Un suspect a fost reținut în cazul vandalizării tabloului de Rothko, la Tate Modern din Londra

Publicat: 09 10. 2012, 19:17
Actualizat: 26 03. 2019, 09:58

Un suspect a fost reținut pentru că ar fi vandalizat, la sfârșitul săptămânii trecute, un tablou de Mark Rothko, la muzeul londonez Tate Modern, acesta susținând că intenția lui nu a fost de a distruge opera, ci de a se manifesta în calitate de membru al mișcării numite „Yellowism”, informează AFP.

Vladimir Umanets, un artist rus de 26 de ani, a fost reținut luni seară de poliție în Worthing, în sudul Marii Britanii.

Un tablou de Mark Rothko, evaluat de specialiști la câteva zeci de milioane de euro, a fost vandalizat de un vizitator, la muzeul Tate Modern din Londra, au anunțat, duminică, reprezentanții instituției.

Umanets însuși a revendicat această faptă, la câteva ore după anunțul oficial al reprezentanților instituției, el motivând că face parte din mișcarea Yellowism.

„Yellowism-ul”, mișcare al cărei cofondator este artistul rus, nu este „nici artă, nici anti-artă”. „Unii ar putea crede că sunt nebun, alții ar putea crede că sunt vandal, dar intenția mea nu este de a distruge opera, de a face în așa fel încât să îi scadă valoarea sau de a face o nebunie”, a spus el. „Nu sunt un vandal, sunt un yelow-ist. Cred în ceea ce fac și vreau ca oamenii să înceapă să vorbească despre asta, este ca o tribună”, a declarat el, adăugând că, prin modificarea adusă pânzei, i-a crescut valoarea acesteia. „Cred că dacă cineva restaurează opera și scoate pata pe care am făcut-o eu, valoarea operei va scădea. Dacă nu se întâmplă lucrul acesta, peste ani, valoarea tabloului va crește”, a declarat artistul.

O pată neagră a fost descoperită pe un tablou semnat de Rothko, după ce muzeul a fost închis pentru o scurtă perioadă de timp.

„Tate poate confirma că un vizitator a deteriorat una din pânzele lui Rothko, ce face parte din seria «Seagram», pictând pânza cu o pensulă”, a declarat un purtător de cuvânt al muzeului.

Seria „Seagram” a fost comandată de arhitecții care au realizat turnul ce poartă același nume. Tablouri cu dimensiuni de până la 2,66 m x 4,57 m urmau să decoreze pereții luxosului restaurant Four Seasons și parterul impunătoarei clădiri din centrul Manhattanului, New York.

Dar, din motive necunoscute, Rothko a anulat comanda, a restituit sumele primite în avans și a donat pânzele deja realizate muzeului Tate Modern. Operele au ajuns la Londra pe 25 februarie 1970, ziua în care artistul ruso-american în vârstă de 66 de ani s-a sinucis.

Tablourile din această serie prezintă fâșii de culoare, de la portocaliul luminos la ciocolatiu.

Muzeele Tate Modern din Londra și MoMA din New York dețin cele mai multe opere semnate de Rothko.