Explozia rachetei Antares pune la îndoială capacitatea NASA de a aproviziona Stația Spațială, însă arată ceva mult mai grav

Publicat: 31 10. 2014, 11:13
Actualizat: 31 10. 2014, 14:06

De la retragerea din uz, în iulie 2011, a navetelor spațiale americane, NASA a apelat la două companii private, SpaceX și Orbital Science, pentru a transporta provizii și echipamente pe Stația Spațială Internațională (ISS). De asemenea, Agenția spațială nord-americană este obligată să apeleze la ajutorul Rusiei pentru a trimite pe ISS și a aduce înapoi pe Terra astronauții săi, plătind 70 de milioane de dolari pentru fiecare membru al echipajului transportat cu rachetele rusești Soyuz.

Astfel, chiar dacă accidentul de marți a fost primul de când NASA depinde de sectorul privat pentru aprovizionarea ISS, numeroase voci au denunțat vulnerabilitatea Agenției nord-americane, obligată să externalizeze aceste misiuni importante, mai ales că astronauții se vor afla curând la bordul acestor vehicule spațiale private.

„Există în mod clar persoane în Congres și în industria aerospațială care consideră că administrația Obama a greșit când nu a tratat NASA ca pe o forță dominantă în zborurile spațiale. Pentru acești oameni, recurgerea la sectorul privat este o idee proastă, o idee periculoasă chiar”, a declarat Marco Caceres, analist în cadrul Teal Group.

 

 

Confruntat cu constrângeri bugetare importante, Barcak Obama a început din primul său mandat să pună în aplicare această nouă abordare, inițiată de predecesorul său, George W. Bush.

NASA a încheiat în 2011 două contracte de aprovizionare a ISS cu compania Orbital Sciences, în valoare de 1,9 miliarde de dolari, și cu SpaceX, în valoare de 1,6 miliarde de dolari. În total, cele două companii au efectuat deja opt zboruri, dintre care șase au fost misiuni de aprovizionare.

Agenția spațială nord-americană a selecționat, în septembrie, companiile SpaceX și Boeing pentru a construi primele două vehicule spațiale private de transport de persoane către avanpostul orbital, contractul ridicându-se la 6,8 miliarde de dolari.

Primele zboruri ale acestor vehicule sunt prevăzute să aibă loc înainte de 2017, iar până atunci Statele Unite depind de rachetele rusești Soyuz, o situație departe de a fi ideală în contextul internațional prezent, mai ales având în vedere criza ucraineană care a afectat relațiile dintre cele două mari puteri în ultimele luni.

Responsabilul NASA cu misiunile umane în spațiu, Bill Gerstenmaier, a dat asigurări, marți seara, că eșecul misiunii, provocat de explozia rachetei Antares, nu va afecta planurile agenției. Gerstenmaier a afirmat că pierderea rachetei Antares și a capsulei Cygnus pe care o transporta „nu va avea niciun impact” asupra șederii în spațiu a celor șase membri ai echipajului ISS.

Mike Suffredini, responsabil privind ISS în cadrul NASA, a explicat că Stația Spațială dispune de suficiente provizii pentru o perioadă de patru până la șase luni.

Pe de altă parte, un vehicul de transport rusesc, capsula Progress, a ajuns miercuri la ISS, iar o capsulă Dragon va fi lansată de către SpaceX pe 9 decembrie.

Potrivit lui John Logsdon, fost director al Space Policy Institute la Washington, explozia rachetei Antares „nu va avea probabil un impact de lungă durată” asupra contractelor NASA cu sectorul privat în ce privește aprovozionarea ISS.

„Orbital a efectuat deja două misiuni încununate de succes privind aprovizionarea ISS, iar SpaceX le-a dus pe toate de până acum până la capăt, fără probleme”, a declarat Logsdon pentru AFP.

Accidentul de marți face ca NASA să efectueze o anchetă privind lansatorul Antares și mai ales utilizarea unui motor rusesc pentru primele două etaje ale rachetei, propulsorul folosind o tehnologie veche de cincizeci de ani, utilizată în cadrul programului rusesc de explorare a Lunii.

Orbital anunțase deja că vrea să înlocuiască respectivul motor, iar „acest eșec va accelera, foarte probabil, acest proces”, a mai spus Logsdon.

Logsdon a mai spus că Orbital va trebui să afle rapid cauza disfuncționalităților și că, aparent, responsabilul cu siguranța perimetrului de lansare a declanșat voluntar sistemul de autodistrugere a rachetei, fără îndoială din cauza unei probleme serioase. În condițiile în care Orbital dispune de toate datele de zbor, „nu va trebui să așteptăm foarte mult înainte de a afla” cauza problemei, a spus Logsdon, precizând că acest lucru ar putea fi făcut la timp pentru a menține viitoarea lansare a unei capsule Cygnus, programată pentru aprilie 2015.

Acțiunile Orbital Sciences au înregistrat o scădere de 16% miercuri pe bursa de pe Wall Street, în timp ce acțiunile GenCorp, care deține compania care a produs motorul rachetei care stat, aparent, la baza accdentului de marți, au scăzut cu 6% pe bursă.