• Publicat:
  • Actualizat:
Internațional

DAILY FAIL. Gândul demontează o campanie antiromânească a Daily Mail, cel mai puternic tabloid britanic: 60 la sută din articolul care anunța invazia românilor ESTE FALS

Anchetă Alina Matis - Jon Danzig. 60 la suta din campania dailymail.co.uk este falsă. Puteți vedea aici ce nu este real din articolul Daily Mail despre români

„Sold out! Avioanele și autobuzele sunt pline de români și bulgari care se îndreaptă către Marea Britanie”, spunea un titlu din tabloidul britanic Daily Mail, în 31 decembrie 2013, cu o zi înainte de mult-temuta ridicare a restricțiilor pentru muncitorii români și bulgari. După un an în care a fost portavocea campaniei mediatice antiimigraționiste, Daily Mail a încheiat 2013 cu acest articol care anunța încă o dată „invazia”. Mesajul lor de final de an a fost redistribuit de peste 58.000 de ori (peste 10.000 de redistribuiri doar în prima zi), a strâns peste 1.700 de comentarii și a fost preluat în toată presa britanică și europeană.  Problema este că o parte covâșitoare din acest articol, 60%* mai exact, nu rămâne în picioare la o verificare riguroasă. Din aproximativ 3.800 de semne (fără spații), cât are materialul fără casetele de text care îl însoțesc și fără explicațiile foto, 60%, adică 2.300 de semne, sunt false. Declarațiile sunt infirmate de cei citați, iar o căutare a informațiilor de pe forumuri amintite de jurnaliștii britanici infirmă cele spuse în articol. 24% sau 900 de semne sunt imposibil de verificat, pentru că nu există sursa citatelor (persoanele cărora le sunt atribuite replicile, companiile etc.). Doar 16% din text, adică 600 de caractere din întregul articol, în care sunt incluse descrieri sau excepții rarissime, rămâne în picioare.  

Gândul a pornit la verificarea informațiilor din articol, după ce un jurnalist britanic a descoperit câteva „scăpări” ale popularului tabloid. După impactul uriaș pe care l-a avut materialul din Daily Mail, Jon Danzig, un jurnalist specializat în probleme europene și premiat pentru anchetele sale, fost angajat al BBC, a început să vadă (inițial AICI și AICI) câte dintre afirmațiile din articol se susțin și câte citate sunt confirmate de persoanele menționate.

După cum arată mai jos anchetă realizată de gândul și Jon Danzig, cu sprijinul New Europeans, mare parte din articol poate fi demontată. Cei citați susțin fie că nu au spus nici pe departe ce a scris Daily Mail, fie că nici măcar nu au vorbit cu Daily Mail. Transportatorii din România și Bulgaria neagă, la rândul lor, realitățile îngrijorătoare pe care le-a relatat Daily Mail. Jurnalistul britanic și reporterul gândul au verificat frază cu frază articolul, după cum se poate observa mai jos. Singurele afirmații care nu au putut fi verificate și asupra veridicității cărora nu ne putem pronunța sunt câteva descrieri și cele în care nu există niciun element de identificare – nici citat direct, nici numele persoanei citate sau orice fel de sursă, acestea fiind modalități recurente prin care Daily Mail își construiește articolele. Regăsiți mai jos, cu roșu, toate citatele din articolul publicat pe care le-am verificat, în încercarea de a le confirma sau infirma veridicitatea:

„Bulgarii și românii se pregăteau noaptea trecută să plece în Marea Britanie, ca urmare a ridicării, de mâine, a restricțiilor de pe piața muncii”. Aceasta era teza articolului – leadul, în termeni jurnalistici. Iată argumentele lor și ce au descoperit Jon Danzig și reporterul gândul, odată ce le-au verificat.

Cele trei puncte principale ale articolului: De două ori „NU”, o dată „POATE”

  • „Un operator aerian chiar și-a dublat numărul de zboruri pentru a face față cererii” – În articol, se arată că ar fi vorba despre Wizz Air. Reacția Wizz Air: „O mizerie”
  • Unele bilete dus se vând chiar și cu 3.000 de lire” – Daily Mail a explicat ulterior că a găsit un bilet pentru o cursă Alitalia pe ruta București-Londra, cu escală la Roma, care costa 3.707 euro-3080 de lire. Aceasta, în condițiile în care toate celelalte bilete se vindeau cu aproximativ 160 de lire.
  • „Autobuzele care pleacă din capitala Bulgariei, Sofia, până în 9 ianuarie, sunt rezervate în întregime” – Transportatori bulgari: Balkan Horn – „Există chiar mai puține rezervări decât în aceeași perioadă a anului trecut”. Karat-s Eurolines: „Cererea pentru autobuze către Anglia este modestă”.

Iată analiza, rând cu rând, a ultimului articol despre invazia românilor și a bulgarilor publicat de Daily Mail:

„Aproape toate cursele din România în Anglia sunt pline – cu toate că un operator aerian și-a dublat numărul de zboruri pentru a face față cererii (…)”. – Cursele nu erau nicidecum pline. Jon Danzig a reușit să facă rezervări pentru prima zi din an și pentru tot restul săptămânii, din România în Anglia.

Disponibilitate și prețuri ale curselor Wizz Air de pe Otopeni, la început de an, cu destinația Marea Britanie// Datele erau valabile în 1 ianuarie, la o zi după publicarea articolului din Daily Mail. Sursa: Jon Danzig// Vezi AICI ofertă și prețuri Easy Jet

Enigma biletului de avion de 3.700 de euro din București până în Londra

(…)iar biletele dus pot ajunge și la 3.000 de lire” – Daily Mail i-a explicat jurnalistului britanic că este vorba despre un bilet pentru o cursă Alitalia România-Londra, cu escală la Roma, care s-ar fi vândut cu incredibilul preț de 3.707 euro-3080 de lire. Nu există nicio logică pentru care un român care ar merge la muncă în Anglia, în căutarea unei vieți mai bune, ar da 3.000 de lire pe un asemenea bilet de avion, în condițiile în care cele mai multe bilete costau în acele zile până la 160 de lire/190 de euro, chiar și de pe o zi pe alta, după cum a explicat un purtător de cuvânt al Wizz Air.

„De asemenea, toate locurile din autobuzele care pleacă din capitala Bulgariei, Sofia, până în 9 ianuarie, au fost rezervate. Wizz Air, compania low cost care acoperă cursele din Europa de Est, și-a dublat numărul de zboruri din oferta sa. Astfel, pe fondul cererii, până și zborurile low cost se vând cu aproximativ 300 de lire bucata”.

Transportatorul bulgar Balkan Horn a explicat că are o singură cursă pentru Londra și că încă mai avea locuri în 31 decembrie pentru autocarul din 3 ianuarie. „Avem chiar mai puține rezervări decât anul trecut pe vremea aceasta”, a comentat un purtător de cuvânt al Balkan Horn. Același lucru ni l-a spus și Atlassib. gândul a vorbit în ziua publicării articolului din ziarul britanic cu Daniel Micu, director general al firmei, care a precizat că nu a fost nevoie de suplimentarea curselor din țară, cererea nefiind mai mare înaintea ridicării restricțiilor decât înainte. „Este o chestiune falsă.  Noi avem două linii către Anglia, practic două curse pe săptămână, una către Manchester și una către Glasgow”, ne-a mai spus Micu.

Grupuri de bulgari se pregăteau, în 2 ianuarie, să plece cu un autocar care avea ca destinație finală Londra, cu escale în Germania și Franța// FOTO: Nikolay Doychinov/AFP/Mediafax

Contactat să confirme veridicitatea afirmațiilor din Daily Mail, un ofițer de presă de la Easy Jet a explicat că nu a existat nicio creștere a traficului pe aceste rute comparativ cu aceleași perioade ale anilor trecuți. Cei de la Wizz Air au fost chiar mai categorici: „Afirmațiile Daily Mail potrivit cărora ne-am dublat cursele și că nu mai există bilete low cost sunt o mizerie de la cap la coadă. Vârful nostru de trafic de Crăciun este în conformitate cu anii trecuți și cu celelalte perioade de vârf (vara și Paștele) pe mai toate din cele 300 de rute”.

Daily Mail scoate la înaintare un „respectat jurnalist politic român” anonim pentru eventualele neadevăruri despre situația din România

Contactat de jurnalistul englez pentru a explica această neconcordanță, Daily Mail a răspuns că afirmațiile Wizz Air sunt „oarecum înșelătoare”: „Cu ajutorul unui respectat jurnalist politic român, am aflat că Wizz Air și-a dublat numărul de zboruri din mai multe orașe din România în ultimul an (sic!, n.n.) și a introdus curse în orașe în care nu aevau zboruri. Singurul motiv pentru care Wizz Air ar fi făcut asta este pentru că a estimat că vor fi mai mulți români care vor călători în UK anul acesta”. În articol, însă, Daily Mail nu a precizat că se referă la zborurile din ultimul an, ci a sugerat să se referă la zilele de dinaintea ridicării restricțiilor pentru români și bulgari. Rugat, acum o săptămână, să explice cine este „respectatul jurnalist politic român” care i-ar fi oferit această informație, tabloidul nu a mai răspuns.

Ca răspuns la Easy Jet, Daily Mail a precizat că a verificat prețurile și numărul de locuri disponibile în 2 și 3 ianuarie și afirmația din articol se confirmă. Articolul, însă, a fost publicat în 31 decembrie, nu în 2 și nici în 3 ianuarie, când au verificat jurnaliștii englezi acuratețea informațiilor publicate.

Disponibilitate și prețuri ale curselor Wizz Air de pe Otopeni, la început de an, cu destinația Marea Britanie// Datele erau valabile în 1 ianuarie, la o zi după publicarea articolului din Daily Mail. Sursa: Jon Danzig

„Mâine, când se vor ridica restricțiile impuse în 2005, 29 de milioane de persoane din cele două țări vor primi dreptul de a munci în Marea Britanie”. E adevărat, cu mențiunea că populația totală a celor două țări nu este formată doar din cetățeni cu drept de muncă. Mai sunt milioanele de copii, pensionari și persoane cu dizabilități. Dincolo de acest aspect, trebuie subliniat că același raționament este valabil și pentru cei 60 de milioane de cetățeni ai Marii Britanie. 2,2 milioane dintre ei  (alte estimări susțin că ar fi 1,5 milioane) studiază, muncesc sau se bucură de pensie în alte țări membre ale Uniunii Europene, conform datelor publicate de Ideas On Europe. Numărul este aproape la fel de mare ca totalul cetățenilor UE care s-au dus în UK, respectiv 2,3 milioane.

Mesajele de pe forumuri citate, de negăsit sau vechi de ani de zile

„Dacă unii dintre cei care vin aici și-au manifestat intenția de a găsi „orice loc de muncă”, există mesaje pe forumurile de pe Internet care arată cum alții întreabă despre ajutoare sociale”. Cea mai recentă astfel de întrebare găsită de gândul este din 20 noiembrie, AICI.

„Un utilizator al unui site popular a scris: ‘Soțul meu și cu mine vrem să avem un copil în Marea Britanie. Vrem să știm pentru ce fel de ajutoare sociale putem aplica. Ne-ar interesa o locuință socială””. În orice configurație de traducere pe două forumuri cu români care se află sau vor să meargă în Marea Britanie (AICI și AICI), nu există acest mesaj. Cele mai frecvente întrebări de pe forumuri sunt despre alocații, nu despre oameni care întreabă cum să ceară ajutoare sociale odată ce ajung în Marea Britanie.

Cât despre Bulgaria, cea mai apropiată variantă pe care am găsit-o pe un forum este: „Eu și soțul meu așteptăm un copil. El lucrează, iar eu am lucrat până acum două luni. Îmi puteți oferi informații despre cum aș putea aplica pentru ajutor de locuință?” (Sursa: AICI).  De precizat că postarea, singura măcar similară celei din Daily Mail pe care gândul a reușit să o găsească, este din 29.09.2011.

„O româncă însărcinată a întrebat: ‘Am citit pe acest website că pot primi 190 de lire pe săptămână din partea guvernului britanic din a 25-a săptămână de sarcină. Ar putea să mă ajute cineva cu documentele?””. Motoarele de căutare nu găsesc sub nicio formă acest mesaj al româncei gravide. Am reușit să găsim o conversație similară care conținea cele 190 de lire și detaliul cu a 25-a săptămână de sarcină. Conversația este însă din 2009 (Sursa: AICI).

Toate acestea, desigur, nu înseamnă că aceste mesaje nu există, însă ele nu au putut fi găsite în nicio variantă de căutare, iar Daily Mail nu a dorit să precizeze măcar numele forumurilor de pe care s-a documentat pentru a descrie mentalitatea românului sau bulgarului care merge în Marea Britanie.

„Alexandra nu a acordat vreun interviu Daily Mail. Vom merge mai departe cu avocatul nostru”

„Aleksandra Dzonghova, care conduce o agenție de recrutare în Sofia spune că au fost înființate firme special pentru a-i ajuta pe imigranți să înțeleagă sistemul de ajutoare sociale al Marii Britanii, nu să își ia un loc de muncă dintre cele disponibile”
gândul a contactat-o pe Alexandra Dzhongova, partener la Agenția Anons, din Sofia. Alexandra nu vorbește limba engleză, așa că am comunicat cu ea avându-l pe Daniel Kalinov, program manager și partener, drept translator.

Nu doar că nu știau că erau citați în materialul din Daily Mail, dar ne-au dat asigurări, în repetate rânduri, atât în scris, cât și la telefon, că acel citat parafrazat nu le aparține. Daily Mail l-a intervievat pe Daniel Kalinov în luna ianuarie a anului trecut și a publicat un articol în luna februarie, despre care Agenția Anons spune că era plin de „neadevăruri”. În decembrie, aceeași lună în care a apărut acest articol, Kalinov a fost contatctat de Daily Mail pentru un nou interviu, dar a refuzat.

Întrebați dacă nu e posibil ca Alexandra sau altcineva din agenție să fi vorbit cu un alt jurnalist – bulgar, eventual- pe această temă, iar Daily Mail să fi preluat citatul din altă sursă, bulgarii ne-au răspuns: „Din păcate, această parte din articol și, ca să fim sinceri, cea mai mare parte din el este pur și simplu neadevărată. Alexandra nu a dat niciodată o asemenea declarație, și nici eu! Alexandra Dzonghova nu a acordat vreun interviu Daily Mail. Nu a fost niciodată întrebată de cineva despre agenții sau companii care i-ar ajuta pe bulgari și pe români să primească ajutoare sociale și nu a vorbit niciodată despre așa ceva cu vreun jurnalist. Prin urmare, ne-au spus bulgarii de la Anons, iau în calcul să îi acționeze în instanță pe cei de la Daily Mail pentru acest citat pe care nu și-l asumă. „Citatul este lipsit de acuratețe și neadevărat și vom merge mai departe cu această problemă prin intermediul avocatului nostru”, a mai spus partenerul de la Anons.

„Daily Mail nu a contactat Priority Point și nimeni din compania noastră nu a facut acea declarație pentru Daily Mail”

„O firmă s-a oferit să își ajute clienții români să evite plata unor amenzi la HM Revenue and Customs”. Jon Danzig a rugat Daily Mail să menționeze numele firmei, pentru a putea verifica acuratețea informațiilor, dar, până la ora publicării acestui articol, ziarul nu a făcut astfel de precizări.

Aceeași problemă a întâmpinat-o și în cazul următorului paragraf, despre „o sursă de la o firmă de recrutare” din România care ar fi spus că există „mulți” români care primesc ajutoare sociale în Marea Britanie fără a avea nevoie de ele, raționamentul fiind că, dacă se califică și legea o permite, de ce să nu primească? Daily Mail nu a furnizat numele firmei de recrutare din care face parte sursa citată.

„Daily Mail a întrebat compania Priority Point, care îi ajută pe români să se stabilească în UK, dacă ar putea ajuta o româncă, mamă a doi copii, fără documente, să ceară ajutoare sociale cât timp își caută să lucreze ca menajeră. Un membru al staffului a spus că pot, dar în schimbul unui comision. Angajatul a spus: ‘Nu e nicio problemă. Înainte, trebuie să aplice pentru numărul național de identificare, după care poate aplica pentru a primi bani pentru copii”. Întrebat dacă firma se va ocupa de documente, angajatul a răspuns: ‘Da, o vom face. Pentru documentele de solicitare a unui ajutor social pentru copii, se percepe o taxă de 70 de lire””. Atât gândul, cât și Jon Danzig au contactat-o pe Cristina Haicu, managing director al Priority Point. În ambele cazuri, Haicu a refuzat să vorbească despre acest subiect la telefon. În scris, via e-mail, ne-a spus următoarele: „Daily Mail nu a contactat Priority Point și nimeni din compania noastră nu a facut acea declarație pentru Daily Mail”.

Întrebată dacă Priority Point are astfel de servicii pentru migranții români fără acte și dacă, nu cumva, Daily Mail a obținut acel citat în urma unei anchete sub acoperire, ceea ce ar fi trebuit să afle înainte de publicare, conform normelor britanice, Haicu nu a răspuns. „Vă rog luați la cunoștință că nu suntem disponibili pentru viitoare contacte cu privire la acest articol”.

Agențiile bulgare citate de ziariști neagă că au dat declarațiile din articol

„Agențiile și transportatorii din Sofia, precum și cei din capitala română București, au raportat o cerere uriașă pentru bilete. La autogara centrală din Sofia, agentul de turism Svetlana Beaucheva a spus: ‘Totul este rezervat până în 9 ianuarie. Nu mai sunt locuri disponibile”.”

gândul nu a reușit să o găsească pe Svetlana Beaucheva sau firma la care lucrează. Singurele referiri de pe Internet sunt articolul sau preluări din Daily Mail. Ea nu există, în nicio grafie similară, atât latină, cât și în alfabetul chirilic, nici pe rețelele de socializare, forumuri. Nici colegii din agenția Anons nu au auzit acest nume.

„Un manager de la transportatorul Karats Eurolines au spus că prețurile au crescut pe fondul cererii mari”. gândul a vorbit cu Karat-s, cu sediul în Sofia. Bojidar Stamenov, responsabil de liniile internaționale de transport, ne-a spus că agenția Karat-s nu a vorbit cu Daily Mail și nici cu alți jurnaliști despre acest subiect. „Nu avem autorizație și niciun interes în curse către Londra”, ne-a explicat Stamenov, care a comentat că afirmațiile despre cerere și prețuri din tabloidul britanic sunt „speculație pură”, „Cererea pentru autocare către Anglia este modestă”.

„Altcineva, de la Balkan Horn, a spus: ‘Este foarte aglomerat, mulți oameni vor să călătorească în Marea Britanie, mai ales odată cu schimbarea regulamentelor europene. Totul este rezervat, este greu să ajungi acolo”. gândul a vorbit cu biroul Balkan Horn din Londra, unde ni s-a spus că autocarele ajung pe jumătate goale în Marea Britanie. E adevărat că au suplimentat cursele după Sărbători, pentru că se întorceau muncitorii și studenții din concediul/vacanța de Crăciun. Până la sfârșitul lunii ianuarie, se așteaptă să aibă maximum șapte curse Sofia-Londra.

Jon Danzig a vorbit și el cu Balkan Horn, unde i s-a spus, în 1 ianuarie, că nu se putea vorbi despre un număr mare de rezervări. Pentru cursa din 3 ianuarie, încă mai erau în acel moment locuri. „Avem chiar mai puține rezervări decât anul trecut pe vremea aceasta”, a declarat un purtător de cuvânt al transportatorului bulgar.

Cum a fost scos din context Ion Prioteasa, președintele CJ Dolj, în încheierea articolului britanicilor

„Ion Prioteasa, președinte al Consiliului Județean Dolj, în sudul României, a declarat că numărul celor care vor călători de aici în Marea Britanie se va dubla la 70.000 în următorul an”. Contactat de gândul, Ion Prioteasa ne-a asigurat că nu a zis niciodată așa ceva și că nici nu a fost contactat de Daily Mail. Citatul a fost scos dintr-o declarație făcută de Prioteasa în 29 octombrie, la inaugurarea curselor Wizz Air Craiova-Luton, despre dublarea traficului pe aeroportul din Craiova. „Mă refeream la dublarea numărului de pasageri de pe aeroportul din Craiova în anul următor, dar mai avem și alte destinații în afară de Luton. Avem Bergamo, Milano, Roma, încercăm acum să avem curse și în Franța sau Barcelona. Nu aveam elementele să susțin așa ceva”, a explicat el pentru gândul referitor la citatul care îi este atribuit în Daily Mail.

Sursa: GDS.RO

Iată sursa citatului cu care Daily Mail și-a încheiat articolul de felul în care românii și bulgarii se pregăteau, la final de 2013, să plece în Marea Britanie: „Am deschis și această rută și astfel am ajuns la 35.000 de pasageri pe Aeroportul Craiova și mai mult ca sigur de anul viitor vom dubla această cifră”, a afirmat Ion Prioteasa, președintele Consiliului Județean Dolj, la inaugurarea cursei Londra – Craiova.

Daily Mail, pentru gândul: „Am relatat ceea ce li s-a spus reporterilor la acel moment”

Confruntat cu aceste descoperiri, Daily Mail susține, prin reprezentanții săi atât pe partea juridică, dar și editorială, că a avut reporteri și în Bulgaria, și în România, care au fost ajutați de jurnaliști și/sau translatori locali, astfel că nu își asumă răspunderea pentru eventualele inadvertențe. „Jurnaliștii noștri s-au documentat la fața locului în Sofia și București și au fost asistați de jurnaliști locali și translatori. Am relatat ceea ce li s-a spus la acel moment”, a declarat pentru gândul un purtător de cuvânt al tabloidului.

Vom prezenta în detaliu, într-un articol următor, poziția Daily Mail față de această anchetă.

Autori: Alina Matiș și Jon Danzig

Pentru comentarii: Facebook – Alina Matiș, Twitter – @alinamatis //Website: Jon Danzig, Facebok – Jon Danzig, Twitter – @Jon_Danzig


* Calculul a fost făcut împărțind articolul în trei categorii: partea demontată, partea care nu a putut fi verificată și cea care rămâne în picioare, chiar dacă este vorba despre excepții precum biletul de avion de 3.000 de lire.

 

Inchide