Efectul crizei: italienii renunță la vacanțe și haine, în favoarea mâncării

Publicat: 08 01. 2013, 20:17
Actualizat: 30 07. 2014, 15:03

Pentru o mare parte dintre italieni criza financiară va continua și în anul 2013. Cel puțin așa arată statisticile, publicate la începutul săptămânii acesteia de Coldiretti, Asociația Producătorilor Agricoli din Italia.  

Cotidianul La Repubblica notează că pentru 48% dintre familiile italiene situația economică se va înrăutăți în 2013, în timp ce pentru 42% situația financiară va rămâne neschimbată. Statisticile mai arată că doar 10% dintre locuitorii Peninsulei vor avea o situație economică mai bună.

Cifrele citate de La Repubblica mai arată că 51% dintre italieni recunosc că, în prezent, pot doar să-și plătească cheltuielile lunare, fără a-și putea permite alte „luxuri”, în timp ce 8% declară că nu au un venit suficient, nici măcar pentru strictul necesar.

În plus, un procent de 40% de familii de italieni mărturisesc că trăiesc bine, fără mari probleme economice, iar un procent de 1% dintre familii declară că își pot permite să cumpere „bunuri de lux”.

În ciuda perioadei de reduceri, care, în Italia, a început de câteva zile, italienii preferă să folosească îmbrăcămintea veche. Coldiretti a observat că 53% dintre familiile din Peninsulă au decis anul acesta să renunțe la cumpărăturile tradiționale, din perioada reducerilor, considerând că acestea „nu se pot face pe timp de criză”.

Pe lângă îmbrăcămintea nouă, italienii mai renunță la călătorii și vacanțe (51%) sau la frecventarea discotecilor și a restaurantelor în timpul liber (48%). Italienii mai declară că au fost nevoiți să renunțe la „cultură”, mai ales la cinema, teatre și muzee (37%).

În modificarea obișnuințelor de consum ale cetățenilor din Peninsulă se observă, potrivit Coldiretti, și diminuarea achiziționării de noi produse tehnologice (42%), a renovării apartamentelor (40%), schimbarea mașinii sau a motocicletei (38%) sau a cumpărării de mobilă nouă în casă (38%).

Coldiretti mai subliniază însă că numai 17% dintre italieni declară că au redus cheltuielile destinate achiziționării de produse alimentare. Cu alte cuvinte, italienii sunt dispuși să renunțe la îmbrăcăminte și vacanțe, dar nu la mâncare.