Voinea nu știe câți bani a pierdut bugetul de stat prin scăderea TVA-ului la pâine, dar a numărat firmele care au „ieșit la suprafață”. Dumitru, Consiliul Fiscal: „Măsura are mai degrabă un caracter social”

Publicat: 29 04. 2014, 21:05
Actualizat: 09 08. 2014, 04:36

Peste 3.000 de firme din panificație „au ieșit la suprafață”, după scăderea TVA la pâine, a declarat ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, care a reamintit scopul măsurii, acela de reducere a evaziunii fiscale în domeniu, estimată la 70%.

Președintele Consiliului Fiscal, Ionuț Dumitru, susține însă că acestă măsură nu a avut un impact semnificativ asupra evaziunii fiscale, iar numărul firmelor care au început să plătească TVA este nesemnificativ.

„Cei ce plăteau TVA de 24% plătesc acum 9% și sunt foarte puține firme care au început să plătească TVA (după reducerea TVA la pâine n.n.). Cei ce nu plăteau TVA nu plăteau nici alte taxe și impozite, nici impozit pe profit, nici contribuții. Măsura de reducere a TVA are mai degrabă un caracter social, nu de reducere a evaziunii fiscale”, a declarat pentru gândul Dumitru.

La sfârșitul lunii iulie anul trecut, Guvernul a decis reducerea TVA la pâine de la 24% la 9%, de la 1 septembrie, impactul negativ al măsurii fiind compensat prin creșterea, tot din septembrie, a accizelor la alcool și introducerea de accize la bunuri de lux.

Premierul a precizat în repetate rânduri că sunt așteptate cifrele pe primul semestru privind încasările din TVA la pâine înainte să fie decisă o reducere a TVA și la alte produse, precum carne sau legume-fructe.

Ministrul Finanțelor Liviu Voinea a declarat că la următoarea vizită a FMI – programată în luna iunie – se va face o evaluare a impactului scăderii TVA la pâine.

În ceea ce privește cele câteva mii de firme din domeniul panificației care au apărut la lumină după scăderea TVA la pâine de la 24 la 9% începând cu septembrie anul trecut, Voinea spune că acestea fie existau și au ieșit la lumină, fie sunt firme noi.

Rompan: Producție fiscalizată de 142.000 de tone de pâine și făină

Aurel Popescu, președintele Rompan, consideră că impactul bugetar negativ al reducerii TVA la pâine a fost mai mic decât cel estimat inițial, de 100 de milioane de lei.

Impactul bugetar negativ al reducerii TVA, de 100 milioane lei, a fost calculat cumulat pentru lunile septembrie, octombrie și noiembrie, taxa aferentă lunii decembrie fiind încasată în ianuarie 2014.

„Acum sunt la volan, nu am cifrele la mine, dar impactul bugetar a fost mai mic decât cel estimat inițial”, a declarat pentru gândul Aurel Popescu, președintele Rompan.

Popescu a precizat că pe primele șase luni de la introducerea TVA de 9% în panificație s-a înregistrat o producție fiscalizată mai mare cu 142.000 de tone de făină și pâine, „adică 20% din producție a fost scoasă la lumină, în plus”.

Popescu spune că prețul pâinii și al făinii a scăzut cu 12% și „se menține și în prezent”, dar admite că „sigur, având în vedere că sunt firme private, unele au crescut ulterior prețul”.

Pe de altă parte, Popescu recunoaște că „din păcate mai sunt agenți comerciali care nu dau bon fiscal, vom vorbi cu premierul pentru a întări controalele astfel încât să fie sancționați drastic cei ce nu dau bon fiscal”.

Piața românească de morărit și panificație este estimată la un miliard de euro anual. Cei mai mari jucători de pe această piață sunt grupurile Boromir, Vel Pitar și Titan, potrivit Ziarului Financiar.

Unul dintre beneficiarii reducerii TVA la pâine de la 24% la 9% este și firma Smart Food Solutions SRL, care face parte din Grupul Industrial Grivco, controlat de Dan Voiculescu. Pe site-ul firmei scrie că „Smart Food Solutions S.R.L. a finalizat în 2010 investiția în cea mai modernă fabrică de toast din sud-estul Europei”.

Unul dintre promotorii reducerii TVA la pâine a fost ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, președintele PC, partid fondat de Dan Voiculescu.

Firmele de morărit și panificație din România s-au confruntat în ultimii ani cu probleme financiare, unul dintre motive fiind majorarea prețurilor materiei prime, aceste avansuri fiind transmise numai parțial în prețurile finale ale produselor.

Pe de altă parte, pe piața panificației Rompan estimează că evaziunea este de 70%, una dintre cele mai mari din întreaga economie.