LISTA GIGANȚILOR din tehnologie care vor avea de respectat reguli mai stricte în UE. Comisia va monitoriza punerea în aplicare a obligațiilor

Publicat: 06 09. 2023, 14:41
Actualizat: 06 09. 2023, 14:42
Soluția adoptată de Colliers este dezvoltată pe baza tehnologiei RPA / Sursa foto: Shutterstock - caracter ilustrativ

Comisia Europeană a desemnat, miercuri, pentru prima dată, şase controlori de acces, şi anume Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance (proprietarul TikTok) , Meta şi Microsoft, care vor trebui să respecte noi reguli mai stricte cu privire la combaterea practicilor anticoncurenţiale în UE.

Mai exact, Uniunea Europeană a stabilit restricții mai stricte pentru Apple, Amazon, Alphabet, proprietarul Google, Meta Platforms, ByteDance și Microsoft, numindu-le „gatekeepers” digitali în conformitate cu Legea privind piețele digitale (DMA).

De asemenea, autoritățile de reglementare au deschis patru investigații privind serviciul iMessage al Apple și activitățile Bing, Edge și Advertising ale Microsoft, după ce companiile au susținut că nu ar trebui să se califice în conformitate cu noile norme.

Companiile care operează un „serviciu de platformă de bază”, cum ar fi Google Search, vor trebui să se conformeze DMA până în martie 2024.

În plus, potrivit politico.eu, DMA urmărește să stopeze capacitatea Big Tech de a abuza de puterea lor de piață și să faciliteze funcționarea online a jucătorilor mai mici.

Șapte companii au notificat deja de la sine Comisia că îndeplinesc pragurile pentru statutul de gatekeeper în conformitate cu legea.

Restricții și obligații de la Comisia Europeană:

  • Mai exact, gatekeeperilor li se va interzice să își clasifice propriile produse sau servicii într-o manieră favorabilă, ceea ce reprezintă un punct de dispută de lungă durată între Big Tech și IMM-uri.
  • De asemenea, aceștia vor trebui să le permită utilizatorilor să elimine cu ușurință aplicațiile preinstalate în dispozitive și să instaleze aplicații terțe care oferă un serviciu echivalent.
  • Platformele vor trebui să ceară permisiunea explicită a utilizatorilor înainte de a combina datele cu caracter personal, obținute de la diferite servicii, cum ar fi Instagram și Facebook, ambele operate de Meta, înainte de a produce publicitate direcționată.

Comisia a decis să nu desemneze Gmail, Outlook.com şi Samsung Internet Browser drept servicii de platformă esenţiale

Aşadar, compania Samsung nu este desemnată drept controlor de acces pentru niciun serviciu de platformă esenţial, informează euronews.com.

„Prin deciziile de desemnare adoptate astăzi, vom limita în cele din urmă puterea economică a 6 controlori de acces, oferindu-le consumatorilor o gamă mai largă de opţiuni şi creând noi oportunităţi pentru companiile inovatoare de mai mici dimensiuni din domeniul tehnologiei, datorită, printre altele, interoperabilităţii, posibilităţii transferării fişierelor de la un dispozitiv la altul, portabilităţii în timp real a datelor şi echităţii”, a declarat comisarul pentru piaţa internă, Thierry Breton, citat de agerpres.ro.

Există trei criterii cantitative principale pe baza cărora se poate ajunge la prezumţia că o companie este controlor de acces, în sensul definiţiei din Regulamentul privind pieţele digitale:

  • atunci când compania realizează o anumită cifră de afaceri anuală în Spaţiul Economic European şi furnizează un serviciu de platformă esenţial în cel puţin trei state membre ale UE;
  • atunci când compania furnizează un serviciu de platformă esenţial unui număr lunar de peste 45 milioane de utilizatori finali activi stabiliţi în UE
  • atunci când compania a îndeplinit al doilea criteriu în ultimii trei ani.

Controlorii de acces desemnaţi au acum la dispoziţie şase luni pentru a se conforma listei complete de obligaţii şi interdicţii stabilite în Regulamentul privind pieţele digitale.  Unele dintre obligaţii vor începe totuşi să se aplice din momentul desemnării, de exemplu obligaţia de a informa Comisia cu privire la orice concentrare preconizată.

Potrivit informațiilor, în acest scop, companiile respective au la dispoziţie 6 luni pentru a prezenta un raport de conformitate detaliat, în care să descrie măsurile luate pentru a respecta fiecare dintre obligaţiile prevăzute în Regulamentul privind pieţele digitale.

Comisia va monitoriza punerea în aplicare efectivă şi respectarea acestor obligaţii

În cazul în care un controlor de acces nu respectă obligaţiile prevăzute în Regulamentul privind pieţele digitale, Comisia poate impune amenzi a căror valoare poate fi de până la 10 % din cifra de afaceri totală la nivel mondial a companiei respective sau, în cazul încălcărilor repetate, de până la 20% din cifra de afaceri respectivă.

În cazul încălcărilor sistematice, Comisia poate, de asemenea, să adopte măsuri corective suplimentare, cum ar fi impunerea obligaţiei ca un controlor de acces să îşi vândă o activitate comercială sau părţi ale acesteia sau a interdicţiei ca un controlor de acces să achiziţioneze servicii suplimentare, legate de încălcarea sistematică.