Boeing plătește 1,1 miliarde de dolari pentru a evita procesul privind două ACCIDENTE de avion în care 346 de persoane și-au pierdut viața
Departamentul de Justiție al Statelor Unite a ajuns la un acord cu Boeing care va permite gigantului aviatic să evite urmărirea penală pentru că ar fi indus în eroare autoritățile de reglementare americane cu privire la modelul 737 Max, înainte ca două avioane să se prăbușească și să ucidă 346 de persoane.
Conform „acordului de principiu”, care încă trebuie finalizat, Boeing va plăti sau investi peste 1,1 miliarde de dolari, inclusiv încă 445 de milioane de dolari pentru familiile victimelor accidentului, au declarat reprezentanții Departamentul de Justiție, conform Associated Press.
În schimb, Departamentul a fost de acord să respingă acuzația de fraudă împotriva Boeing, permițând producătorului să evite o posibilă condamnare penală care ar fi putut pune în pericol statutul companiei ca contractor federal, potrivit experților.
„În cele din urmă, în aplicarea faptelor, a legii și a politicii Departamentului, suntem încrezători că această rezoluție este cel mai corect rezultat cu beneficii practice”, a declarat un purtător de cuvânt al Departamentului de Justiție. „Nimic nu va diminua pierderile victimelor, dar această rezoluție trage la răspundere financiară Boeing, oferă finalitate și despăgubiri pentru familii și are un impact asupra siguranței viitorilor călători aerieni”.
Avocații familiilor victimelor: „Cea mai mortală infracțiune corporativă din istoria SUA”
Unele rude ale pasagerilor care au murit în accidente, care au avut loc în largul coastei Indoneziei și în Etiopia la mai puțin de cinci luni distanță în 2018 și 2019, au făcut presiuni pentru un proces public, urmărirea penală a foștilor oficiali ai companiei și o pedeapsă financiară mai severă pentru Boeing.
Departamentul de Justiție a remarcat că familiile victimelor au opinii împărțite cu privire la acordul propus.
„Acest tip de acord de neurmărire penală este fără precedent și evident greșit pentru cea mai mortală infracțiune corporativă din istoria SUA”, a declarat Paul Cassell, avocatul multor familii. „Familiile mele vor obiecta și speră să convingă instanța să respingă acordul”.
Javier de Luis, a cărui soră, Graziella, a murit în accidentul din Etiopia, a declarat că Departamentul de Justiție se îndepărtează „de orice pretenție de a căuta dreptate pentru victimele accidentelor”.
„Mesajul transmis de această acțiune companiilor din întreaga țară este: nu vă faceți griji că vă faceți produsele sigure pentru clienții dvs.”, a spus el într-o declarație. „Chiar dacă îi ucizi, plătește o mică amendă și mergi mai departe.”
Acuzațiile formulate inițial împotriva Boeing
Boeing a fost acuzat că a indus în eroare Administrația Federală a Aviației cu privire la aspecte ale modelului Max înainte ca agenția să certifice avionul pentru zbor. Boeing nu a informat companiile aeriene și piloții despre un nou sistem software, numit MCAS, care ar putea apleca nasul avionului în jos fără intervenția piloților dacă un senzor detectează că avionul și-ar putea pierde portanța.
Avioanele Max s-au prăbușit după ce senzorul a citit defectuos datele, a împins botul în jos și piloții nu au putut recâștiga controlul. După cel de-al doilea accident, avioanele Max au fost oprite la sol în întreaga lume până când compania a reproiectat MCAS pentru a-l face mai puțin puternic și pentru a folosi semnale de la doi senzori, nu doar unul.
În 2021, Departamentul de Justiție a acuzat Boeing că a înșelat autoritățile de reglementare FAA cu privire la software, care nu exista la vechile 737, și despre cât de mult ar trebui să se pregătească piloții pentru a pilota avionul în siguranță.
Departamentul a fost de acord să nu urmărească în justiție Boeing la acea vreme, dacă compania plătea 2,5 miliarde de dolari, inclusiv amenda de 243,6 milioane de dolari, și lua măsuri pentru a respecta legile antifraudă timp de trei ani.
Cu toate acestea, anul trecut procurorii federali au declarat că Boeing a încălcat termenii acordului din 2021 prin faptul că nu a făcut modificările promise pentru a detecta și preveni încălcările legilor federale antifraudă. În iulie anul trecut Boeing a fost de acord să pledeze vinovat pentru acuzația de fraudă în loc să suporte un lung proces public.
Dar în decembrie, un judecător districtual a respins acordul de recunoaștere a vinovăției. Acordul de recunoaștere a vinovăției implica numirea unui monitor independent care să supravegheze procedurile de siguranță și calitate ale Boeing timp de trei ani.
Conform acordului anunțat vineri, Boeing trebuie să angajeze un „consultant independent de conformitate” care va face recomandări pentru „îmbunătățiri suplimentare” și va raporta Guvernului, potrivit documentelor instanței.
Foto: Profimedia
CITIȚI ȘI: