Cunoscutul regizor polonez Andrzej Wajda, premiat cu Oscar, a murit

Publicat: 10 10. 2016, 12:34
Actualizat: 24 02. 2017, 14:48

Regizorul Andrzej Wajda, a cărui carieră s-a desfășurat în timpul guvernului comunist represiv din Polonia, cu filme adresându-se unui public însetat de libertate, a decedat la vârsta de 90 de ani.

În lunga sa carieră, regizorul a primit un premiu Oscar onorific și un Palme d”Or.

Wajda fusese spitalizat recent și a murit duminică noapte, a declarat regizorul Jacek Bromski, liderul Asociației Cineaștilor Polonezi, la postul privat de televiziune TVN24.

Bromski l-a numit pe Wajda „mentorul nostru, profesorul nostru, un model de neegalat.”

Deși slăbit fizic, Wajda a lucrat până la finalul vieții sale. Folosindu-se de un baston, regizorul a apărut luna trecută la Festivalul de Film de la Gdynia, la premiera ultimului său film „Afterimage,” bazat pe viața artistului avangardist polonez Wladyslaw Strzeminski care a fost persecutat pentru că a refuzat să urmeze linia partidului comunist din timpul perioadei staliniste.

Comisia Poloniei pentru Premiul Oscar, care a selectat filmul drept pelicula oficială care candidează din partea Poloniei la Oscar pentru cel mai bun film străin, a denumit filmul „o poveste emoționantă universală despre distrugerea unui individ de către un sistem totalitarist”.

Wajda a primit un premiu onorific Oscar pentru întreaga carieră în 2000. El a fost numit „un bărbat ale cărui filme au oferit publicului la nivel mondial o privire artistică asupra istoriei, democrației și libertății, și care făcând aceste lucruri a devenit el însuși un simbol al curajului și al speranței a milioane de oameni din Europa de după război.”

Născut în 1926 în SuwaÅ‚ki, Wajda a copilărit în timpul celor mai terifiante momente ale istoriei poloneze. Tatăl său a fost executat de către sovietici după împărțirea țării împreună cu Germania, iar ca adolescent, Wajda a luptat în rezistența poloneză împotriva sovieticilor și a naziștilor. După război, a studiat pictura înainte de a fi admis la Școala de Film Łódź.

El și-a început cariera ca elev al lui Aleksander Ford, de la care a învățat să regizeze filme, unul dintre primele sale pelicule fiind cea din 1955 „A Generation”, o adaptare a romanului lui Bohdan Czeszko. Filmul a marcat și una dintre trăsăturile caracteristice ale lui Wajda, comentarii voalate ale condițiilor devastatoare politice și culturale din Polonia, și efectele asupra psihicului său cauzate de cel De-al Doilea Război Mondial, o miză riscantă din cauza cenzurii comuniste.

Wajda și-a prezentat convingerile sale politice în mod explicit mai târziu în cariera sa, devenind un susținător al mișcării Solidaritatea din Polonia, profitând de un mic dezgheț în cenzură, în 1980, pentru a regiza filmul său de reper: „Man of Iron”, care înfățișează succesul timpuriu al unei mișcări muncitorești anti-comuniste, film care l-a inclus în distribuție pe liderul Solidaritatea, Lech WaÅ‚Ä™sa. Implicarea sa în film a condus la represiuni din partea guvernului polonez, iar compania sa de producție a fost falimentată. În ciuda acestui fapt, filmul a câștigat Palme D”Or în 1983.

Sfidând presiunea guvernului, Wajda a continuat să exploreze teme politice, în special în „Danton”, cu rolul omonim jucat de Gérard Depardieu, care prezintă revoluția preschimbându-se în teroare, o reflexie a legii marțiale în Polonia.

Wajda a lucrat alături de cei mai reprezentativi cinefili ai timpului său, printre aceștia, Jerzy Skolimowski și Roman Polanski, care a jucat în „Innocent Sorcerers” in 1960 (Polanski a mai jucat și în filmul său din 2002 „The Revenge”.) De-a lungul carierei sale a regizat aproape 50 de filme. El a primit un Oscar onorific în 2002 pentru contribuțiile sale la cinematografia mondială, un Premiu de Aur la cea de-a 9-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Moscova, în 1975, un Urs de Argint pentru filmul său „Wielki tydzieÅ„”, în 1996, și a fost nominalizat la patru premii Oscar la categoria cel mai bun film străin.

În afara regiei de film, Wajda a lucrat și ca regizor de teatru, declarând că era profund atras de „caracterul tranzitoriu și efemer al teatrului”.

Însurat de patru ori, în urma lui Wajda rămâne cea de-a patra sa soție, scenografa poloneză și actrița Krystyna Zachwatowicz, dar și fiica sa, Karolina.