Washington Post, despre erorile presei americane: „Oare noi, mass media, l-am creat pe Trump?”

Publicat: 09 11. 2016, 11:09
Actualizat: 20 08. 2017, 09:18

Jurnaliștii de la Washington Post o scriu fără menajamente, mass media a ratat povestea cu Trump. În cele din urmă, un număr foarte mare de alegători americani se pare că au vrut ceva diferit. Și, cu toate că votanții erau alegătorii reali, cei mai mulți jurnaliști pur și simplu i-au scos din ecuația scrutinului. Dar alegerile democrației perfecte din America nu sunt matematică. Alegerile înseamnă mulțimi de oameni.

Mass media nu credea că mulțimile uriașe și entuziaste de la mitingurile lui Donald Trump s-ar traduce într-adevăr într-un potop de voturi. Nu au putut crede că America va îmbrățișa ideile unui om care a batjocorit oamenii cu dizabilități, despre care mai multe femei au spus că le-a agresat sexual, și care a făcut declarații ce frizau misoginismul, rasismul și antisemitismul. Prin urmare, în conformitate cu un fel de intuiție jurnalistică, media a crezut că o victorie a lui Donald este improbabilă.

Au avut prea multă încredere în previziuni și nu și-au dat seama care este realitatea? Jurnaliștii din SUA sunt cetățeni ai orașelor, și, în cea mai mare parte, liberali educați. Au intervievat mineri și șomeri în timpul campaniei. Au întrebat muncitori. Nu i-au luat însă suficient de mult în serios. Iar Trump, care i-a numit pe jurnaliști corupți, a câștigat în ciuda tuturor pronosticurilor din media. Specialiștii au stat liniștiți, chiar dacă toată lumea știe că rezultatele sondajelor nu sunt voturi.

Cea mai ciudată intuiție post-factum este, poate, faptul că mass-media l-a ajutat pe Trump să aibă șansa lui. Au jurnaliștii vreun aport pentru victoria Trump? Bineînțeles că nu, oamenii din mass media nu dețin acest tip de putere. Dar l-au ajutat enorm, expunându-l de timpuriu, fără filtru, cu declarațiile sale furibunde și extremiste în lunile dinaintea primului sezon republican. Cu un accent ridicol pus pe fiecare relatare cu privire la e-mail-urile lui Hillary Clinton

Mass-media l-a înțeles pe Donald Trump literal. Niciodată nu l-au luat în serios. Jurnaliștii au vrut să știe exact cum va deporta Trump mulți imigranți fără acte sau cum anume Trump va scăpa lumea de ISIS. Întotdeauna jurnaliștii au dorit detalii.

Dar mulțimea de alegători a fost la polul opus: L-au luat în serios, nu literalmente pe Trump. Aparent, Trump a exploatat furia pe care americanii o simt cu privire la probleme cum ar fi comerțul și imigrația. Și, cu toate că mulți jurnaliști și multe agenții de știri au conceput relatări despre frustrarea și necesitatea retragerii dreptului de vot pentru acești americani, nu i-au luat în serios nici pe ei, pe oamenii de rând, nici pe Trump.

Și-au dorit să creadă că trăiesc într-o țară în care decența și politețea încă au semnificație. Un impulsiv, un om crud și ireverențios nu ar fi putut câștiga, în opinia jurnaliștilor americani idealiști, scrie Washington Post. Eroarea mass media este că i-a crezut pe americani mai lucizi, cu capul încă pe umeri.