„TAXA GOOGLE” – Motivul unui conflict între un ministru francez și cel mai mare motor de căutare

Publicat: 19 10. 2012, 12:15
Actualizat: 26 03. 2019, 05:10

Ministrul francez al Culturii, Aurélie Filippetti, a declarat, referitor la faptul că Google a transmis că nu va mai indexa site-urile de presă din Franța dacă i se va impune o taxă dorită de publisherii francezi, că proferarea de amenințări nu reprezintă o metodă corectă de a discuta.

Publisherii din Franța au cerut, în luna septembrie, Guvernului să elaboreze un proiect de lege prin care motoarele de căutare, precum Google, să le plătească o taxă „pe drepturi de autor” pentru folosirea indirectă a conținutului de pe site-urile de presă franceze.

Potrivit Le Monde, compania americană de internet Google amenință, într-o adresă transmisă Guvernului francez, că nu va mai indexa site-urile de presă din Franța, dacă va fi obligată să plătească această taxă dorită de publisherii francezi și cu care este de acord și ministrul Culturii din Franța, Aurélie Filippetti.

Compania Google „nu poate accepta” ca instaurarea unui astfel de drept să-i afecteze existența și „se va vedea pusă în situația de a nu mai indexa site-urile franceze”, a scris grupul într-o adresă transmisă, în octombrie, la cabinetele mai multor ministere din Franța.

O astfel de taxă impusă Google ar însemna ca motorul de căutare să plătească o anumită sumă pentru fiecare lecturare a unui articol către care sunt direcționați internauții.

Google spune că, direcționând internauții, furnizează patru miliarde de click-uri pe lună paginilor de internet deținute de publisheri francezi.

Din punctul de vedere al Google, o asemenea lege ar duce însă la limitarea accesului la informații, pentru că motorul de căutare va reduce numărul site-urile franceze indexate.

Ministrul Culturii din Franța, Aurélie Filippetti, susține acest tip de taxă, supranumită și „taxa Google”, care ar putea fi aplicată motoarelor de căutare.

La Guvern, politicienii și-au exprimat uimirea că adresa transmisă de Google – în realitate o notă adresată prin e-mail cabinetului ministrului delegat pentru Serviciile Numerice, Fleur Pellerin – a fost făcută publică în aceeași zi în care Pellerin a mers în Germania pentru a-și întâlni omologul, unul dintre inițiatorii variantei germane a „legii Google”.

„Faptul că suntem de părere că o lege precum cea dezbătută în Franța și Germania ar provoca daune internetului nu este un secret. O spunem de trei ani”, a scris responsabilul pentru afaceri publice europene al Google pe site-ul companiei. Acesta și-a arătat uimirea că doar o parte din nota transmisă de Google Guvernului francez, publicată și pe blogul european al companiei americane, a fost făcută publică în presă joi. În restul notei, Google explică faptul că dorește „să continue parteneriatul” cu presa franceză și reia o serie de argumente clasice, mai ales numărul mare de vizitatori aduși de motorul de căutare și de Google site-urilor de presă franceze. „Să ceri Google o taxă pe motiv că motorul său de căutare direcționează cititorii către site-urile de presă este același lucru cu a cere unui taximetrist care conduce un client la un restaurant să plătească o taxă proprietarului localului”, mai scrie în adresă Google.

Miercuri, ministrul francez al Culturii, Aurélie Filippetti, a cerut în fața comisiei pentru afaceri culturale din cadrul Adunării naționale să instituie un „drept vecin”, care să taxeze motoarele de căutare și agregatoarele care preiau conținuturi media.

Joi, intervievată de Le Monde, Filippetti a calificat drept „metodă surprinzătoare” textul redactat de Google, pe care cabinetul său nu l-a primit. „Tonul acestei note mă surprinde. Să proferezi amenințări nu este o metodă corectă de a discuta cu un guvern democrat”, a spus aceasta.

După anunțul făcut de Google, Fleur Pellerin a declarat că a stabilit o întâlnire cu reprezentanții Google vineri după-amiază, pentru a discuta despre proiectul de impunere a acestei taxe în favoarea publisherilor.

În ceea ce îi privește pe publisheri, Marc Feuillée, director general al Le Figaro și președinte al Sindicatului presei cotidiene naționale (SPQN), deplânge aceste „gesticulări”.

„Ne-am întâlnit cu o delegație a Google pe 2 octombrie și în niciun moment nu s-a pus problema unor amenințări cu renunțarea la indexarea (site-urilor de presă franceză, n.r.). Aceste amenințări sunt surprinzătoare, de vreme ce suntem într-o etapă a discuțiilor”, a spus Feuillée, care a recunoscut că, dacă Google va renunța să mai indexeze site-urile media franceze, acest lucru ar putea conduce la închiderea lor. „Ne-am vedea obligați să deschidem acțiuni în instanță contra Google”, a mai spus acesta.

În iulie 2011, compania americană a eliminat timp de trei zile de pe motorul său de căutare mai multe titluri din presa belgiană. După introducerea Google Actualités în Belgia, publisherii belgieni au cerut motorului de căutare o taxă pe drepturi de autor. Google, care a pierdut o lungă bătălie judiciară purtată cu publisherii belgieni, a blocat temporar indexarea pentru trei publicații, afirmând că aceasta a fost singura modalitate de a putea evita plata unei importante sume cerute ca taxă de justiția belgiană. Cele trei publicații și Google au ajuns în cele din urmă la un acord în ceea ce privește modalitățile tehnice care să permită site-urilor să rămână indexate de către motorul de căutare.

Google, proprietarul celui mai popular motor de căutare pe internet, are sediul central în Silicon Valley și birouri în America de Nord, America de Sud, Europa și Asia.

Compania Google deține și cel mai popular site de conținut video din lume, YouTube.