Anunțul pe care Apple se pregătește să-l facă pentru prima dată în ultimii 10 ani

Publicat: 22 01. 2013, 14:22
Actualizat: 04 07. 2013, 01:28

Apple se pregătește să anunțe prima scădere din ultimii 10 ani a profitului, la 18 luni după plecarea lui Steve Jobs de la conducere, din cauza creșterii costurilor de producție, competiției dure și încetinirii pieței smartphone-urilor, anticipează analiștii, în așteptarea rezultatelor companiei.

Apple va prezenta miercuri rezultatele financiare pentru ultimele trei luni ale anului trecut, primul trimestru fiscal al perioadei 2012-2013.

Media estimărilor analiștilor contactați de Bloomberg indică scăderea profitului net al celei mai mari companii din lume după capitalizare cu 2%, la 12,8 miliarde de dolari. Din 2003 până acum, profitul companiei a crescut cu minimum 10% pe trimestru.

Analiștii plasează vânzările la 54,8 miliarde de dolari, în urcare cu 18% față de nivelul din perioada corespunzătoare a anului anterior, cea mai lentă rată de creștere din ultimii trei ani.

Acțiunile Apple au pierdut aproape 30% din valoare din luna septembrie până în prezent, capitalizarea companiei coborând în această perioadă cu 190 miliarde de dolari, din cauza temerilor că cererea pentru iPhone și iPad este în declin.

Tim Cook a preluat conducerea companiei de la Steve Jobs la jumătatea anului 2011. Cofondatorul companiei a murit în toamna aceluiași an.

Apple a revigorat propunerile pentru consumatori înaintea sărbătorilor de iarnă cu iPhone 5, a patra generație a iPad și o nouă tabletă, iPad Mini, care se adresează clienților interesați de un produs de dimensiuni mai mici sau mai ieftin.

De multe ori în ultimii ani, rezultatele Apple au depășit și cele mai optimiste estimări. În ultimii șase ani, Apple a depășit estimările analiștilor în majoritatea trimestrelor, excepție făcând numai trei perioade de raportare, potrivit datelor Bloomberg.

Mulți analiști și-au redus recent estimările privind rezultatele Apple după mai multe semnale că cererea pentru iPhone este sub așteptări, în condițiile în care smartphone-ul generează peste jumătate din vânzările și profitul companiei.

Creșterea pieței smartphone-urilor a încetinit pe piețele din țările dezvoltate, ajunse la saturație, în timp ce competitorii Apple reușesc să atragă atenția clienților prin diversitate.