The Economist se întreabă: „Produc școlile din România TÂMPIȚI?”

Publicat: 07 08. 2012, 17:58
Actualizat: 29 07. 2014, 22:29

Prestigioasa publicație The Economist face o analiză a sistemului educațional românesc, pornind de la rata de promovabilitate a examenului de bacalaureat de anul acesta și reluând sub formă de întrebare o afirmație care îi aparține lui Traian Băsescu: „Produc școlile din România tâmpiți?”.

Jumătate dintre liceenii români au picat BAC-ul în această vară, ceea ce înseamnă că peste 100.000 de tineri ar putea îngroșa rândurile șomerilor din România, se arată la începutul articolul, semnat cu inițialele L.C.

„Cei care promovează Bacalaureatul au două opțiuni: să plece din țară la una dintre universitățile de top din Occident (dacă își permit) sau să rămână în România, într-un sistem educațional neperformant”, mai scrie autorul articolului, care vorbește mai departe despre „exodul creierelor”, un fenomen care a luat amploare în țara noastră de la aderarea la Uniunea Europeană.

Studenții care se întorc în țară de la o universitate străină se lovesc de o altă problemă: sunt supracalificați în comparație cu absolvenții români, ceea ce îi obligă în multe cazuri să emigreze iar.

„Paradoxal, România este țara în care s-au născut unele dintre cele mai sclipitoare minți din lume. Rata copiilor supradotați de aici este de două ori mai mare decât media mondială. În luna iunie, țara a fost pe primul loc la Olimpiada Internațională de Matematică. Unii dintre cei mai temuți hackeri se află aici”, se mai arată în articolul scris de L.C.

Totuși, aceste performanțe sunt mai degrabă rezultatul muncii individuale, și nu al școlii românești, comentează autorul, care amintește că România nu are nicio universitate în top 500.

„De la căderea comunismului, România se confruntă cu o criză continuă a educației. Din 1989, au fost schimbați 19 miniștri. Fiecare dintre ei a susținut cu vehemență nevoia reformei, însă viziunile lor diferite nu au creat decât confuzie. Unul dintre motivele din spatele eșecurilor lor este subfinanțarea educației în România”, continuă articolul citat.

Corupția, sărăcia și „fabricile de diplome” sunt alte motive pentru starea de fapt din educație.

„Așadar, când vine vorba despre educație, la ce poate să spere noua generație românească? Nu la mult, se pare. Actualul prim-ministru a fost găsit vinovat de plagiat în teza de doctorat, în timp ce președintele suspendat a spus cândva că >”, este încheierea articolului din The Economist, semnat de L.C.