CE pregătește impozit comunitar pentru companii digitale precum Amazon, Google și Facebook: Vor plăti în statele în care câștigă banii

Publicat: 26 02. 2018, 23:25

Proiectul de document are obiectivul creșterii gradului de impozitare pentru companii precum Amazon, Google și Facebook, acuzate de țări ale Uniunii Europene că achită impozite prea mici prin redirecționarea profiturilor spre state care au sisteme fiscale avantajoase, precum Luxemburg și Irlanda.

Planul este asemănător cu propunerea Franței de instituire a unei taxe fiscale de egalizare, idee susținută de state europene mari. Însă proiectul riscă să atragă opoziția țărilor mici, care se tem că devin mai puțin atrăgătoare pentru companiile multinaționale.

Conform proiectului de document elaborat de Comisia Europeană, impozitul va fi aplicat companiilor care au venituri internaționale de peste 750 de milioane de euro (922 de milioane dolari) și venituri din activități online la nivelul Uniunii Europene de cel puțin zece milioane pe an.

Proiectul va face obiectul modificărilor înainte de a fi publicat, probabil în a doua jumătate a lunii martie. Principalele cifre și cote nu au fost încă stabilite. Potrivit documentului, firmele care vând publicitate în spațiul online, precum Google, sau care sunt platforme pentru promovare pe Internet, precum Facebook, Twitter și Instagram, vor intra sub incidența noii taxe. Platforme de comerț online precum Amazon și companii care oferă servicii și locuri de muncă prin aplicații online, precum Airbnb și Uber, sunt, de asemenea, vizate de proiectul Comisiei Europene, precizează agenția Reuters.

Taxele vor fi colectate în țările în care se află utilizatorii serviciilor oferite, nu în cele în care sunt sediile companiilor digitale. „Acest lucru va presupune cerințe suplimentare privind raportarea, astfel încât autoritățile fiscale din statele membre să poată calcula cât trebuie plătit în propria juridicție”, precizează documentul. În cazul publicității online, „taxa va fi colectată în zona în care este difuzată reclama și unde se află utilizatorii care au furnizat datele care sunt expuse serviciului comercial”, se arată în document, care propune o cotă de impozitare unică, între 1 și 5 %.