Pentru că anul trecut a fost un an electoral șii fiecare a vrut să fie cât mai mărinimos, asta s-a făcut pe spinarea industriei auto, care pur și simplu a fost sacrificată pe altarul electoral”, a declarat reprezentantul grupului, care are printre activități și vânzarea de autovehicule, la conferința „Cheie, contact, sales – Cum relansăm industria auto din România”, organizată marți de Ziarul Financiar.

El a arătat că anul trecut s-a înregistrat o scădere de 18% a vânzărilor de autoturisme noi, la 66.000 unități, și o creștere „mirobolantă”, de 85%, la mașinile second-hand, până la 174.000 unități, introduse în marea majoritate prin „eludarea TVA”, pe persoană fizică.

„Pe o valoare medie de 7.000 de euro – cam așa se-nvârte piața – dacă înmulțim cu cele 174.950 de mașini, ajungem la o cifră de afaceri de peste 1,2 miliarde de euro, din care statul ar trebui să colecteze 293 milioane euro TVA. Chiar n-are nimeni nevoie de banii ăștia?”, a spus Sorescu.

Utilizând același calcul, în 2011 valoarea TVA s-ar fi ridicat la 158,7 milioane euro, pentru cele circa 94.500 unități second-hand vândute.
„Adunate în cei doi ani, ne arată că România dă ușor la o parte 452 de milioane de euro”, a spus el.

Pentru primele patru luni din 2013, cele 70.000 de unități second-hand introduse pe piață ar genera o TVA de 118 milioane euro, la valoarea medie de 7.000 euro pe tranzacție, potrivit sursei citate

Reprezentantul grupului Rădăcini a arătat că mașinile second-hand sunt importate de „tot felul de dubioși”, într-o adevărată junglă, în care kilometrii sunt „dați peste cap”.

Anul trecut, 72% din autoturismele intrate pe piață au fost rulate, iar în intervalul ianuarie-aprilie 2013, ponderea acestora a ajuns la 81%.
Printre măsurile necesare pentru corectarea acestei situații se numără fiscalizarea vânzării (TVA plătit la intrarea în țara după catalog), trecerea în latura penală a schimbării numărului de kilometri ai mașinii, limitarea vechimii mașinilor importate la maxim 8 ani și o taxă anuală în acord cu emisia de CO2, făcuta astfel încât să descurajeze o mașină mai veche de zece ani, precum și impozitarea persoanelor fizice care fac o afacere din vânzarea de second hand și concurență neloială dealerilor autorizați.

Potrivit datelor furnizate de reprezentantul Rădăcini, la nivelul anului trecut parcul auto număra 4,48 milioane de mașini. Dintre acestea, circa 150.000 de unități aveau o vechime de sub doi ani, 543.000 de 3-5 ani, în vreme ce 2,4 milioane de unități erau mai vechi de 11 ani.

„Sunt circa 10.000 de service-uri autorizate. Dintre acestea, nu știu dacă 1.000 plătesc taxe, pentru că toate celelalte se mențin la un foarte low level, sunt fără profit sau cu un profit foarte mic, în condițiile în care și acolo, la micul service de cartier, totul se desfășoară la negru”, a spus el.