Valentin Vidu
23.04.2012
Internațional

Deutsche Welle: Muncitori români, angajați ilegal pe șantierul noului aeroport din Berlin

Deutsche Welle: Muncitori români, angajați ilegal pe șantierul noului aeroport din Berlin
Zeci de muncitori est-europeni aparent angajați ilegal, posibil și români, sunt aduși zilnic să muncească pe șantierul viitorului aeroport Berlin Brandenburg International (BER), potrivit unei investigații realizată de două posturi germane de televiziune, relatează Deutsche Welle în pagina online.

Zeci de muncitori est-europeni aparent angajați ilegal, posibil și români, sunt aduși zilnic să muncească pe șantierul viitorului aeroport Berlin Brandenburg International (BER), potrivit unei investigații realizată de două posturi germane de televiziune, relatează Deutsche Welle în pagina online.

Potrivit unor investigații realizate de posturile de televiune ARD și RBB, un post regional din Berlin, acești muncitori sunt aduși pe șantier, cu două luni înainte de inaugurarea noului aeroport din capitala germană, fără să fie supuși unor controale impuse de legislația germană. Viitorul aeroport, la care se lucrează din 2006, urmează să fie al doilea cel mai important aeroport din Germania ca număr de pasageri, după cel din Frankfurt.

Cele două televiziuni au dezvăluit că aproximativ 60 de persoane erau preluate în fiecare dimineață de la stația de metrou de lângă aeroport și transportate până la locul de muncă cu un autobuz fără numere de înamtriculare. Identitatea muncitorilor nu părea să fie verificată, în condițiile în care măsurile de securitate pe un astfel de șantier sunt stricte. De asemenea, unele detalii arată că este vorba despre un nou posibil caz de muncă la negru, muncitorii ilegali fiind plătiți cu sume de bani mult mai mici decât impune legea germană, potrivit Deutsche Welle.

Un purtător de cuvânt al aeroportului, Ralf Kunkel, a declarat, răspunzând unei întrebări cu privire la statutul muncitorilor, că eliberarea de documente persoanle durează câteva săptămnâni, precizând că aceștia au primit „legitimație comună”, pentru evitarea unei amânări a finalizării construcțiilor. În prezent, aproximativ 300 dintre cele circa 6.000 de persoane angajate pe șantier intră la serviciu cu ajutorul unor astfel de legitimații, a subliniat Kunkel.

Însă, între timp, un român a povestit cum a ajuns să lucreze o perioadă scurtă de timp la BER, potrivit Uniunii Sindicatelor Germane (DGB). Se pare că acesta a fost recrutat în România, la sfârșitul lui martie, de către o firmă intermediară care i-ar fi promis cinci euro pe oră, în schimbul prestării unor lucrări de construcție pe șantierul aeroportului. Din cauza încercărilor repetate de a afla amănunte despre angajatorul său, românul a rămas, însă, fără locul de muncă. El a fost concediat de la locul de muncă, unde era, oricum, plătit cu jumătate din tariful oficial.

În pofida faptului că aeroportul din Berlin neagă orice acuzație de angajare ilegală a unor muncitori, reprezentanții DGB apreciază că este vorba despre un caz tipic, întâlnit pe numeroase șantiere din fosta Republică Federală Germania (RFG). Firmele de construcții caută, prin subcontractori, muncitori din Europa de Est pe care îi angajează ca zilieri, fără să le asigure condițiile de muncă impuse de legislația germană. BER este unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din Berlin, inaugurarea sa fiind planificată pentru 3 iunie.

×
Inchide